  • 31. Data: 2011-04-23 10:08:36
    Temat: Re: Super żarówka
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Musialby sie ten luk chwile poswiecic, stopic znaczacy kawalek wlokna,
    > albo przeskoczyc na doprowadniki - wszystko mozliwe, tylko w praktyce
    > nie trafilem.

    A czy przypadkiem nie jest trochę inaczej?
    Pali się włókno, skraca się, prąd rośnie, przepala się bezpiecznik w
    szyjce żarówki i tam właśnie przeskakuje łuk, ale pomiędzy
    doprowadzeniami do bańki, a nie w środku bańki?
    Strasznie niedbale widywałem wykonane w tym miejscu, wcale bym się nie
    zdziwił, gdyby palący się _bezpiecznik_ uwalniał doprowadzenie, a to
    stykało się z drugim - czasami.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 32. Data: 2011-04-23 17:46:53
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

    > A tego mowiac szczerze nie bardzo rozumiem.

    ja tez ale cos musi byc na rzeczy bo mi wywalilo na amen bezpieczniki "ski". Na
    amen tj przepalajaca sie zarowka zrobila tak ze pstryczek elektryczek nie chce
    zaskoczyc do gory. Jeb... bezpieczniki, jednorazowka cholerna a kosztuje duzo
    nie mowiac ze wymiana to rozbieranie calej szafy...

  • 33. Data: 2011-04-23 18:47:45
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

    W dniu 2011-04-23 19:46, Papkin pisze:

> [...]
    > elektryczek nie chce zaskoczyc do gory. Jeb... bezpieczniki,
    > jednorazowka cholerna a kosztuje duzo nie mowiac ze wymiana to

    Dużo kosztuje? 10 zł ledwie. To nie różnicówka za ponad 100.

    Wymiana? Wg mnie łatwa. Zdejmujesz pokrywę, odkręcasz przewody,
    podważasz śrubokrętem płaskim taki dzyndzel od spodu i wyjmujesz S-kę
    ruchem do góry. Odwrotnym ruchem wkładasz nową. W S191 dzyndzel był
    bistabilny, to trzeba go było zamknąć. W nowszych widzę, że jest
    monostabilny, to on "kliknie" jak zatrzaśnie się na szynie. Przykręcasz
    przewody, montujesz pokrywę i jazda.

    Oczywiście przed zdjęciem pokrywy wyłącz zasilanie rozdzielnicy.

    Swoją drogą to ciekawe, żeby S-ka się zepsuła od pojedynczego
    wyłączenia. Ja znam taki przypadek, że S-ka 16A pracowała stale na
    granicy wyłączenia (16-18 A), wybijając oczywiście co kilka godzin. Po
    paru tygodniach takiej zabawy, rzeczywiście nawaliła, ale ona była stale
    przegrzana. Może w Twojej instalacji S-ka też pracuje na granicy
    wyłączenia i stąd w efekcie takie zużycie?

  • 34. Data: 2011-04-23 21:20:31
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:91e3kmFbg3U1@mid.uni-berlin.de...

    > Pewnie xxxx było nie takie jak trzeba.

    xxxx było dobre :) od 400V w górę. Zależy jakie udało się kupić :( To było,
    szacunkowo, 400 żarówek. Wytrzymywały kilka miesięcy. W zakładzie miałem
    taką testową żarówkę + dioda włączoną na stałe 24/24 i świeciła kilka lat.
    Wojtek

    --
    sygnaturka oczekuje na natchnienie :)

  • 35. Data: 2011-04-24 11:20:21
    Od: AlexY <a...@i...-cut_this-.pl-alias-removed>

    Użytkownik Tomasz Wójtowicz napisał:

    > Dużo kosztuje? 10 zł ledwie. To nie różnicówka za ponad 100.
    >
    > Wymiana? Wg mnie łatwa. Zdejmujesz pokrywę, odkręcasz przewody,
    > podważasz śrubokrętem płaskim taki dzyndzel od spodu i wyjmujesz S-kę

    Troszkę gorzej jeśli ma tam listwę zamiast kabli

    [..]

> [...]
    > przegrzana. Może w Twojej instalacji S-ka też pracuje na granicy
    > wyłączenia i stąd w efekcie takie zużycie?

