  • 21. Data: 2020-09-23 18:27:18
    Temat: Re: Sterowanie oświetleniem terenu
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    PeJot napisał:

    > Parametry elektryczne to jedno, o ile pamiętam fotorezystor ma nijaką
    > żywotność. Tu dochodzi jeszcze np. zabrudzenie, a teren jest przemysłowy.

    Fotorezystory działają jak chcą, w zależności od warunków i upływu czasu.
    Fototranzystor działa nieliniowo, a to same kłopoty. Zostaje fotodioda.
    Ewentualnie panel fotowoltaiczny, jeśli kto ma miejsca dużo.

    --
    Jarek

  • 22. Data: 2020-09-23 19:37:56
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Fotorezystory działają jak chcą, w zależności od warunków i upływu czasu.

    Czyli od xx lat nic się nie zmieniło w temacie.

    OK, przyjmuję opcję sterownika astronomicznego. Ale nie rozumiem jak
    duże znaczenie praktyczne ma różnica pomiędzy zmierzchem a zachodem
    słońca, jeżeli ma to się przełożyć na zużycie energii do oświetlenia.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 23. Data: 2020-09-23 21:01:27
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2020-09-23 o 17:26, Uzytkownik pisze:

    > To Ty jednak chcesz zrobić to tanio, a nie zajebiście?

    Ja bym może i chciał zajebiście, ale inwestor wolałby tanio :)

    > Jak tanio to tylko czujnik zmierzchowy, ale zgodnie z porzekadłem "co
    > tanio to drogo" nie kupuj najtańszych chińskich badziewi tylko
    > zainwestuj w coś lepszego np. Hager EEN101
    >
    > Weź jednak pod uwagę, że najsłabszym ogniwem takich czujników
    > zmierzchowych są przekaźniki.
    > Lampy potrafią w chwili załączenia
    > pobierać dość duży prąd rozruchowy, dlatego potrzebne są styczniki.

    No i obecnie są styczniki. I przekaźniki w sterownikach tych co są, dają
    radę.

    > czujnikach zmierzchowych fotoelementy są jednymi z bardziej trwałych
    > elementów. Niestety najgorszymi czynnikami wpływającymi na żywotność
    > jest temperatura i wilgotność. Dlatego czujnik taki musi być dobrze
    > zabezpieczony przed wpływem tych czynników. Zamontuj wszystko w
    > hermetycznej obudowie, fotoelement zamontowany w dół, aby nie padały na
    > niego bezpośrednio promienie słoneczne. Tak zamontowane czujniki
    > zmierzchowe potrafią działać bezawaryjnie po kilkanaście lat.

    Dla mnie to nie nowina, ale patrząc chociażby na szyby w oknach budynków
    na tym terenie, obawiam się nieuniknionego syfienia obudów czujników. I
    także z tego względu, na chwilę obecną wygrywają ranking sterowniki
    astronomiczne.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 24. Data: 2020-09-23 21:35:14
    Od: Robert Łopatecki <r...@p...fm>

    A może tak sterownik:
    https://www.e-tronix.eu/2,sterownik-plc-programowaln
    y-su-1-2.html

    pytający

  • 25. Data: 2020-09-23 21:37:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    PeJot napisał:

    > OK, przyjmuję opcję sterownika astronomicznego. Ale nie rozumiem jak
    > duże znaczenie praktyczne ma różnica pomiędzy zmierzchem a zachodem
    > słońca, jeżeli ma to się przełożyć na zużycie energii do oświetlenia.

    W okolicach okołorównikowych ma małe znaczenie. Tam słońce daje pionowo
    nura pod horyzont i błyskawicznie z jasnego dnia robi się czarna noc.
    U nas w lecie ten proces jest bardzo długi, zachodzące słońce wolno
    pogrąża się pod horyzontem, za to szybko podąża ku północy, by po
    niedługim czasie wynurzyć się trochę dalej po wschodniej stronie. Nad
    Bałtykiem w okolicach św. Jana przez całą noc widać nad wodą jakąś
    poświatę słoneczną. Jeszcze dalej na północ, w jakimś St. Petersburgu
    są białe noce, choć do koła polarnego jeszcze całkiem spory kawałek.
    Nawet Puszkin pisał, że w nocy bez lampy czyta.

