  • Data: 2015-05-18 10:48:28
    Temat: Re: RAID i pytanko
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org> szukaj wiadomości tego autora

    On 2015-05-16 17:09, ...:::WISKOLER:::... wrote:

    > Wygląda to tak że po dołożeniu drugiego takiego samego dysku, w zakładce
    > dotyczącej zarządzania dyskami można sobie albo utworzyc nowy wolumin, albo
    > dołączyć do istniejącego woluminu. Dołączyłem i po chwili miałem już jeden
    > wolumin złozony z dwóch dysków. Opisane to jest jako JBOD. Pojemność
    > wskazuje że dodane zostało wszystko, pliki pozostały w nienaruszonym
    > stanie.

    JBOD to nie jest zadna forma RAID. Jesli tak zostalo skonfigurowane
    przylaczenie nowego dysku, to zapewne do obecnego woluminu zostala
    podmontowana przestrzen z nowego dysku.

    Wiec pytanie co wlasciwie chcesz osiagnac - jesli jakiekolwiek cechy
    RAID1 czy RAID0 (z ktorych ten drugi w budzetowym nasie, ograniczonym
    wydajnoscia procka i sieci, raczej sie mija z celem - o ile w ogole
    przewidziano opcje RAID0) - to JBOD Ci tego nie da. JBOD to po prostu
    dolozenie dysku, tak jakbys sobie do kompa wlozyl kolejny HDD.

    Natomiast zapewne ten NAS zyxela konfiguruje sobie juz pojedynczy
    dysk jako /dev/md(x), wiec migracja z pojedynczego dysku do RAID1
    powinna byc wykonywalna bez ryzyka utraty danych na istniejacym
    dysku (gdzies pod spodem wykona to pewnie mdadm).

    --

    memento lorem ipsum