  • Data: 2014-06-04 21:17:16
    Temat: Re: RoHS - nic nie rozumiem
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Ciężko chyba wymyślać jeśli mechanizm ich powstawania jest niejasny.

    Jest jasny jak głowa Korwina.

    Cyna to bardzo twardy metal. W normalnym procesie, punkt lutowniczy
    stygnie szybciej na zewnątrz niż w środku (chyba oczywiste). Ponieważ
    wraz ze stygnięciem się kurczy, powstają naprężenia które ściskają
    wnętrze punktu lutowniczego. Naprężenie te w czasie rzędu miesięcy
    powodują "wyciskanie" metalu z wnętrza tak jak pasty z tubki. To właśnie
    ten wyciśnięty metal tworzy włos cynowy.

    Dodanie ołowiu o tyle neutralizuje problem, że ołów jako miękki metal
    działa jak smar łagodzący naprężenia, w efekcie "zgniatany" jest miękki
    ołów a nie sprężysta cyna i włosy nie powstają albo powstają w
    ograniczonym zakresie (z fenomenem włosów cynowych spotkałem się kiedy o
    RoHS jeszcze ptaszki nie ćwierkały).

    Bezołowiowe rozwiązania problemu są dwa:

    1. dodawać innego metalu działającego jak ołów. Teraz dają Ag i Sb,
    które są drogie, ja bym proponował Fe albo Na, chociaż mogła by się
    pojawić korozja.

    2. wydłużyć proces studzenia cyny po lutowaniu - im dłużej będzie
    stygnąć, tym mniejsze będą naprężenia włosotwórcze - proces znany od
    stuleci w metalurgii stali jako "wyżarzanie".