  • 1. Data: 2021-02-17 19:28:07
    Temat: Potencjometr
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    Skąd taka nazwa? Przecież potencjometr nic nie mierzy. Dlaczego
    regulowany rezystor nazywa się "potencjometrem"?

    --
    Kaczin

  • 2. Data: 2021-02-17 19:35:30
    Temat: Re: Potencjometr
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/02/2021 19:28, Kaczin wrote:
    > Skąd taka nazwa? Przecież potencjometr nic nie mierzy.

    Mierzy kąt bądź odległość. W zasadzie przetwarza, ale inne przyrządy też
    przetwarzają, taki manometr przetwarza ciśnienie na np. kąt i dalej jest
    "metr".

  • 3. Data: 2021-02-17 19:37:31
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2021-02-17 19:28, Kaczin wrote:
    > Skąd taka nazwa? Przecież potencjometr nic nie mierzy. Dlaczego
    > regulowany rezystor nazywa się "potencjometrem"?

    z pierwotnego zastosowania:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Potentiometer_(measuri
    ng_instrument)

    Włodek :-)

  • 4. Data: 2021-02-17 19:38:47
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 17.02.2021 o 19:28, Kaczin pisze:
    > Skąd taka nazwa? Przecież potencjometr nic nie mierzy. Dlaczego
    > regulowany rezystor nazywa się "potencjometrem"?

    Od potencji, czyli zdolności do uczynienia czegoś :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 5. Data: 2021-02-17 19:52:30
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    W dniu 17.02.2021 o 19:37, Włodzimierz Wojtiuk pisze:

    > z pierwotnego zastosowania:
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Potentiometer_(measuri
    ng_instrument)

    > Włodek :-)

    Tak. Potencjometr - to dla mnie urządzenie do pomiaru potencjału.
    Opornik regulowany jest tu tylko częścią urządzenia i to nie
    najważniejszą. Bez ogniwa odniesienia pomiar nie jest możliwy.

    Mnie ciekawi jednak, dlaczego opornik regulowany zaczęto nazywać
    potencjometrem? Aż tak wiele osób nie miało chyba styczności z pomiarami
    potencjału.

    --
    Kaczin

  • 6. Data: 2021-02-17 19:55:17
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    W dniu 17.02.2021 o 19:35, heby pisze:

    > Mierzy kąt bądź odległość.

    No raczej nie mierzy. Tak samo jak termopara nie mierzy temperatury.

    --
    Kaczin

  • 7. Data: 2021-02-17 20:21:46
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 17.02.2021 o 19:52, Kaczin pisze:

> [...]
    >
    > Mnie ciekawi jednak, dlaczego opornik regulowany zaczęto nazywać
    > potencjometrem? Aż tak wiele osób nie miało chyba styczności z pomiarami

    To od pochodzenia z greckiego (metron)
    https://pl.wiktionary.org/wiki/%CE%BC%CE%AD%CF%84%CF
    %81%CE%BF%CE%BD#%CE%BC%CE%AD%CF%84%CF%81%CE%BF%CE%BD
    _(j%C4%99zyk_starogrecki)

    A rower? :) To już w ogóle jakaś abstrakcja :D

  • 8. Data: 2021-02-17 20:46:04
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/02/2021 19:55, Kaczin wrote:
    > No raczej nie mierzy. Tak samo jak termopara nie mierzy temperatury.

    Czy termometr rtęciowy coś wobec tego mierzy? Bo tylko przetwarza
    temperaturę na jakąs wartośc mechaniczną.

  • 9. Data: 2021-02-17 20:55:56
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    W dniu 17.02.2021 o 20:46, heby pisze:

    > Czy termometr rtęciowy coś wobec tego mierzy? Bo tylko przetwarza
    > temperaturę na jakąs wartośc mechaniczną.

    IMHO mierzy. Rtęć zamknięta jest w kapilarze, w tle jest skala z której
    można *bezpośrednio* odczytać temperaturę. Nic ponadto nie jest potrzebne.

    --
    Kaczin

  • 10. Data: 2021-02-17 21:00:14
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2021-02-17 o 19:52, Kaczin pisze:

> [...]
    >
    > Mnie ciekawi jednak, dlaczego opornik regulowany zaczęto nazywać
    > potencjometrem? Aż tak wiele osób nie miało chyba styczności z pomiarami

    Potencjometr nie jest opornikiem regulowanym.
    Ma 3 zaciski. Więc to dzielnik regulowany napięcia (potencjału).
    A stąd po wyskalowaniu blisko do potencjometru.