  • Data: 2022-05-05 12:31:29
    Temat: Re: Rozsądny zasilacz do PC
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 05/05/2022 11:01, Adam wrote:
    > A może coś u Ciebie jest nie tak?

    Jestem z zawodu z technikum elektrykiem. Powiedzmy, że ogarniam takie
    tematy. Nie, to nie moja wina. Sprawdziłem. Załozyłem przekładnik na
    przewód w rozdzielni i załaczyłem zasilacz. Przywaliło szpilką (widać na
    oscyloskopie) kilkudziesięciu A. To że nie zawsze wywala, to tylko
    dlatego, że jest krótka i ma różna wielkość, pewnie zależną od fazy
    napięcia.

    Nie kazdy zasilacz się tak zachowuje. Miałem w sumie 3 chiefteki. Dwa
    walą takimi szpilkami, trzeci (starszy) nie, nic nie strzela.

    Niedawno znajomy prosił mnie o pomoc, bo mu w biurze wywala
    bezpieczniki, ma firmowe Delle. Ten sam problem - kilkadziesiąt A w
    impulsie, na niby lepszym i markowym sprzęcie. NTC kosztuje ~$1.
    Muntzing. Nie mam gwarancji, że markowy będzie lepszy, bo mam wrażenie,
    że dziadostwo nie jest skorelowane z ceną, przynajmniej ostatnio.

    > Siedzę w komputerach od czasów IBM XT, ale jakoś nie przypominam sobie, aby
    > u klientów włączenie komputera powodowało zadziałanie bezpieczników. Nawet
    > przy serwerach, mających po dwa zasilacze 900 W każdy.

    Bo kiedyś były porządniejsze. I kiedyś bezpieczniki były mniej nerwowe.

    > Może masz bezpiecznik typu A?

    Nie, mam typu B, S-kę, 16A. Z resztą zmieniałem go na inny. Róznica nie
    istnieje. Też wywala go, jak tam trafi dobrze w sinusa.

    > Albo może to nie bezpiecznik wywala, tylko różnicówkę?

    Jeszcze odróżniam.

    W sumie problem można łatwo obejść - mogę zrobić softstart. Ale niepokoi
    mnie coś innego: skoro tutaj odpierniczali dziadówę, to gdzie jeszcze?
    Oba chiefteki, po zerknięciu do środka, nie mają połowy komponentów na
    płytce. Niech zgadnę - muntzing.