  • 11. Data: 2020-09-22 20:44:37
    Temat: Re: Sterowanie oświetleniem terenu
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2020-09-22 o 20:25, Włodzimierz Wojtiuk pisze:

    > Cała ta upierdliwość (tak jak w tym podlinkowanym)
    > to przeklikiwanie się przez wielopoziomowe menu
    > czterema przyciskami.
    > BTW są (do dziś nie wiedziałem) takie sterowane srajfonową aplikacją.

    W przypadku prostych sterowników on/off z podlinkowanej firmy mogę
    powiedzieć tylko, że NFC działa.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 12. Data: 2020-09-22 22:24:25
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 22.09.2020 o 18:33, PeJot pisze:
    > Czołem.
    >
    > Sterowniki
    > zmierzchowe nie sprawdziły się - szybko padają fotoelementy zewnętrzne.
    > Pierwszy pomysł to zamiana (...)
    pierwszym pomysłem powinno być zastanowienei się dla czego padaja
    elementy zewnętrzne. PRzecież ich są miliony wokół nas i jakoś... nie
    padają. czujnikami są fotorezystory. jak padają? ślepną? tracą parametry
    elektryczne. Jasne że to można zrobić inaczej, ale mocno wątpie żeby
    było prościej i taniej

    ToMasz

  • 13. Data: 2020-09-23 01:06:52
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 22 września 2020 15:24:28 UTC-5 użytkownik ToMasz napisał:

> [...]
    > padają. czujnikami są fotorezystory. jak padają? ślepną? tracą parametry
    > elektryczne. Jasne że to można zrobić inaczej, ale mocno wątpie żeby

    Padaja, padaja. U mnie czujki ruchu wytrzymuja max 3 lata. Zazwyczaj padaja
    wczesniej. Nawet te wo domu, te w kuchni wymienialem chyba prawie co rok. I za kazdym
    razem na inna bo sie obrazalem na badziew.

    Nie wiem, moze u mnie jakies piki na zasilaniu sa ale wlasnie takie czujki to w moim
    przypadku kila i mogila jakosciowa.

  • 14. Data: 2020-09-23 01:11:16
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 22 września 2020 11:33:59 UTC-5 użytkownik PeJot napisał:
> [...]
    > kilkunastu km^2. Obecnie to zadanie realizuje kilka sterowników
    > czasowych ON/OFF z regularnie zmienianymi nastawami wg wschodów i
    > zachodów Słońca. Nie jest to rozwiązanie hi-tech, ale działa. Sterowniki
    > zmierzchowe nie sprawdziły się - szybko padają fotoelementy zewnętrzne.
    > Pierwszy pomysł to zamiana sterowników na astronomiczne, ale w grę
    > wchodzi kilka sztuk, stąd myśl czy nie dało by się tego jakoś
    > *bezprzewodowo* pospinać. A drugi pomysł, to czy nie dało by się
    > wykorzystać faktu że miasto jakoś steruje oświetleniem ulic ?

    Miasto ma spiete latarnie kablem i co kilka slupow ma automat.

    Jak nie chcesz samorobki na arduino czy innej malinie to pozostaje tylko sterownik
    komercyjny. Mysle ze jednak taniej spedzic po godziny co miesiac przestawiajac te
    wlaczniki niz wymieniac je na fikusniejsze a potem drapac sie po glowie czemu im sie
    zegary rozjezdzaja jak kupisz kiepskie.

    A jak widzisz, tu ci nikt dobrych kandydatow nie podal...

  • 15. Data: 2020-09-23 01:36:05
    Od: "Jacek R." <j...@w...pl>

    W dniu 23.09.2020 o 01:06, s...@g...com pisze:

> [...]
    >
    > Nie wiem, moze u mnie jakies piki na zasilaniu sa ale wlasnie takie czujki to w
    moim przypadku kila i mogila jakosciowa.

    Z własnych doświadczeń te czujniki zmierzchowe F&F padały mi z powodu
    udarów na zasilaniu. Po wymianie rezystora wewnątrz szeregowego bodajże
    z 10R na 1k nagle czujniki te potrafiły wytrzymać burzę w okolicy itp
    gdy wcześniej lekki piorun w okolicy wysyłał je do krainy spalenizny...

    --
    pzdr, j.r.

  • 16. Data: 2020-09-23 11:30:46
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    s...@g...com wrote:

    > Padaja, padaja. U mnie czujki ruchu wytrzymuja max 3 lata.

    Czujki ruchu (PIR) czy czujniki zmierzchowe? To nie to samo.

    --
    Lekarz do pacjenta, który wychodzi ze szpitala:
    - Ze względu na płuca proszę uprawiać mało sportu. Ze względu na wątrobę

  • 17. Data: 2020-09-23 12:32:09
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-09-22 o 18:33, PeJot pisze:
> [...]
    > jakoś *bezprzewodowo* pospinać. A drugi pomysł, to czy nie dało by się
    > wykorzystać faktu że miasto jakoś steruje oświetleniem ulic ?

