    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Połączenie modemów przez VoIP
    <1...@4...net>
    <m...@i...localdomain>
    <8...@4...net>
    <m...@i...localdomain>
    <1ej8oahwlyrtg$.1lzcqu1kgbb6r$.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>
    <bvy07t6laktq$.nmukvw00msee$.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>
    <1vnj42rq670u8$.1jynz355sbw3n$.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>
    <1...@4...net>
    Date: Sat, 10 Sep 2022 23:24:37 +0200

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Masz na mysli wiele sektorow na raz?

    Owszem, w przypadku niektórych dysków (ale IIRC nie WD) nieco
    przyspieszało to transfery.

    > W to juz nie wnikalem - ale jak kontrolery, a w zasadzie interfejsy
    > ATA byly na plycie - to nie pojawilo sie jakies "nieoficjalne DMA" ?
    > W sensie, ze hardware na chipsecie transmituje sektory, bez
    > angazowania procesora?

    Nie, pojawiło się raczej "oficjalne" DMA.

    > Dioda w jumperku ... na to nie wpadlem, ale mogloby zadzialac.
    > Tylko jeszcze jakis pull-down trzeba by dorobic.

    Był na płycie.

    > "Reportedly, a third-party communication port driver (such as
    > TurboComm) is required to run Kermit at speeds greater than 9600 bps
    > under Windows 3.0.
    > A 16550a UART helps too, for its FIFO buffering.

    Przyznaję, że Windows mnie nie interesowały specjalnie - userom
    wystarczał trumpet winsock i jego obsługa (jednego) modemu (z typowym
    logowaniem i następnie PPP).

    > "On IBM PCs and PS/2s with IBM asynchronous adapters, Kermit can be
    > used at speeds up to 57600 bps under DOS (under Windows or DesqView,
    > the maximum speed is probably lower). 115200 bps works only with a
    > very short shielded cable, and the async adapters of the two machines
    > in perfect tune.

    To jakieś aberacje, problemy "analogowe" miały się nijak do FIFO itp.
    Może autor miał jakieś cyrki z uziemieniem komputerów, to przeszkadzało
    w takich transmisjach (bezpośrednich). Plus problem "zasilania z różnych
    faz" (w rzeczywistości pozorny, wynikający ze złego/braku uziemienia lub
    zerowania).

    > Some VAX serial port interfaces are out of tolerance
    > at 19,200 bps and faster."

    Tak mogło być, różne komputery używały różnych kwarców i dzielników.
    Akurat w pecetach wystarczało (dokładnie) do 115200 bps, ale nie
    wszędzie tak było.

    > Ale o co chodzi z tym "tune" to nie rozumiem.

    Kwestia dokładności bitrate.
    Jak np. miałeś kwarc 4 MHz, z podziałem przez 16 (próbkowanie itp), to
    błąd przy 9600 i 19200 był mniejszy niż 2 promile (bez problemu). Ale
    już przy 38400 było to 7% i niestety odbiornik nie był w stanie tego
    odebrać.

    Przy 8 MHz 38400 było ok, ale 57600 i 115200 - nie, itd.
    W niektórych sytuacjach dawało się ustawić wewnętrzny podział przez
    8 zamiast 16, co pozwalało uzyskać 2x większe szybkości.

    To był dość typowy problem w różnych maszynkach, chociaż w pecetach
    raczej mało znany.
    --
    Krzysztof Hałasa