  • 11. Data: 2010-04-29 23:05:39
    Temat: Re: Pierwszy termotransfer - efekt taki sobie
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    kogutek pisze:
    > Niedawno miałem kaprys i chciałem sprawdzić czy na
    > szerokości 1mm da się zmieścić 10 ścieżek. I żeby jeszcze każda była oddzielnie
    > i nie była przerwana. Pewno nie uwierzysz ale się dało. Kiedyś tam sprawdzę czy
    > się da 20 ścieżek zrobić na 1 milimetrze.
    10 ścieżek na 1 mm:
    zakładając, że dałeś równe odstępy to daje ścieżki grubości 1/20mm
    1/20 mm to trochę poniżej 2mils
    grubość typowej warstwy miedzi na płytce to 35um, czyli ~1.4 mils
    pora skończyć z konfabulacją

    Michoo

  • 12. Data: 2010-04-29 23:53:40
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

> [...]
    > 1/20 mm to trochę poniżej 2mils
    > grubość typowej warstwy miedzi na płytce to 35um, czyli ~1.4 mils

    Tobie podtrawi. Nie oznacza to że mnie też musi podtrawić. Jak się wie co trzeba
    zrobić żeby nie podtrawiało to nie podtrawia.

  • 13. Data: 2010-04-30 05:29:47
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    kogutek pisze:

    > Tobie podtrawi. Nie oznacza to że mnie też musi podtrawić. Jak się wie co trzeba
    > zrobić żeby nie podtrawiało to nie podtrawia.

    Nie uwierzę, póki nie zobaczę foto.

    Michoo

  • 14. Data: 2010-04-30 07:21:16
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 29 Kwi, 21:01, "kogutek" <k...@v...pl> wrote:

> [...]
    > wpadka nie trafiła. Niedawno miałem kaprys i chciałem sprawdzić czy na
    > szerokości 1mm da się zmieścić 10 ścieżek. I żeby jeszcze każda była oddzielnie
    > i nie była przerwana. Pewno nie uwierzysz ale się dało. Kiedyś tam sprawdzę czy
    > się da 20 ścieżek zrobić na 1 milimetrze. Wiem ze to nikomu niepotrzebne. Ot tak
    > dla zabawy sobie zrobię. Te wszystkie wynalazki typu termotransfer uważam ze w
    > buty sobie można wsadzić. Oczywiście ktoś inny może mieć zupełnie inne zdanie.
    > Bardzo dawno temu skończyłem z dziadowaniem bo się po prostu nie opłaca.

    Nie neguje twojej metody, pewnie w jakichs zastosowaniach dobra, ale
    termotransfer który działa a rezultaty daje takie jak sie spodziewam
    jest nie gorszy. Tyle. Pewnie naczytales sie ze sa z nim problemy ale
    to moim zdaniem panika pojedynczych osob bo reszta której
    termotransfer dziala nie narzeka i jej nie widac.

    Równiez bardzo chetnie sie dowiem co zrobic aby nie podtrawialo i
    chetnie zobaczyl bym fotke takich scierzek o jakich piszesz.

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 15. Data: 2010-04-30 15:48:54
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

> [...]
    >
    > Równiez bardzo chetnie sie dowiem co zrobic aby nie podtrawialo i
    > chetnie zobaczyl bym fotke takich scierzek o jakich piszesz.

    Niestety nie mam żadnego zdjęcia a i płytka się nie zachowała. Nie pisałem nic o
    trawieniu bo wydaje mi się ze nie da się go powtórzyć nie mając mojego
    urządzenia do trawienia. Jak likwidowali spółdzielnię w której robili
    metaloplastykę to ze śmieci wyciągnąłem trawiarkę do płyt cynkowych formatu A4.
    Trawi się w niej nie przez zanurzenie a przez natrysk. Żeby nie podtrawiało do
    wytrawiacza dodaje się oleju sulfonowego. Czasem trawienia i intensywnością
    natrysku reguluje się stopień podtrawienia. Normalnie przy trawieniu metal
    wytrawia się w kształcie litery M odwróconej o 90 stopni. Przy natrysku i
    ochronie przez olej sulfonowy można wytrawić tak ze nie będzie żadnego
    podtrawienia. A można że na dole będzie grubsze niż na górze. Tak trawili blachy
    do drukowania. Kropka ma 0,3 mm średnicy i musi wystawać nad płaszczyznę płyty
    na przykład 2 milimetry. Przy trawieniu robi się stożek ścięty. U góry ma 0,3 a
    na dole więcej. Mechanizm robiący natrysk jest prozaicznie prosty. Działa na
    zasadzie gówna wrzuconego w wentylator.

