  • 1. Data: 2023-08-08 23:21:26
    Temat: Projekt płytki jednostronnej
    Od: Piotr C <k...@g...com>

    Nie projektowałem od lat, zdaje się od projektu inżynierskiego 20 lat temu. Wtedy
    używałem Protel 99SE, dzisiaj chyba Eagla się używa? Ale pamiętam że już wtedy
    problem był taki, że ze schematu można było tylko zrobić płytkę dwustronną
    (automatycznie), ew. jednostronną tylko ręcznie.
    Jak to dzisiaj wygląda? Chciałbym na podstawie prostego schematu (scalak +
    kilkanaście elementów pasywnych) + konkretny rozmiar płytki zaprojektować ścieżki,
    opisy i takie coś zamówić małoseryjnie u Chińczyka. Jakiego softu użyć, idealnie
    darmowego bo to projekt hobbystyczny?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2023-08-08 23:58:00
    Temat: Re: Projekt płytki jednostronnej
    Od: pytający <r...@p...fm>

    wtorek, 8 sierpnia 2023 o 23:21:27 UTC+2 Piotr C napisał(a):
> [...]
    opisy i takie coś zamówić małoseryjnie u Chińczyka. Jakiego softu użyć, idealnie

    Jak darmowy soft i płytki u chinczyka to Easy EDA (program przeglądarkowy, potrzebna
    rejestacja i każdorazowe logowanie).
    Jest jeszcze darmowy KiCAD, generuje gerbery, też można zamówić płytki u chińczyka.
    I cała masa płatnych ale nie wiem czy w związku z powyższym Cię to interesuje.

  • 3. Data: 2023-08-09 07:04:30
    Od: Piotr C <k...@g...com>

    On Tuesday, August 8, 2023 at 2:58:01 PM UTC-7, pytający wrote:
    > Jak darmowy soft i płytki u chinczyka to Easy EDA (program przeglądarkowy,
    potrzebna rejestacja i każdorazowe logowanie).

    Dzięki, próbuję ogarnąć. Jest jednakowoż problem - już widzę że nie wspiera natywnie
    jednej warstwy tylko jest jakieś obejście, opisane "chińskim" angielskim który jest
    dla mnie trudno zrozumiały:

    Route the track and copper on the bottom layer, and without placing via.
    If you are using the footprints which have the multi-layer pads, that will appear
    on the top and bottom layer, then you need to change all multi-layer pads "Plated" as
    "No".
    Generate the Gerber, decompress the Gerber zip file, delete the layers which you
    don't need(such as Gerber_TopLayer.GTL, Gerber_TopSilkLayer.GTO,
    Gerber_TopSolderMaskLayer.GTS, Gerber_TopPasteMaskLayer.GTP).
    And re-compress the Gerber to a zip file, and order it.

    właśnie pierwszy punkt jest niejasny, choć może się rozjaśni w trakcie. Mam zroutować
    wszystko na warstwie dolnej, bez dawania przelotek. Ale nie jest napisane jak to
    zrobić. No cóż, popróbuję i najwyżej Cie pomęcze jeszcze :)

    P.

  • 4. Data: 2023-08-09 07:04:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 8 Aug 2023 14:58:00 -0700 (PDT), pytający wrote:
> [...]
    >>
    > Jak darmowy soft i płytki u chinczyka to Easy EDA (program przeglądarkowy,
    potrzebna rejestacja i każdorazowe logowanie).

    a jak on sobie radzi z
    -zapisem odczytem - zakladam ze jest?
    -wydajnoscią przy wiekszych projektach,
    -importem netlisty,
    -importem/eksportem do innych programow,
    -listą obudow/footprintów,
    -dodawaniem nowych/nietypowych obudów - gniazda np.
    -autoroutingiem,

    > Jest jeszcze darmowy KiCAD, generuje gerbery, też można zamówić płytki u chińczyka.
    > I cała masa płatnych ale nie wiem czy w związku z powyższym Cię to interesuje.

    J.

  • 5. Data: 2023-08-09 07:35:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 8 Aug 2023 22:04:30 -0700 (PDT), Piotr C wrote:
> [...]
    który jest dla mnie trudno zrozumiały:

    >Route the track and copper on the bottom layer, and without placing via.

    To chyba normalne - masz rysowac sciezki na dolnej warstwie, bez via.

    Gorzej, jak bedziesz chciał mostek z kynaru zrobic.

    >If you are using the footprints which have the multi-layer pads, that will appear on
    the top and bottom layer, then you need to change all multi-layer pads "Plated" as
    "No".

    To chyba tez - obudowy nie moga zawierac metalizowanych otworow.

  • 6. Data: 2023-08-09 08:02:11
    Od: pytający <r...@p...fm>

    środa, 9 sierpnia 2023 o 07:04:56 UTC+2 J.F napisał(a):
> [...]
    > -importem/eksportem do innych programow,
    > -listą obudow/footprintów,
    > -dodawaniem nowych/nietypowych obudów - gniazda np.

    Nie używam tego programu, oprócz zrobienia kilku banalnych symulacji nie mam
    doświadczenia. Jest to program zrobiony przez chińczyków pod konkretną wytwórnię
    płytek w chinach.
    Więc raczej nie będzie współpracował z innymi zewnętrznymi programami. Zapis
    projektów jest na chińskich serwerach. Nie jestem pewien ale chyba można wygenerować
    gerbery.
    Staje się dość popularny bo umożliwia zamawianie płytek wraz z obsadzaniem elementów
    i nie tylko hobbiści go używają i zamawiają. CCC - Cena Czyni Cuda ...

  • 7. Data: 2023-08-09 08:05:23
    Od: pytający <r...@p...fm>

> [...]

    i nie tylko hobbiści go używają i zamawiają. CCC - Cena Czyni Cuda ...
    I na YouTube jest pełno tutorial-i i to w języku polskim.

  • 8. Data: 2023-08-09 11:58:17
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 09/08/2023 07:05, pytający wrote:
> [...]
    doświadczenia. Jest to program zrobiony przez chińczyków pod konkretną wytwórnię

    Tak ale da się generować gerbery i wysłać je do innej płytkarni. Sam to
    robiłem i działa.

    > Więc raczej nie będzie współpracował z innymi zewnętrznymi programami. Zapis
    projektów jest na chińskich serwerach. Nie jestem pewien ale chyba można wygenerować
    gerbery.

    Jest też wersja do zainstalowania lokanie:
    https://easyeda.com/page/download

  • 9. Data: 2023-08-09 18:52:58
    Od: Zbych <z...@n...org>

    Piotr C wrote on 8.08.2023 23:21:
    > problem był taki, że ze schematu można było tylko zrobić płytkę dwustronną
    (automatycznie), ew. jednostronną tylko ręcznie.
    > Jak to dzisiaj wygląda?

    Myślę, że tak samo jak 20 lat temu, nikt nie projektuje autorouterów do
    druków jednostronnych.

    > Jakiego softu użyć, idealnie darmowego bo to projekt hobbystyczny?

    Kicad

  • 10. Data: 2023-08-09 20:22:08
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 9 Aug 2023 18:52:58 +0200, Zbych wrote:
    (automatycznie), ew. jednostronną tylko ręcznie.

    > Myślę, że tak samo jak 20 lat temu, nikt nie projektuje autorouterów do
    > druków jednostronnych.

    ogladalem niedawno plytke sterownika do zmywarki.
    Jednostronna. plus kilka mostkow SMD.

    Myslisz, ze recznie projektowana ? Tzn bez autoroutera?

    J.