  • 21. Data: 2009-09-11 15:10:24
    Temat: Re: Precyzyjny pomiar różnicowy temperatury
    Od: JanuszR <r...@o...pl>

    .pdf

    > (nie)Cały "myk" polega na kalibracji złącza pn który z definicji
    > jest nieliniowy. A do tego złacze się podgrzewa od przepływającego prądu
    > znacznie bardziej niż wymagane 0.1°C.

    Popatrz sobie na wykresik z linku, zależność od temperatury jest liniowa
    a w tak małym
    zakresie liniowa jest na pewno. Jak mu dasz 1mA prądu nie podgrzeje się
    zbytnio a jak zbierzesz sygnały różnicowo wpływ podgrzania możesz
    wyeliminować bo na obu złączach będzie ten sam.

    JanuszR

  • 22. Data: 2009-09-12 10:01:23
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    John Smith pisze:

    > Po wykalibrowaniu jest jeszcze dokładniej.

    > Z definicji działania: płynący prąd podgrzewa rezystor PT100 fałszując
    > (zawyżając) wyniki pomiarów. Znacznie więcej niż te wymagane 0.1°C.
    > K.

    To zmniejszasz prąd i używasz czulszego miernika. Spokojnie można używać
    PT100 do tej dokładności.

    MD

  • 23. Data: 2009-09-12 10:09:15
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    John Smith pisze:

    > Termopara typu S jest stosowana przy odtwarzaniu Międzynarodowej
    > Skali Temperatury na poziomie etalonu 1.
    > Aplikacja, znajomy pracujący w dawnym (teraz zmienili nazwę) Przemysłowym
    > Instytucie Elektroniki, opowiadał jak termoparą kontrolowali rozkład
    > temperatury w piecu do dyfuzji półprzewodników.

    Bo temperatura ponad 1000C i nie można stosować np. PT100. Zamiast S
    można dać termopary Pt-PtRh.

    > Zastanów się jak to zjawisko da się zmniejszyć.

    > Jest taka nadzieja, ale nie jest to wiedza.

    Wprawdzie łatwiej mierzyć różnicowo termopary ale można też PT100 (lub
    PT1000) np mostkowo.

    MD

  • 24. Data: 2009-09-12 10:26:39
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    J.F. pisze:

    > Rozdzielczoscia 0.1C, powtarzalnoscia 0.1C czy jednak dokladnoscia
    > 0.1C ?
    >
    > Bo jesli sie dobrze domyslam to jakis pomiar ciepla ma wyjsc, to
    > przydalaby sie dokladnosc 1%.

    No i przy T1-T2=10C ma 1% dla dokładności 0.1C.

    > A potem nie wiesz czy roznica spada bo naprawde spada, czy wzmacniacz
    > plynie, czy np temperatura na wejsciu rosnie, a czujniki sa nieliniowe

    To musi dać wzmacniacze z niskim dryftem temperaturowym, zminimalizować
    termosiły na stykach i obserwować jak układ się zachowuje przy zerowej
    różnicy temperatur na czujnikach a zmiennej temperaturze miernika.
    Nieliniowości wyjdą przy powolnym wspólnym podgrzewaniu obu czujników.
    Jednak żeby mieć pewność, że się zrobiło wszystko poprawnie przydałoby
    się parę lat doświadczenia w pomiarze temperatur.

    > Przetrenowalbym dwie termopary i 24-bitowy przetwornik. A noz
    > zadziala. Moze z jakim multiplekserem odwracajacym wejscia ..

    Źródełko prądowe na 0.1mA. Mostek na dwóch PT100 i wzmacniacz różnicowy
    plus ADC lub od razu przetwornik do mostków np AD7730.

    MD

  • 25. Data: 2009-09-12 12:06:49
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > zbytnio a jak zbierzesz sygnały różnicowo wpływ podgrzania możesz
    > wyeliminować bo na obu złączach będzie ten sam.

    Nie to, żebym się czepiał, ale jak czujniki mają różną temperaturę, to
    też różną rezystancję... więc I^2 * R da różne moce, a więc różnie się
    oba czujniki podgrzeją... może różnica będzie nieznaczna, ale obawiam
    się, że przy oczekiwanej dokładości 0,1st.C zrobi swoje...
    Pozdrawiam
    Konop

  • 26. Data: 2009-09-12 12:39:16
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Konop pisze:

> [...]
    > oba czujniki podgrzeją... może różnica będzie nieznaczna, ale obawiam
    > się, że przy oczekiwanej dokładości 0,1st.C zrobi swoje...

    Przy temperaturach 51,85C i 61,85C mamy odpowiednio 120.1 i 123.9
    Ohmów. Przy 1mA daje to różnicę prawie 4 uW przy poziomie wydzielanej
    mocy ok 120uW . Samonagrzewanie termometrów PT100 wynosi od 0,06 do
    0,08 C/mW. I to w powietrzu.
    http://www.alf-sensor.com.pl/files/items/6plkat00R_P
    L.pdf
    Tak więc przy 1mA może pominąć różnice w samonagrzewaniu.
    Mamy wiec po prostu pomiar napięć rzędu 120mV lub pomiar różnicy napięć
    rzędu 4mV z dokładnością lepszą niż 40uV.

    MD

  • 27. Data: 2009-09-12 12:42:03
    Od: JanuszR <r...@o...pl>

    Konop pisze:

> [...]
    > oba czujniki podgrzeją... może różnica będzie nieznaczna, ale obawiam
    > się, że przy oczekiwanej dokładości 0,1st.C zrobi swoje...

