    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Thu, 6 Feb 2014 01:02:34 -0800 (PST)
    Subject: Re: Po co nam atomówka?
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Thursday, 6 February 2014 08:19:20 UTC+1, J.F wrote:

    > Dzis nie, ale:
    > a) istniejace elektrownie koncza swoj zywot techniczny,
    > b) zloza wegla dla niektorych chyba juz tez
    > c) oplaty za emisje CO2 nam groza coraz wieksze,
    > d) brakuje nam elektrowni na polnocy kraju, a transport wegla jest uciazliwy.
    > e) jeszcze kilkadziesiat lat i moze sie okazac ze spalanie wegla to
    > zbrodnia byla, sa tysiace bardziej potrzebujacych produktow ktore
    > mozna z wegla syntetyzowac.

    WTF? Nie jesteśmy w desperacji, ale mamy być?
    Ja nie pytam czy ta atomówka jest nam potrzebna, tylko po co. Czy wyłącznie do
    wytwarzania gigawatów, czy też jako program rozwoju technicznego. Dzięki takim
    programom możnaby utworzyć nowe/wzmocnić istniejące firmy EPC, projektowe i
    produkcyjne, które potem już działałyby sobie w jakichś innych projektach, których na
    świecie pełno. To się jak narazie przy tych dużych projektach infrastrukturalnych
    odbywa na zasadzie "zatrudnimy firmę zagraniczną, może nasi inżynierowie czegoś się
    od niej nauczą", czyli powoli, bez żadnego planu i przede wszystkim, bez żadnej
    gwarancji powodzenia. No bo jak się nauczą, to się u nich najmą i na następną robotę
    pojadą do Brazylii albo Meksyku i więcej nie wrócą.

    > I lada rok moze sie okazac ze potzebujemy desperacko nowej elektrowni,
    > a atomowki nie buduje sie rok czy dwa.

    Jak będziemy w desperacji, to zbudujemy linię energetyczną do któregoś sąsiada i
    będziemy prąd kupować. Może wyjść taniej, a na pewno wyjdzie szybciej. Zresztą
    historia polskiego zaangażowania w Ignalinę 2 pokazuje że żadnej desperacji nikt nie
    planuje...

    > 9 ? 30 raczej.

    Żarnowiec to była inna historia. Ja mam na myśli PGE.

    > Czemu ? Mowia, mowia, a inwestora nie tak latwo sciagnac, szczegolnie
    > jak pradu w kraju jest nadmiar.

    Rosatom/Atomstrojeksport proponował nam że zbuduje sam, za swoją kasę, a koszt włoży
    w cenę prądu.

    > A gmine przekonac do elektrowni jeszcze trudniej, a teraz wojt musi
    > zgode wyrazic.

    No tak, jakieś królewszczyzny trzeba było zostawić :-)

    > Natomiast elektrownia gazowa w poblizu gazoportu moze byc ciekawa.

    W Szczecinie. Kogeneracyjna.

    > Solary ... bylbym zachwycony gdyby wystarczyly, ale mocno w to watpie

    Polacy są tak agresywni, a to dlatego, że nie ma słońca
    nieomal przez siedem miesięcy w roku, a lato nie jest gorące
    tylko zimno i pada zimno i pada na to miejsce w środku Europy
    gdzie ciągle samochody są kradzione, a waluta to polski złoty

    Ale mamy Bałtyk. Kto pamięta że 10 lutego jest okrągła 94-ta rocznica zaślubin Polski
    z Morzem? Płytkie morze gdzie zdrowo wieje. Gdzie ten las wiatraków? Tam jest do
    wzięcia więcej energii niż jesteśmy w stanie zużyć, sprzedać i zmarnotrawić. I do
    tego te glony, przez które nie można się latem kąpać. A wyciągnąć je wszystkie i
    wrzucić do biogazowni!

    Konrad