    To są bezpieczniki, odporne na częste manipulowanie są włączniki FRxxx

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 36. Data: 2011-04-26 07:36:17
    Od: pawell32 <p...@n...pl>

    W dniu 2011-04-23 10:39, kilokitu pisze:
> [...]
    > Właśnie zrobiłem pomiary:
    > Zimna żarówka 75 W ma tylko 54 Ohmy! Czyli gdyby taki opór miała
    > podczas świecenia pobierałaby 980 W.
    > Prąd początkowy dla takiej żarówki wynosi 4,3 A i taki prąd wytrzyma
    > dioda 1N4007. Niestety ta dioda nie wytrzyma prądu łuku jaki często
    > powstaje w żarówce gdy przepala się włókno.
    > Dwie połączone szeregowo żarówki 75W pobierają z sieci 51 W
    > (zmierzone watomierzem)...
    > czyli każda z nich pobiera 25,5 W i jest to trochę więcej niż 1/4
    > mocy czyli 19 W... ale to taki mały drobiazg nie wnoszący nic do tej

    i właśnie o to chodzi. większość uszkodzeń żarówek następuje
    przy starcie, w tedy kiedy włókno jest zimne.
    kiedyś był taki projekt, który też stosowałem, prosty układ
    na triaku, płytka okrągła montowana do puszki pod wyłącznik.
    układ ograniczał prąd przy włączaniu - miękki start, co wielokrotnie
    przedłużało żywotność żarówki.

    --
    pozdrawiam. pawell32
    OpenSuse 11.4 - power of linux

  • 37. Data: 2011-04-26 08:17:59
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    On 26 Kwi, 09:36, pawell32 <p...@n...pl> wrote:

> [...]
    > na triaku, płytka okrągła montowana do puszki pod wyłącznik.
    > układ ograniczał prąd przy włączaniu - miękki start, co wielokrotnie

    Ja mam dokładnie takie same doświadczenia. Wkurzało mnie, gdy
    przepalenie żarówki 60 W w żyrandolu pięciożarówkowym wymagało
    wymiany bezpiecznika i triaka w ściemniaczu. Praktycznie co dwie, trzy
    spalone żarówki triak się przebijał i nie dało się ściemnić. Po
    przemyśleniach szeregowo z każdą żarówką w żyrandolu podłączyłem
    rezystor drutowy 15 Ohm. Wszystkie bez problemu zmieściły się w
    ozdobnej kuli żyrandola. Od tego momentu zniknął problem z wymianą
    bezpiecznika i triaka a jak się później okazało żarówki świecą dużo
    dłużej. Wcześniej, bez rezystorów, musiałem wymieniać jedną żarówkę na
    3...4 miesiące a z rezystorami pierwsza żarówka przepaliła się dopiero
    po 2 latach. Sam się do dzisiaj dziwię, że niewielkie ograniczenie
    prądu początkowego żarówki tak skutecznie przedłuża jej żywotność.
    Gdyby spróbować policzyć prądy początkowe to wychodzi mniej więcej
    tak: zimna żarówka 60 W ma około 67 Ohm czyli startuje z prądem 3,43
    A a z szeregowym rezystorem 15 Ohm startuje przy 2,8 A. Dziwne, że tak
    nieznaczne zmniejszenie tego prądu tak skutecznie wydłuża czas pracy
    żarówki! Oczywiście czas pracy jest wydłużony również z tego powodu,
    że żarówka jest zasilana niższym napięciem bo na rezystorze będzie
    spadek napięcia prawie 4 V (1,7% napięcia zasilania). Obliczenia są
    przybliżone bo jak już wcześniej pisałem żarówkę "nie obowiązuje"
    prawo Ohma.

  • 38. Data: 2011-04-26 08:26:18
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-04-26 09:36, pawell32 pisze:

> [...]
    > na triaku, płytka okrągła montowana do puszki pod wyłącznik.
    > układ ograniczał prąd przy włączaniu - miękki start, co wielokrotnie

    Małżowinka sobie umyśliła oświetlenie na żarówkach tzw. spotach ( z
    odbłyśnikiem, ale nie halogen ). Te żarówki nie dość że drogie, to
    miewały bardzo krótki żywot- chyba były fabrycznie przewoltowane. Układ
    miękkiego startu tym żarówkom niewiele pomógł. W międzyczasie żarówki te
    zniknęły z rynku, na ich miejsce weszły halogeny 230 V z odbłyśnikiem i
    trzonkiem E. I te żarówki odczuwalnie dłużej żyją.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 39. Data: 2011-04-28 21:31:01