    Faktycznie przy czujnikach w różnej temperaturze, przy założeniu stałego
    prądu wydzieli sie różna moc wynikła z grzania czujnika prądem roboczym.
    Podobnie jest przy czujnikach oporowych. Uniknięcie tego wpływu zależy
    od umiejętności mierzącego. Nie będziemy mierzyć obiektu o masie 10g
    czujnikiem o masie 5g ponieważ sam czujnik będzie wpływał na obiekt
    wyziębiając go lub grzejąc. Aby uzyskać możliwie dokładny pomiar
    temperatury stosunek masy obiektu do masy czujnika powinien być jak
    największy. Jeżeli przywrzemy czujnik o masie 0,1g do obiektu o masie
    1kg możesz być pewny, że różnice wynikłe z niejednakowego grzania się
    czujników będą niemierzalne. Poza tym sygnał ze złącza pn jest duży,
    spokojnie można zejść na 0,1mA lub niżej. Napięcie pomiaru nie jest
    tutaj jak w wypadku czujek PT100 mocno zależne od prądu roboczego, ważne
    aby rezystancja wzmacniacza pomiarowego była jak największa. Wtedy
    będziesz mógł zejść z prądem roboczym. Trzeba również wziąć pod uwagę,
    że mierzymy temperaturę konkretnego punktu obiektu.

    JanuszR

    JanuszR

  • 28. Data: 2009-09-14 05:58:59
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    Użytkownik "JanuszR" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > rezystancja wzmacniacza pomiarowego była jak największa. Wtedy będziesz
    > mógł zejść z prądem roboczym. Trzeba również wziąć pod uwagę, że mierzymy

    To będzie przepływ (pomiar temperatury przed i za wymiennikiem) tak więc
    samopodgrzewanie czujnika nie będzie chyba istotne.

  • 29. Data: 2009-09-14 08:05:19
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    William Bonawentura wrote:

    > Użytkownik "JanuszR" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

    [...]

    > To będzie przepływ (pomiar temperatury przed i za wymiennikiem) tak więc
    > samopodgrzewanie czujnika nie będzie chyba istotne.

    ZAWSZE trzeba wziąść to zjawisko pod uwagę.
    K.

  • 30. Data: 2009-09-26 00:22:11
    Od: ppm <c...@v...pl>

    On 10 Wrz, 12:49, "William Bonawentura" <n...@i...pl> wrote:
    > Jak można w elektroniczny sposób mierzyć różnicę temperatur rządu 10 stopni
    > (przed i za wymiennikiem) przy temperaturze medium kilkudziesięciu stopni z
    > dokładnością pomiaru różnicy rzędu 0,1 stopnia ? Zwykłe czujniki
    > półprzewodnikowe z dioda i pomiar różnicowy ma szansę być wystarczająco
    > stabilne ?

    Jak się układ pomiarowy zrobi poprawnie i weżmie właściwe czujniki, to
    powinno się uzyskać dokładność rzędu 0.1 ...0.3deg. (zależy od zakresu
    zmian temperatury czynnika grzewczego (20...100deg) )
    1. chyba lepiej by było wziąśc jako czujniki dobre tranzystory (moga
    być w połączeniu diodowym) bo maja lepszą powtarzalność
    charakterystyki U(T) (Ipom = const). Przy dwupunktowej kalibracji ( w
    dwóch temperaturach) mozna wtedy uzyskać powtarzalność charakterystyk
    rzędu <0.1deg na 40deg zakresu temperatur czynnika grzewczego.
    2. trzeba zadbać o dobre połączenie termiczne czujników (zewrzeć
    termicznie do obiektu mierzonego (rury, albo jeszcze lepiej włożyć do
    osłonki wpuszczonej do rury z medium) a odizolować termicznie od
    otoczenia.
    3. zastosować dosyć mały prąd pomiarowy, poniżej 0.1mA ,żeby zbytnio
    nie podgrzewał czujnika
    4. zastosować wzmacniacz operacyjny z dryfem czasowym i temperaturowym
    pomijalnym z sygnałem (czułość czujników tranzystorowych jest rzędu
    2.3mV/deg) i o prądzie wejściowym pomijalnym w stosunku do prądu
    pomiarowego. Mozna zastosować wzmacniacz polowy z przetwarzaniem.
    Teraz takie są juz dostatecznie tanie.
    Wynikowa dokładnośc zależy od zakresu temperatury. Przy zmianach
    temperatury powyzej 40deg moze wystąpiś histereza termiczna
    (przesuniecie wskazania o około 0.03deg)
    Przy właściwie zaprojektowanym układzie i zaekranowaniu (zeby nie
    lapał zakłóceń) powinno się osiągnąć założone 0.1 deg. Roczny dryf
    wskazań tez zwykle jest ponizej 0.1deg
    Zadaną dokładność można też osiągnąć stosując odpowiednie czujniki
    PT1000,
    Ale obydwa czujniki zarówno tranzystorowe jak i platynowe (a w
    zasadzie cały tor pomiarowy) muszą być wykalibrowane, żeby osiagnąć
    taką dokładność
    Stosuję takie czujniki do pomiaru temperatury oporników wzorcowych. W
    zakresie temperatur pokojowych mam stabilność wskazań lepszą niz
    0.001deg , powtarzalność rzędu 0.03deg a dokładność rzędu 0.05deg.
    Powodzenia w realizacji!
    cg
    ..