    From: ii <i...@o...invalid>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Pokorne ciele dwie matki ssie...
    Date: Thu, 12 May 2022 12:16:35 +0200

    W dniu 12.05.2022 o 01:46, Poldek pisze:

    > Ze rzeczywiste koszty budowy, utrzymania dróg nie są pokrywane nawet w
    > znaczącej części przez kierowców. I to mimo opłaty paliwowej, akcyzy,
    > VATu i czego tam jeszcze, co jest zawarte w cenie sprzedaży paliwa. Aby
    > panicz sobie jechał po asfaltozie bezpłatnie (tzn. nie płacąc realnej
    > ceny w postaci opłaty za przejechanie każdego kilometra "publicznej"
    > drogi), to na to się składają WSZYSCY - ci co nie jeżdżą, co jeżdżą i ci
    > co nienawidzą samochodów ze względu na hałas, spaliny i degradację
    > samochodozą obejmującą systematycznie coraz większą część otoczenia - ci
> [...]

    No tak, ale przez to mamy normalną gospodarkę. Babcia ma dekoder itp
    itd. Natomiast .. ja pisałem o tym, że więcej dokłada się do kolei niż
    do dróg. Bo jeśli bilet kosztuje 77 a paliwo 500 to chyba czujesz kto do
    czego dokłada.

> [...]
    > młotoryzacji została kupiona przy pomocy doskonale zorganizowanego,
    > ciężko opłacanego lobbingu, propagandy, prania mózgu i przekonywania
    > przy pomocy kalkulacji przekazywanych pod stołem, że opłaca się
    > młotoryzować, bo władza będzie miała z czego czerpać podatki, a
    > rzeczywiste koszty będą ponosić inni - największe planeta jako całość,
    > ci co nie kochają młotoryzacji i zamiast smrodu, hałasu, zagrożenia
    > wypadkami i degradacji otoczenia zniszczonego nadmierną rozbudową
    > infastruktury, woleliby ciszę, czyste powietrze i móc bez strachu

    Kolej nie opiera się o taki układ? Nie jeszcze bardziej?

> [...]
    > ludobójstwie (eksterminacja Indian), niewolnictwie (sprowadzanie i
    > eksploatacja murzynów z Afryki). To w USA niejawny układ koncernów
    > młotoryzacyjnych wykupił działające sieci tramwajowe w miastach, żeby je
    > zlikwidować i w ten sposób odebrać ludziom wybór/zmusić do korzystania z
    > samochodów. Drugim krajem, na którym oparła się masowa młotoryzacja są
    > faszystowskie Niemcy - Hitler używając więźniów wprowadził plan budowy
    > autostrad i Hitler rozkazał produkcję pierwszego masowego samochodu
    > osobowego w Europie, którego nazwał Volkswagen :-)

    No ale to, że w przeszłości nakradziono nie przesądza o tym czy dzisiaj
    jest dobre. Ludzie raczej z własnej woli korzystają z prywatnych
    samochodów mimo wysokiej ceny przejazdu. Nie widzę tutaj wpływu lobbingu
    tylko rzeczywiste korzyści. Jakoś nie korzystamy z pojazdów komunikacji
    publicznej których nie brakuje. A kolej to już w ogóle ... główna
    działka to cargo a nie przewozy osób.

    Ogólny wniosek z twojego gadania byłby że powinniśmy do ciągnięcia
    koniami wrócić.