  • Data: 2021-02-18 14:51:04
    Temat: Re: Potencjometr
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Kaczin" napisał w wiadomości grup
    W dniu 17.02.2021 o 19:37, Włodzimierz Wojtiuk pisze:
> [...]
    ng_instrument)

    >Tak. Potencjometr - to dla mnie urządzenie do pomiaru potencjału.
    >Opornik regulowany jest tu tylko częścią urządzenia i to nie
    >najważniejszą. Bez ogniwa odniesienia pomiar nie jest możliwy.

    >Mnie ciekawi jednak, dlaczego opornik regulowany zaczęto nazywać
    >potencjometrem? Aż tak wiele osób nie miało chyba styczności z
    >pomiarami potencjału.

    Bo to wlasnie nie byl opornik regulowany, tylko urzadzenie do
    dzielenia napiecia.
    Potencjalu niezbyt fachowo.

    A stycznosci ... kiedys dawno, to w ogole niewiele osob mialo
    stycznosc z pradem.
    A pozniej musieli uzywac nazw wczesniejszych.

    Nawet dzis sie czasem podkresla to dzielenie napiecia - np w
    potencjometrach cyfrowych, gdzie "suwak" zrobiony z tranzystora mosfet
    ma spory opor, a i "sciezka oporowa" jak to w ukladzie scalonym -
    wartosc rezystancji nie jest dokladna, natomiast stosunki do innych
    rezystorow w ukladzie juz dokladne ..

    J.