    From: a...@m...uni.wroc.pl
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Podwajacz napi?cia (dopytam nim sprawdz?)
    Date: Tue, 15 Mar 2022 21:18:47 -0000 (UTC)

    LordBluzg? <m...@p...onet.pl> wrote:
    > Znajd?em w sieci podwajacz/powielacz napi?cia
    >
    > https://aws1.discourse-cdn.com/arduino/optimized/4X/
    3/3/7/3377f46371103bb22049c65327ac120bea37da34_2_500
    x283.gif

> [...]
    > powodu ma?ej ilo?ci uzwoje? (nie b?d? przewija?)... ale MOC pr?dnicy to
    > ju? zakres ok 2A przy napi?ciu 2V co daje 4W przy tych obrotach.
    >
    > Interesuje mnie, jak to wygl?da kiedy nie zastosuj? opornika i zrobi?
    > zwyk?e zwarcie w obwodzie. Czy s? jakie? konkretne wyliczenia w tym
    > temacie? Jako? nie znalaz?em. Mog? poda? wi?cej danych jakby co
    > :)...mog? to sprawdzi? jak mi si? wiatrak ruszy, kiedy zawieje ale to z
    > jakie? 2-3 tygodnie. Zwyczajnie, zrobi? zwarcie na oporniku i zmierz? :D
    >
    > Mo?e by?, ?e jest jeszcze jaki? fajniejszy schemat na powielanie

    Nie wiem czy rozumiesz jak dziala generator. Przy danych obrotach
    masz maksymalne napiecie (bez obciazenia) i maksymalny prad (przy
    zwarciu). Maksymalna moc dostajesz w przyblizeniu przy polowie
    maksymalnego napiecia i pradu. W tym podwajaczu jako obciazenie
    przewidziany jest akumulator, czyli w zasadzie stale napiecie
    na wyjsciu. Gdyby byl sam prostownik to masz prog ponizej
    ktorego nic nie idzie do akumulatora. Jak dasz sam podwajacz
    (czyli bez gornych diod mostka), to prog spada do polowy,
    czyli ladujesz przy nizszym napieciu. Ale podwajacz podwaja
    pobor pradu z generatora. Czyli jak generator ma wystarczajaco
    duze napiecie to marnujesz prad: przez to ze napiecie pobierane
    jest nizsze dotaniesz troche wiecej pradu z generator niz
    w wersji bezposredniej, ale przy podwajaczu tylko polowa pradu
    pobranego z generatora dotrze do akumulatora. Wiec naturalnym
    rozwiazaniem bylby przekaznik: zasilanie z podwajacza przy
    niskim napieciu z generatora, przelaczenie na zwykly mostek
    przy wyzszym napieciu. Autor zamiast przekaznika wybral
    ograniczanie pradu dostarczanego przez podwajacz przy pomocy
    opornika. Jak zrobisz zwarcie zamiast opornika to ograniczeniem
    pradu stana sie kondensatory. Przy duzych kondensatorach
    bedzie tak jak bys mial podwajacz (bez gornych diod mostka),
    czyli marnujesz prad gdy generator daje duze napiecie. Przy
    malych kondensatorach dostaniesz maly prad z podwajacza (taka
    zreszta byla intencja oryginalnego ukladu).

    To wszystko dosc mocno sie zmienia jak obciazeniem jest przetwornica.
    Normalna przetwornica akceptuje rozne napiecia na wejsciu.
    Optymalnie sterowana przewornica moglaby pobrac dokladnie
    tyle pradu zeby optymalnie obciazyc generator, bez potrzeby
    kombinacji z podwajaczem. Typowe przetwornice uzywane jako
    zasilacze daja ustalone napiecie na wyjciu i biora prad
    ktory spada z napiecie wejsciowym, to bardzo nieoptymalne
    obciazenie dla generatora.

    Technicznie najladniejszym rozwiazaniem bylaby specjalizowana
    przetowrnica do genertorow, z odpowiednio dobranym sterowniem.
    Nie wiem czy sa gotowce. Teoretycznie taka przetwornica nie
    jest skomplikowana, ale pewnie nie chcesz jej skladac. Drugie
    w miare sensowne rozwiazanie to podwiesic mala przetwornice
    do podwajacza a duza do mostka. Trzeba troche uwazac, bo
    przy maksymalnych obrotach napiecie z podwajacza moze byc
    zbyt duze dla przetwornicy.

    --
    Waldek Hebisch