  • 1. Data: 2020-10-28 12:46:58
    Temat: Proste źródło prądowe
    Od: Bad Worm <n...@p...pl>

    Cześć!

    Do zmierzenia pojemności akumulatora 12V przydałoby się jakieś źródło
    prądowe. Myślałem nad czymś najprostszym, na dwóch tranzystorach:
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/31/
    %D0%9E%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%87%D0%B5%D0%
    BD%D0%B8%D0%B5_%D0%B8%D0%B7%D0%B2%D0%B5%D1%81%D1%82%
    D0%B8_%D1%81_%D0%BF%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D1%89%D1%8C%D1
    %8E_NPN-%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B7%D0%B8%D1%81%D
    1%82%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B2.png?1603883769287

    Jakie wartości rezystorów i typy tranzystorów należałoby przyjąć dla
    oczekiwanego prądu około 3A? R_sense OIDP to chyba 0,6V/Iobc czyli 0,22
    oma? R_load dałbym pewnie 3,75 oma (dwa 7,5 oma połączone równolegle).
    R1 chyba 10 kiloomów. Pytanie jaką wartość ma mieć R2 przy założeniu, że
    Q2 to byłby BC547 lub coś podobnego? Czy jako Q1 mogę użyć darlingtona
    NPN dużej mocy, np. TIP147?
    --
    Pozdrawiam Bad Worm badworm[malpa]post[kropa]]pl
    www.kolejnafoto.pl

  • 2. Data: 2020-10-28 13:53:18
    Temat: Re: Proste źródło prądowe
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Bad Worm" napisał w wiadomości grup
    et...
> [...]

    >oczekiwanego prądu około 3A?
    >R_sense OIDP to chyba 0,6V/Iobc czyli 0,22oma?

    Tak, ale pytanie czy chcesz to tak zostawic/na ile stabilne ma byc to
    zrodlo.
    to sie opiera na Ube q2, ktore zbyt stabilne nie jest, mozna mu w
    emiter dac np diode LED, co podniesie napiecie odniesienia.

    >R_load dałbym pewnie 3,75 oma (dwa 7,5 oma połączone równolegle).

    przy 3A ... moze nawet ciut za duzo, jesli chcesz zejsc do napiecia np
    10.5V

    Ten R_load moze wrecz wcale niepotrzebny - gdzies tu sie wydzieli
    ~35W, wiec radiator i tak wypadaloby dac, a z 35W to sporo
    tranzystorow sobie poradzi.

    A z drugiej strony - moze jakąs zarowke - bedziesz widzial ze prad
    plynie.
    Taka 50W powinna na dlugo starczyc, nawet jesli bedzie niedogrzana
    jako halogen.

    >R1 chyba 10 kiloomów.

    Zakladajac bete Q1 na poziomie 100, to potrzebujesz ok 30mA pradu
    bazy.
    Co przy napieciu ~10V daje nam raczej 300 ohm. I teraz:
    -liczysz, ze Q1 bedzie mial wieksze wzmocnienie ... ale jak widac i
    1000 tu nie starczy.
    -uzyjesz Darlintona, co jest bardzo dobrym pomyslem, bo Q2 nie bedzie
    grzany.

    >Pytanie jaką wartość ma mieć R2 przy założeniu, że Q2 to byłby BC547
    >lub coś podobnego?

    Prad bazy Q2 bedzie odpowiednio mniejszy ... ale nawet 0.5mA przy 1k
    to 0.5V czyli sporo przy napieciach rzedu 0.6V.

    On tam prawie nie jest potrzebny - dalbym 100 ohm, zakladajac, ze
    precyzja tych 3A nie jest duza potrzebna.
    Na zabezpieczenie w razie awarii starczy, spadkow duzych nie wniesie,
    bo bete Q2 pewnie ma wieksza.
    Jak Q1 bedzie Darlingtonem, to i 1k pewnie nie zaszkodzi.

    >Czy jako Q1 mogę użyć darlingtona NPN dużej mocy, np. TIP147?

    Jak widac wskazany. Co prawda podniesie troche minimalne napiecie
    pracy, ale przeciez w tym celu Ci nie przeszkadza, nawet jak to 3V
    bedzie.

    J.