  • 16. Data: 2010-04-30 17:54:43
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    kogutek pisze:
> [...]
    > na przykład 2 milimetry. Przy trawieniu robi się stożek ścięty. U góry ma 0,3 a
    0.3 mm to jest prawie 12 mils.
    Jeżeli blachy trawili na 2mm to ile one miały grubości?

    Michoo

  • 17. Data: 2010-04-30 20:46:15
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

    > 0.3 mm to jest prawie 12 mils.
    > Jeżeli blachy trawili na 2mm to ile one miały grubości?
    >
    > --
    > Pozdrawiam
    > Michoo
    Były i takie co pod 5 mm grubości miały. Tak jak w elektronice milsy to w
    poligrafii też są dziwne jednostki. W przeliczeniu na milimetry nigdy równo nie
    wychodzi. Nie jest ważne czy jakieś milsy, milimetry czy punkty. Ważny jest
    stosunek na przykład szerokości linii do głębokości trawienia. Jak byś tym co
    robili typograficzne formy drukowe powiedział że się nie da głębiej niż
    szerokość linii to by się śmiali z tydzień, bo na co dzień trawili 5 razy
    głębiej niż szerokość linii. Przy precyzji poligraficznej to co się robi w
    elektronice jest bardzo toporne. Przy rastrze 50 linii na cal niby punkt jest
    ogromny bo ma pół milimetra. Tylko ze te pól milimetra to jest 100% krycia.
    Poniżej 5% krycia się nie schodzi. To policz ile ma punkt przy 5% krycia dla 50
    linii na cal. Wychodzi że 0,02mm. A co przy rastrze 70 linii na cal, albo 100
    linii na cal. Oczywiście takie drobne punkty były trawione płycej. Ale i tak
    głębokość trawienia była kilka razy większa niż średnica punktu.

  • 18. Data: 2010-04-30 21:37:59
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 30 Kwi, 17:48, "kogutek" <k...@v...pl> wrote:
> [...]
    > na dole więcej. Mechanizm robiący  natrysk jest prozaicznie prosty. Działa na

    Dobrze wiedziec. Czy miales cos do czynienia z trawieniem z
    ultradzwiekami?
    Narazie daje sobie rade przez zwykle moczenie i tyrpanie blachy ale
    mysle o takiej kuwecie ultradzwiekowej. Nie wiem czego oczekiwac.
    Pewnie bedzie ciutke szybciej ale co dodatkowego mnie czeka?

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 19. Data: 2010-05-02 09:00:30
    Od: "nenik" <n...@o...pl>

> [...]
    > 1/20 mm to trochę poniżej 2mils
    > grubość typowej warstwy miedzi na płytce to 35um, czyli ~1.4 mils

    Rownie dobrze konfabulacja mozna by nazwac metalizacje otworu 0,3mm w laminacie
    grubosci 1,5mm :) a tymczasem "baki lataja beztrosko"

  • 20. Data: 2010-05-07 08:50:53
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Hmm... Kupiłem własną drukarkę laserową i próbuję robić kolejne płytki,
    ale jak na razie zauważyłem pewną rzecz - pozostaje trochę włókienek
    papieru niejako "wtopionych" w toner ścieżek. Boję się dalej szorować,
    bo mógłbym je zdrapać. Coś nie tak z papierem czy ja popełniam jakiś błąd?