  • Data: 2021-02-08 14:24:56
    Temat: Re: Przenośny, uproszczony filesystem
    Od: "M.M." <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Monday, February 8, 2021 at 12:12:29 PM UTC+1, heby wrote:
    > To dopuszczalna sytuacja. fs ma być na nia gotowy.

    Trudno sie rozmawia, nie wiem co dla Ciebie znaczy że FS
    ma być gotowy. Skąd FS ma wiedzieć, czy to nie jest zaplanowane
    działanie programisty? Pracują np. dwa wątki. Jeden pisze do
    pliku, drugi kasuje plik. Jeśli jeden najpierw zapisze, a drugi
    skasuje - to pliku nie będzie. Jeśli najpierw skasuje, a
    potem dojdzie do próby zapisania, to też nie będzie pliku - fs
    zwróci po prostu błąd zapisu. Niezbyt eleganckie rozwiązanie
    ale zawsze zakończy się takim samym efektem. Chyba że gotowość
    dla Ciebie oznacza to, że w takiej sytuacji całkowicie się
    nie rozwali i nie dojdzie do utraty danych. To oczywiście że
    powinien być w tym sensie gotowy, bo dane często zbiera się
    długo i kosztownie, wiec trzeba bardzo dbać o dane.

    Można zrobić taki rozwiązanie, że jak jeden wątek chce plik do
    zapisu, to FS czeka aż wszystkie inne wątki zamkną plik. A jak
    już jakiś wątek ma plik otwarty do zapisu, to FS nie pozwoli
    otworzyć pliku w żadnym trybie. Ale to wyklucza całkiem bezpieczną
    sytuację, gdy N wątków pisze i czyta każdy do swojej SIZE/N
    części. Po co sobie odbierać takie możliwości i to dodatkowym
    nakładem pracy - ja nie wiem.

    > Nieprawda. Jeśli jeden watek zapisuje jakas częśc pliku, inny może
    > zapisuwać inną część tego samego pliku. DB często tak robią.

    Dlatego pisałem NA TYCH SAMYCH DANYCH, a INNE CZĘŚCI PLIKU to już
    nie są TE SAME DANE.

    > Granulacja jest więc dokładniejsza niż 1 plik. Co oznacza w naiwnym
    > podejściu bardzo dużo muteksów na każdy kawałek pliku lub skomplikowany
    > mutex z emulacją submutexów.

    Nie wiem... Dla mnie to brzmi trochę jak mieszanie rozwiązania szczegółowego z
    ogólnym. W szczegółowych zastosowaniach to programista wie które operacje
    powinny być atomowe i uzyskuje taki efekt poprzez synchronizację wątków.
    Jak ogólnie uzyskać taki efekt? System by musiał dawać dostęp do zapisu lub
    do odczytów poszczególnych zbiorów bitów. Użytkownik by musiał to zgłaszać
    do systemu. A takie zgłaszanie jest tożsame z synchronizacją przy pomocy
    mutexów...

    Są jeszcze transakcje, wszystkie wątki próbują czytać i pisać do wszystkiego, a
    system sprawdza czy transakcje nie kolidują ze sobą. Jeśli któryś wątek otrzyma
    od systemu informację o kolizji, to musi wznowić swoje działanie z uwzględnieniem
    tego, że ostatnia transakcja się nie udała - innymi słowy, aplikacja musi być
    przygotowana na możliwość nie powodzenia się transakcji. W minimalnej wersji
    chociaż musi się wywalić i użytkownik musi ją wznowić.

    > Przypuszcam że w ogóle sytuacja że zapisujemy ten sam kawałek pliku
    > równolegle z dwóch wątków jest jak najbardziej dopuszczalna. Co najwyżej
    > będzie race condition na dane, ale sam plik będzie dalej poprawny z
    > punktu widzenia fs.

    To brzmi sensownie! Jak programista nie zrobił poprawnie synchronizacji
    wątków to jego problem.

    > W fs jest. Wątek A kasuje plik, wątek B czyta ten sam plik, wątek C
    > właśnie go otwiera. I nie ma race conditions na poziomie fs, tam dane są
    > spójne i stan jest atomowy.

    No tak, głupio byłoby, gdyby z powodu złej synchronizacji wątków rozleciał
    się system plików. A czy dane w plikach są poprawne/spójne czy nie - to już
    zależy od poprawności aplikacji.

    > To tak nie działa. POnadto rozróznijmy: race condition w aplikacji to
    > coś innego niż race condition w fs. W tym drugim przypadku masz taką
    > sytuację setki razy na sekundę w swoim PC.
    tu&q=systemy+plik%C3%B3w+literatura

    > Obawiam się czy aby nie jest tylko od strony użytkowej. Ogólnie
    > obejrzałem spisy kilkunastu książek z tego tematu i jak na razie nie
    > widzę nic o budowie wewnętrznej. Być może coś przeoczyłem.

    Nie wiem jaka jest budowa wewnętrzna, ale mi się mocno narzuca to
    co już pisałem: zwykła komórka pamięci do której w jednej chwili
    ma dostęp do jeden wątek.

    A budowa wewnętrzna dzienników to jest po prostu spis operacji i
    kopia danych które w razie usterki będzie trzeba odtworzyć.