  • 3. Data: 2020-10-28 14:08:52
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-10-28 o 12:46, Bad Worm pisze:
    > Cześć!
    >
    > Do zmierzenia pojemności akumulatora 12V przydałoby się jakieś źródło
    > prądowe.

    Jako regulowane obciążenie zrobiłem sobie LM317 z przełączanymi opornikami.
    Zalety:
    - LM317 jest zabezpieczony od prawie wszystkiego,
    - stabilny prąd (mało zależy od temperatury i napięcia na wejściu).
    Jak stosuję to do 1A to łapię imadłem za radiator LM317.

    To nie sięgnie 3A, ale rozważ pójście tym tropem.
    P.G.

  • 4. Data: 2020-10-28 17:56:40
    Od: Bad Worm <n...@p...pl>

    Dnia Wed, 28 Oct 2020 14:08:52 +0100, Piotr Gałka napisał(a):

> [...]
    > Jak stosuję to do 1A to łapię imadłem za radiator LM317.
    >
    > To nie sięgnie 3A, ale rozważ pójście tym tropem.

    Jest to jakaś opcja, ale musiałbym dać 3 sztuki, co oznacza albo 3
    radiatory, albo jeden i odizolowanie dwóch przekładkami silikonowymi
    oraz podkładkami pod śrubki mocujące.

  • 5. Data: 2020-10-28 18:08:42
    Od: Bad Worm <n...@p...pl>

    Dnia Wed, 28 Oct 2020 13:53:18 +0100, J.F. napisał(a):

> [...]
    > to sie opiera na Ube q2, ktore zbyt stabilne nie jest, mozna mu w
    > emiter dac np diode LED, co podniesie napiecie odniesienia.

    Czy dodanie LEDa wpłynie istotnie na wartości rezystorów w układzie?
    > przy 3A ... moze nawet ciut za duzo, jesli chcesz zejsc do napiecia np
    > 10.5V

    Przyjąłem 10,8V z założenia, że rozładowuję do 1,8V na celę.
    > Ten R_load moze wrecz wcale niepotrzebny - gdzies tu sie wydzieli
    > ~35W, wiec radiator i tak wypadaloby dac, a z 35W to sporo
    > tranzystorow sobie poradzi.

    Wolałbym więcej mocy rozproszyć właśnie w rezystorach, bo cegiełki 5W są
    łatwo dostępne, a mam też trochę oporników 8,2 oma 20W - mogę coś z nich
    poskładać, np. dać 3 równolegle i wyjdzie 2,73 oma.
    > A z drugiej strony - moze jakąs zarowke - bedziesz widzial ze prad
    > plynie.
    > Taka 50W powinna na dlugo starczyc, nawet jesli bedzie niedogrzana
    > jako halogen.

    Muszę poszperać ale chyba jakąś żarówkę samochodową znajdę. Mam zresztą
    gdzieś halogeny (takie domowe) na 12V.
> [...]
    > 1000 tu nie starczy.
    > -uzyjesz Darlintona, co jest bardzo dobrym pomyslem, bo Q2 nie bedzie

    Czyli TIP147 będzie jak znalazł :)
    > Jak widac wskazany. Co prawda podniesie troche minimalne napiecie
    > pracy, ale przeciez w tym celu Ci nie przeszkadza, nawet jak to 3V
    > bedzie.

    Dzięki za informacje, wiedziałem że na PME zawsze można liczyć! :)
    Darlingtona mogę dać jak najbardziej, TIP147 mi się szwęda zbędny.
    Kontrolę przepływu prądu będę miał na mierniku pojemności. Chcę użyć
    takiego:
    https://www.gotronik.pl/tester-pojemnosci-ogniw-zb2l
    3-v23-p-5740.html

    On niestety nie steruje w żaden sposób prądem obciążenia - jego rolę
    pełni rezystor podłączony do zacisków R+ i R-. Ciekaw jestem wyników
    pomiaru - akumulator 44Ah jest dosyć nowy (niecałe 2 lata) ale raz czy
    dwa razy w tym czasie zaliczył mocne wyładowanie, sporo poniżej 10V.

