  • Data: 2009-09-11 14:29:45
    Temat: Re: Precyzyjny pomiar różnicowy temperatury
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "William Bonawentura" <n...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:h8cpdc$2dgh$1@news2.ipartners.pl...

    > Nie będzie potrzebna kalibracja. W sumie nie chodzi o uzyskanie dobrej
    > precyzi pomiaru tylko rozdzielczości różnicy temperatur. Powiedzmy, że
    > delta T może mieć 10 stopni i ja chcę te 10 stopni mierzyć z
    > rozdzielczością 1%. Czyli "kalibracja" miałaby polegać na "zerowaniu" przy
    > wspólnej temperaturze i ustawieniu "100%" przy roboczej różnicy. A potem
    > obserwowaniu zmian od tych początkowych 100% (10 stopni różnicy).

    Jeszcze raz się powtórzę - taką dokładność uzyskasz używając dwóch
    identycznych termopar (obojętnie jakich platynowych, niklowych,
    żelazo-constantan lub innych). Obydwie termopary muszą być wykonane z tych
    samych drutów tzn. z drutów pochodzących z jednej partii produkcyjnej.
    Termopary łączysz w szereg w układzie różnicowym czyli + - - + lub - + + - a
    na końcach termopar ++ (w pierwszym przypadku) lub - - (w drugim przypadku)
    mierzysz napięcie precyzyjnym mikrowoltomierzem. Napięcie to jest dokładnie
    napięciem różnicowym, a jego wartość odzwierciedla różnicę temperatur. Im
    mniejsza jest różnica tych temperatur tym większa jest dokładność pomiaru
    tej różnicy.
    W układzie różnicowym minimalizuje się także wpływ temperatury odniesienia.
    Należy tylko wszystkie końce odniesienia umieścić możliwie blisko siebie w
    jednakowej temperaturze np. w pudełku wykonanym ze styropianu. Jest jeszcze
    jeden warunek dotyczący temperatury odniesienia inaczej nazywając
    temperatury zimnych końców. Warunkiem tym jest, aby temperatura odniesienia
    była różna od mierzonych temperatur i znajdowała się poza zakresem
    mierzonych temperatur. Przykładowo jeżeli zależy Ci na pomiarze różnic
    temperatur, których wartość waha się od 50 do 100 stopni Celsjusza, to
    temperatura odniesienia musi być mniejsza od 50 stopni np. temperatura
    otoczenia ok. 20 stopni lub wieksza od 100 stopni. Im większa jest różnica
    temperatur mierzonych i temperatury odniesienia tym lepiej, ponieważ im ona
    jest większa tym większa jest dokładność. Jeżeli zakres mierzonych
    temperatur waha się np. od 20 do 100 stopni to zimne końce najlepiej jest
    umieścić w temperaturze 0 stopni, którą można w bardzo łatwy sposób uzyskać
    w mieszaninie wody z lodem.

    Nadmienię, że tą motodą wykonywane są pomiary charakterystyk termopar
    kontrolnych (wzorców) czyli tzw. etalonów w urzędach miar.