    From: Kit <n...@n...com>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Przetworniki ciśnienia
    Date: Sat, 28 Nov 2009 15:51:27 +0100

    PL(N)umber_One pisze:

    > Nie znam tych czujników, nie mniej pamiętam próżniomierze pojemnościowe, w
    > których zmiana pojemności czujnika spowodowana jest właśnie odkształcenem
    > metalowej powierzchni, następującej pod wpływem zmian ciśnienia.
    >
    > PP

    Jeden z takich przetworników z czujnikiem temperatury przestał
    funkcjonować więc postanowiłem dobrać się do jego środka. Króciec
    pomiarowy jest rurką, która jest na końcu lita (około centymetra).
    Wewnątrz są dwa druty, jeden z nich jest kapilarą. Drugi to termopara.
    Przeciąłem koniec króćca, wygląda jakby końce obu drutów były zatopione
    w tym litym kawałku, który stanowi czoło czujnika. Drugi koniec kapilary
    jest w korpusie przetwornika, kapilara i z tej strony jest wtopiona w
    krótkim metalicznym wałku, w którym jest też koniec innej kapilary,
    krótkiej, zawiniętej, zamkniętej szczelnie zatyczką. Ten metalowy wałek
    ma naklejoną na przeciwnej powierzchni folię, z miedzianymi ścieżkami,
    do których są przylutowane bardzo cienkie przewodziki łączące się z
    płytką przetwornika. Wygląda to jak tensometr. Nie rozumiem jak przenosi
    się siła w tak skonstruowanym czujniku. Chyba, że jest tutaj
    wykorzystane jakieś inne zjawisko.