    From: Bad Worm <n...@p...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Proste źródło prądowe
    Date: Wed, 28 Oct 2020 18:08:42 +0100

    Dnia Wed, 28 Oct 2020 13:53:18 +0100, J.F. napisał(a):

    > Tak, ale pytanie czy chcesz to tak zostawic/na ile stabilne ma byc to
    > zrodlo.
    > to sie opiera na Ube q2, ktore zbyt stabilne nie jest, mozna mu w
    > emiter dac np diode LED, co podniesie napiecie odniesienia.

    Czy dodanie LEDa wpłynie istotnie na wartości rezystorów w układzie?
    > przy 3A ... moze nawet ciut za duzo, jesli chcesz zejsc do napiecia np
    > 10.5V

    Przyjąłem 10,8V z założenia, że rozładowuję do 1,8V na celę.
    > Ten R_load moze wrecz wcale niepotrzebny - gdzies tu sie wydzieli
    > ~35W, wiec radiator i tak wypadaloby dac, a z 35W to sporo
    > tranzystorow sobie poradzi.

    Wolałbym więcej mocy rozproszyć właśnie w rezystorach, bo cegiełki 5W są
    łatwo dostępne, a mam też trochę oporników 8,2 oma 20W - mogę coś z nich
    poskładać, np. dać 3 równolegle i wyjdzie 2,73 oma.
    > A z drugiej strony - moze jakąs zarowke - bedziesz widzial ze prad
    > plynie.
    > Taka 50W powinna na dlugo starczyc, nawet jesli bedzie niedogrzana
    > jako halogen.

    Muszę poszperać ale chyba jakąś żarówkę samochodową znajdę. Mam zresztą
    gdzieś halogeny (takie domowe) na 12V.
    > Zakladajac bete Q1 na poziomie 100, to potrzebujesz ok 30mA pradu
    > bazy.
    > Co przy napieciu ~10V daje nam raczej 300 ohm. I teraz:
    > -liczysz, ze Q1 bedzie mial wieksze wzmocnienie ... ale jak widac i
    > 1000 tu nie starczy.
    > -uzyjesz Darlintona, co jest bardzo dobrym pomyslem, bo Q2 nie bedzie
    > grzany.

    Czyli TIP147 będzie jak znalazł :)
    > Jak widac wskazany. Co prawda podniesie troche minimalne napiecie
    > pracy, ale przeciez w tym celu Ci nie przeszkadza, nawet jak to 3V
    > bedzie.

    Dzięki za informacje, wiedziałem że na PME zawsze można liczyć! :)
    Darlingtona mogę dać jak najbardziej, TIP147 mi się szwęda zbędny.
    Kontrolę przepływu prądu będę miał na mierniku pojemności. Chcę użyć
    takiego:
    https://www.gotronik.pl/tester-pojemnosci-ogniw-zb2l
    3-v23-p-5740.html

    On niestety nie steruje w żaden sposób prądem obciążenia - jego rolę
    pełni rezystor podłączony do zacisków R+ i R-. Ciekaw jestem wyników
    pomiaru - akumulator 44Ah jest dosyć nowy (niecałe 2 lata) ale raz czy
    dwa razy w tym czasie zaliczył mocne wyładowanie, sporo poniżej 10V.
    --
    Pozdrawiam Bad Worm badworm[malpa]post[kropa]]pl
    www.kolejnafoto.pl