    No wiesz, będą potrzebne radiowe systemy synchronizacji czasu, np.
    współpracujące z nadajnikiem DCF 77 koło Frankfurtu nad Menem. Czyli
    potrzebne będą jakieś odbiorniki DCF 77

    Do dokładnego pozycjonowania lamp (no bo przecież każda z nich może się
    znajdować na innych współrzędnych geograficznych to świt oraz zmierzch
    będą o innym czasie dla każdej z lamp) będzie potrzebny precyzyjny
    system lokalizacji, najlepiej współpracujący z wszystkimi, dostępnymi
    systemami pozycjonowania tj. GPS, Glonass, Galileo, ale chyba
    najdokładniejsze pozycjonowanie zapewniłby system Doris. Tyle, że trzeba
    by mieć niezłe wtyki lub wywalić trochę grosza. Ale cóż? "Cel uświęca
    środki". Trzeba będzie też wprowadzić korekcję związaną z
    ukształtowaniem terenu.

    Potrzebne będzie jakieś centrum koordynacji, czyli jakiś mocny komputer
    z oprogramowaniem, który będzie zbierał wszystkie dane i będzie
    sterowało elementami wykonawczymi lub też trzeba zastosować system
    rozproszony, czyli mniejsze jednostki dla każdego słupa oddzielną. W
    przypadku systemu rozproszonego należałoby każdy słup wyposażyć w
    komputer oraz zestaw odbiorników wzorca czasu i geolokacji.

    W przypadku zastosowania centrum koordynacji potrzeby będzie jakiś
    system telemetryczny radiowy/GSM (M2M, LTE-M itp.) do przesyłania danych
    pomiędzy centrum, a sterownikami zamontowanymi na słupach.

    System zapewne będzie musiał uwzględniać opóźnienia związane z
    transmisją radiową danych, a także latencję oprogramowania. Wszak każde
    opóźnienie w załączeniu oświetlenia może być bardzo niekorzystne, a zbyt
    wczesne załączenie będzie generowało niepotrzebne koszty.

    Co do konkretnych rozwiązań to da się coś dobrać. Oprogramowanie trzeba
    będzie raczej napisać na zamówienie. Myślę, że da się zmieścić w
    kosztach 400-500 tys. zł za każdą lampę, nie wliczając w tym systemu
    pozycjonowania Doris. Jak jesteś zainteresowany to daj znać.

  • 18. Data: 2020-09-23 16:18:15
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2020-09-23 o 12:32, Uzytkownik pisze:

> [...]
    > kosztach 400-500 tys. zł za każdą lampę, nie wliczając w tym systemu
    > pozycjonowania Doris. Jak jesteś zainteresowany to daj znać.

    Myślę że taniej wyjdzie zostawić lampy włączone 24/7/365 :)

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 19. Data: 2020-09-23 16:20:34
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2020-09-22 o 22:24, ToMasz pisze:

> [...]
    > elementy zewnętrzne. PRzecież ich są miliony wokół nas i jakoś... nie
    > padają. czujnikami są fotorezystory. jak padają? ślepną? tracą parametry

    Parametry elektryczne to jedno, o ile pamiętam fotorezystor ma nijaką
    żywotność. Tu dochodzi jeszcze np. zabrudzenie, a teren jest przemysłowy.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 20. Data: 2020-09-23 17:26:59
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-09-23 o 16:18, PeJot pisze:

    > Myślę że taniej wyjdzie zostawić lampy włączone 24/7/365 :)

    To Ty jednak chcesz zrobić to tanio, a nie zajebiście?

    Jak tanio to tylko czujnik zmierzchowy, ale zgodnie z porzekadłem "co
    tanio to drogo" nie kupuj najtańszych chińskich badziewi tylko
    zainwestuj w coś lepszego np. Hager EEN101

    Weź jednak pod uwagę, że najsłabszym ogniwem takich czujników
    zmierzchowych są przekaźniki. Lampy potrafią w chwili załączenia
    pobierać dość duży prąd rozruchowy, dlatego potrzebne są styczniki. W
    czujnikach zmierzchowych fotoelementy są jednymi z bardziej trwałych
    elementów. Niestety najgorszymi czynnikami wpływającymi na żywotność
    jest temperatura i wilgotność. Dlatego czujnik taki musi być dobrze
    zabezpieczony przed wpływem tych czynników. Zamontuj wszystko w
    hermetycznej obudowie, fotoelement zamontowany w dół, aby nie padały na
    niego bezpośrednio promienie słoneczne. Tak zamontowane czujniki
    zmierzchowe potrafią działać bezawaryjnie po kilkanaście lat.

    Poza tym wiele lamp ulicznych ma wbudowane czujniki zmierzchowe.