  • 6. Data: 2020-10-28 18:36:12
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-10-28 o 17:56, Bad Worm pisze:

    > Jest to jakaś opcja, ale musiałbym dać 3 sztuki, co oznacza albo 3
    > radiatory, albo jeden i odizolowanie dwóch przekładkami silikonowymi
    > oraz podkładkami pod śrubki mocujące.

    Pisząc o pójściu tym tropem myślałem o poszukaniu innych scalaków tak
    działających, ale na większy prąd.
    P.G.

  • 7. Data: 2020-10-28 19:58:28
    Od: Desoft <b...@a...pl>

    > Pisząc o pójściu tym tropem myślałem o poszukaniu innych scalaków tak
    > działających, ale na większy prąd.

    LM350

    --
    Desoft

  • 8. Data: 2020-10-29 13:34:40
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Bad Worm <n...@p...pl> wrote:

    > Do zmierzenia pojemności akumulatora 12V przydałoby się jakieś źródło
    > prądowe. Myślałem nad czymś najprostszym, na dwóch tranzystorach:

    Nie na temat, ale są tanie gotowce na Aliexpress (a może też na Allegro),
    dołączasz rezystor mocy, gotowiec mierzy i napięcie i prąd, czeka, aż
    napięcie spadnie do ustalonej wartości, odłącza rezystor i pokazuje
    pojemność. Nie robi tego źródłem prądowym. Sam chciałem robić taki miernik
    rozładowania akumulatora, ale w końcu kupiłem gotowca i jestem zadowolony,
    za kilkanaście zł nie chce mi się bawić.

    --
    Mówi lew do żaby:
    - Ale ty jesteś brzydka... Jesteś zielona, oślizgła i masz strasznie

  • 9. Data: 2020-10-30 02:03:37
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    > Użytkownik "Bad Worm" napisał w wiadomości grup
    et...
> [...]
    > bete Q2 pewnie ma wieksza.
    > Jak Q1 bedzie Darlingtonem, to i 1k pewnie nie zaszkodzi.

    R2 to bardziej zabezpiecza bazę Q2 by Ib nie przekroczyć. Teoretycznie
    mogłoby go nie być ale pojemność bazy w Q1, zwłaszcza w darlingtonach
    jest zdradliwa. Zanim włączy się Q2 i rozładuje bazę Q1 czyli zmniejszy
    jego prąd, na R_sense będzie prawie całe napięcie aku (impulsik) i
    wykończy nie chronioną bazę Q1.
    Tak załatwiłem 2 tranzystory w podobnym układzie - nie zawsze się
    psuły, co któreś włączenie. R2 psuje stromość charakterystyki
    ale to i tak nie jest precyzyjne i temperaturowo stabilne.
    Licząc na najgorszy przypadek, Jeżeli aku 12V, to bez R_load przy
    Ib max=50mA dla Q2 powinno wystarczyć (12-0,6)V/50mA >= 228 Om.
    Gdy dla 3A (R_sense=0,22 Om) jako R_load wsadzi 2,2 Om to dla aku=13,6V
    minus spadek na nasyconym Q1 0,2V to R2 >= 13 Om.
    Gdy Q1 darlington R2 dać można spokojnie dużo większy niż z wyliczeń.

    Arek

  • 10. Data: 2020-10-30 09:15:18
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 28.10.2020 o 18:08, Bad Worm pisze:
    > Ciekaw jestem wyników
    > pomiaru - akumulator 44Ah jest dosyć nowy (niecałe 2 lata)
    ....aaaa samochodowy chcesz sprawdzać? Więc żarówka, woltomierz
    sprawdzany raz na pół godziny pod koniec rozładowywania i zegarek
    wystarczą jako stanowisko testowe. tyle że rozładowywanie paroma
    amperami - nie wiele Ci da. chyba ze chcesz samochodowy akumulator
    traktować jako pakiet 18650 i zawsze go takim prądem rozładowywać. Bo
    jeśli jednak ma działać w aucie, pojemność ma drugorzędne znaczenie. jak
    mu zaszkodziło, to ma dużą oporność wewnętrzną, co przy _dużych_
    prądach, czyli przy kręceniu rozrusznikiem, spowoduje że będzie duży
    spadek napiecia, auto nie odpali. Wtedy jak sprawszisz napięcie to 12
    wolt będzie dalej i te 3 amperki może jeszcze przez wiele godzin dawać

    ToMasz