  • Data: 2022-08-26 21:30:53
    Temat: Re: Połączenie modemów przez VoIP
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 23 Aug 2022 23:35:12 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Nie ma czegoś takiego (w full dupleksie), że modem się przestawia na
    > odbiór albo na nadawanie.

    W full duplexie nie ma, ale w half duplexie jest.
    I do tego sluzy linia RTS ... czy raczj sluzyla ..

    > Nic z tych rzeczy. Przyznaję, w RS-232 z 1960 r. tego nie było, ale
    > później - bez przesady:
    >
    > V.24 circuit 133, RS-232 circuit CJ, DB-25 pin 4.
    >
    > Direction: TO DCE
    > This circuit is used to control the transfer of data (flow control) on
    > Circuit BB (Received Data) when an intermediate function such as error
    > control is being used in the DCE.
    >
    > The ON condition on Circuit CJ (Ready for Receiving) indicates that the
    > DTE is capable of receiving data.

    Wow - nazwe zmienili? I numer obwodu?

    > The OFF condition indicates that the DTE is not capable of receiving
    > data and causes the DCE, or the intermediate function, to retain the
    > data. In some DCEs the OFF condition on Circuit CJ (Ready for Receiving)
    > also causes a signal to be transmitted to the distant DTE causing an OFF
    > condition to be placed on Circuit CB (Clear to Send) extending the flow
    > control to distant DTE.

    Fajne, ale "in some".

    > Nie, 8250 ani 16450 nie były "wystarczająco szybkie". To były scalaki
    > podpięte do szyny ISA (a właściwie XT-BUS), czasy dostępu (zwłaszcza
    > 8250) typu setek ns, były w stanie "zbuforować" ok. jednego bajta
    > danych, co oznaczało - przy np. szybkości 115200 bps - kilkadziesiąt,
    > a przynajmniej kilkanaście tysięcy przerwań/sekundę. I to pod warunkiem,
    > że opóźnienie obsługi nie przekroczy kilkudziesięciu us (dolicz do tego
    > zależności czasowe generowane np. przez twarde dyski).

    Opoznienie o jeden czy nawet 2 bajty, czyli 100-200us tolerowane.
    A dyski byly przerywalne.

    > To po prostu nie miało prawa działać,

    Tyle, ze działało :-)

    > chyba że w systemie, który niczego innego w czasie
    > transmisji nie robił.

    Czesto na dysk zapisywal :-)

    > Praktyka była taka, że 16450 działały "od biedy" @ 38400 bps, natomiast
    > 8250 @ 9600 bps (albo i nie) - to ostatnie mogło być spowodowane nie

    Moze w jakim linuxie, u mnie zawsze chodzilo na 115200.
    Nawet w linuxie.

    > tylko samym scalakiem, ale także konstrukcją karty wieloportowej, której
    > używałem (jednakże 8250 były wolniejsze i mogły wymagać dodatkowych wait
    > statów na ISA itp).

    Jak miales jakas dziwną kartę, to oczywiscie tak.

    Pamietam takie zagadnienie 16 portow, 9600, ale na 8080.
    No i ktos podobnie policzyl, ze to nie ma prawa dzialac na
    przerwaniach, wiec przerwanie bylo jedno, co 0.5ms, w przerwaniu
    sprawdzane wszytkie porty, zapisywane do buforow ... i dzialalo.

    > Natomiast takiego czegoś, o czym napisałeś, to ja nie kojarzę.
    > Nie żeby to miało związek z modemami, ale wszystkie te scalaki miały
    > flagi (sprawdzam: bit 5 w LSR) "Transmit Holding Register Empty" oraz
    > (bit 6) "Transmitter Empty", i bez problemu można było ich użyć do
    > sterowania (programowego) RTSem.

    Faktycznie, ale jesli mnie skleroza nie myli, to jakis tego typu
    problem byl.

    A moze ... brak przerwania od TE?
    Wpisujesz ostatni bajt, za chwile przjdzie przerwanie THRE,
    wtedy juz nie bedzie nic do wyslania ... ale uart ciagle wysyla.
    I trzeba sprawdzac, kiedy sie zakonczy.

    > Ale gdyby była, to pecet zdejmował RTS, i wciąż nie było problemu.
    > W szczególności z 16550A+, ze względu na FIFO.

    > To zawsze było wąskim gardłem raczej, nie?
    > Połączenie DCE-DTE raczej nigdy nie było wolniejsze niż DCE-DCE.

    BYlo takie samo, zanim sie pojawily smartmodemy.

    > To działało, bo po prostu handshaking RTS/CTS działał.

    IMHO - dzialalo, bo komputery byly szybkie.
    Jak widac, cos tam w definicji zmienili, ale czy wszystkie modemy
    to respektowały?

    J.