eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaStrojenie nadajnika-odbiotnika w.cz. a potencjał grawitacyjny › Re: Strojenie nadajnika-odbiotnika w.cz. a potencjał grawitacyjny
    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Strojenie nadajnika-odbiotnika w.cz. a potencjał grawitacyjny
    Date: Tue, 6 Oct 2020 17:05:53 +0200

    dyskusyjnych:rlhij4$4rs$1$P...@n...chmurka.ne
    t...
    W dniu 2020-10-06 o 12:07, J.F. pisze:

    >Tego to do końca nie ogarniam, ale wiem, że brakuje mi zapewne
    >podstawowych informacji - czyli patrzę na wszystko w przestrzeni
    >3-wymiarowej nie umiejąc ogarnąć wyobraźnią przestrzeni 4 wymiarowej.

    >Kto i na jakiej podstawie decyduje, czy to satelita 'bardziej' się
    >porusza, czy Ziemia aby ustalić gdzie jak mają chodzić zegary.
    >Porusza względem czego.

    A widzisz - to jest wielka tajemnica wiary, albo moje niedouczenie :-)

    Gdyby w pustej przestrzeni byly dwie rakiety A i B lecace bez silnikow
    w przeciwne strony, to mowi sie, ze w/g A zegar w B chodzi wolniej, a
    w/g B to zegar w A chodzi wolniej.
    I co ciekawe - obaj moga miec racje, bo te rakiety sie oddalaja lub
    przyblizaja, wiec Doppler dziala, i przekazane do drugiej rakiety
    czasy i tak sa inne, tylko relatywistyczny efekt Dopplera ma nieco
    inny wzor.

    Z satelitami inaczej - one krazą w kółko, wiec podlegaja
    przyspieszeniom, wiec nie sa intercjalne, wiec prawa fizyki ich nie
    dotyczą :-)
    Wiec w satelicie na orbicie moze czas biec wolniej z tytylu predkosci.

    Zeby bylo smieszniej, to zaklada sie, ze przyspieszenie na bieg czasu
    wplywu nie ma.

    >Jak względem Słońca to czy satelita okrążając Ziemię czasem nie
    >porusza się szybciej a czasem wolniej niż Ziemia i jego zegar nie
    >powinien raz być przyspieszany a raz zwalniany.

    A to swoja droga, co zreszta tlumaczylo by efekt - z uwagi na
    nieliniowosc transformacji suma/calka zmian juz nie bedzie zerowa.
    Tylko ze tlumaczy z pkt widzenia Slonca, wiec musialbys czasy
    transmisji sygnalow uwzglednic.

    Ale ... bez Slonca tez ma byc na satelicie wolniej - z tytulu ruchu,
    bo z tytulu grawitacji, to tu na Ziemi wolniej biegnie

    >Czy jakby zatrzymać Ziemię w ruchu dookoła Słońca i zatrzymać obrót
    >galaktyki i gromady galaktyk itd. to może zegary na ziemi by tak
    >przyspieszyły, że mielibyśmy od razu koniec Wszechświata?

    Nie, to chyba na razie nie te predkosci.
    Choc te najodleglejsze galaktyki to predkosci przyswietlne maja.

    I cos mi chodzi po glowie, ze rozwazaja, czy Wszechswiat nie jest
    fluktuacja kwantową - w sensie, ze energia bedąca odpowiednikiem masy
    Wszechswiata odpowiada ujemnej energii grawitacyjnej tych mas.
    Nie ma nic, pyk, cos powstalo, ale bilans nadal zerowy. A wiec ... pyk
    i znika :-)

    A wersja druga ... czy my nie zyjemy w srodku gigantycznej czarnej
    dziury ?

    Ale to sobie chyba mozemy darowac - przez tych kilkadziesiat lat co
    nam zostaly, to sie pewnie nic nie zmieni, a jesli ma cos pieprznac,
    to i tak pieprznie ...

    J.