  • Data: 2010-03-14 23:47:28
    Temat: Re: Pił i zabił - pójdzie siedzieć (?)
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora

    P_ablo pisze:

    > Bo z powodu przeciazen narzady wewnetrzne pourywaja sie i popekaja
    > rozplaszczajac sie od srodka o zebra...

    Ale mówimy o zderzeniu dwóch samochodów.

    III zasada dynamiki Newtona mówi że siła działa taka sama w obie strony.
    Jeżeli samochody będą tej samej masy, to i przeciążenia będą takie same
    w obu samochodach, a pasażerowie w sztywniejszym mają większe szanse na
    uniknięcie zgniecenia.

    Jeżeli chodzi o uderzenie w nieodkształcającą się przeszkodę, typu
    betonowa ściana, to oczywiście przeciążenia w twardszym samochodzie będą
    wyższe, jednak prawdę mówiąc nie słyszałem o przypadku żeby ktoś zapięty
    w pasy, przy poprawnie działających poduszkach zginął w niezgniecionym
    samochodzie z powodu przeciążeń.

    > Oczywiscie to wszystko w skrajnym przypadku i dlatego robi sie strefy
    > zgniotu aby absorbowaly energie.

    Obecnie strefy zgniotu są nadal dużo bardziej miękkie niż możliwości
    przeżycia przeciążeń.
    Mój wniosek jest stąd, że często dochodzi do sytuacji kiedy straż
    pożarna wycina zakleszczone (często żywe) osoby z samochodu (czyli
    strefa zgniotu okazała się zbyt miękka), natomiast wypadki kiedy w
    niezbyt pogiętym samochodzie giną ludzie z powodu przeciążeń, to nadal
    raczej tylko jak nie było pasów.

    Przyczyna tego stanu rzeczy jest IMO taka, że są obowiązują gwiazdki
    ENCAP, które są przyznawane na podstawie bardzo wyśrubowanych parametrów
    crashtestu wykonywanego przy stosunkowo niewielkiej prędkości.

    Czyli test premiuje samochody które przy testowych 64km/h zużyją całość
    strefy zgniotu minimalizując przeciążenie najlepiej do poziomu w którym
    ludzie w środku nie nabiją sobie nawet siniaków.
    Za to przy prędkości niewiele wyższej może to oznaczać zakleszczenie.