    Zmierzch i świty są trojakiego rodzaju. Cywilny jest wtedy, gdy słońce
    chowa się 5° pod horyzontem. Żeglarski, to 10° (na morzu jest zwykle
    jaśniej niż na lądzie). Astronomiczny wymaga schowania się słońca
    przynajmniej 15° -- dopiero wtedy światło rozproszone w atmosferze nie
    oświetla tego, co mamy nad głową i nie mąci światła gwiazd. W Polsce
    w lecie zmierzch astronomiczny nigdy nie nastaje, w okolicach Warszawy
    gdzieś od 19 maja do 24 lipca są astronomiczne białe noce. Gwiazdy
    wtedy widać słabo. Dopiero w Wiedniu i dalej na południe Świętojańska
    noc jest prawdziwą nocą.

    W praktyce oświetleniowej znaczenie ma świt i zmierzch cywilny. Na
    północy Polski w lecie następuje on godzinę po zachodzie (a świt
    godzinę przed wschodem).

    Jarek

    --
    Bez lampy nocą czytam, piszę,
    śród jasnej pustki nie drgnie nic

  • 26. Data: 2020-09-23 21:54:39
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-09-23 o 21:01, PeJot pisze:

> [...]
    > budynków na tym terenie, obawiam się nieuniknionego syfienia obudów
    > czujników. I także z tego względu, na chwilę obecną wygrywają ranking

    Ale te tańsze też mają wady. Zegary nie są zbyt dokładne i potrafią się
    "rozjechać" nawet pół godziny w ciągu roku. Co prawda niektóre z nich
    posiadają możliwość wprowadzania korekty. Są też na rynku zegary
    astronomiczne, synchronizowane sygnałem GPS lub DCF np. Theben TR 611
    top3 RC, ale tu znów kolejna wada - cena.

  • 27. Data: 2020-09-23 22:00:34
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 23 września 2020 04:30:47 UTC-5 użytkownik Queequeg napisał:

    > Czujki ruchu (PIR) czy czujniki zmierzchowe? To nie to samo.

    ruchu - pir.
    Chyba Jacek R mial podobne akcje.

  • 28. Data: 2020-09-23 22:01:06
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 22 września 2020 18:36:08 UTC-5 użytkownik Jacek R. napisał:
> [...]
    wczesniej. Nawet te wo domu, te w kuchni wymienialem chyba prawie co rok. I za kazdym
    razem na inna bo sie obrazalem na badziew.

    moim przypadku kila i mogila jakosciowa.

    > Z własnych doświadczeń te czujniki zmierzchowe F&F padały mi z powodu
    > udarów na zasilaniu. Po wymianie rezystora wewnątrz szeregowego bodajże
    > z 10R na 1k nagle czujniki te potrafiły wytrzymać burzę w okolicy itp
    > gdy wcześniej lekki piorun w okolicy wysyłał je do krainy spalenizny...

    Dzieki za info. Sprobuje sobie w wolnym czasie.

  • 29. Data: 2020-09-23 22:10:14
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 22 Sep 2020 18:33:27 +0200, PeJot <P...@n...pl> wrote:
    > zmierzchowe nie sprawdziły się - szybko padają fotoelementy
    > zewnętrzne.

    Nie rozumiem, jak to padają? Co się z nimi dzieje?

    --
    Marek

  • 30. Data: 2020-09-24 07:42:48
    Od: "Jacek R." <j...@w...pl>

    W dniu 23.09.2020 o 22:00, s...@g...com pisze:

    > ruchu - pir.
    > Chyba Jacek R mial podobne akcje.

    Czujniki zmierzchu F&F zamontowane przy masztach Emitela i stacjach
    bazowych GSM. Burza czy jakieś przepięcia z urządzeń zabijały je od
    strony 230V.
    Przez 9 lat pracy i zamontowanych około 300 automatów zmierzchowych
    nigdy fotorezystor nie uszkodził się tylko padało zasilanie czujnika.

    --
    pzdr, j.r.