  • Data: 2021-01-11 17:12:22
    Temat: Re: Światłowód między budynkami
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2021-01-11 o 15:54, mirekc pisze:
    > W dniu 09.01.2021 o 16:09, Atlantis pisze:
    > [...]
    >
    > Problemy z paleniem sprzętu występują przy podwieszonych skrętkach
    > długości ponad 80m (i nie tylko na zewnątrz, na dużych halach też). Przy
    > 30m nie powinno być problemu. Przy kablach zakopanych w ziemi (w jakiejś
    > rurze, nie bezpośrednio) problem nie występuje, nawet powyżej 100m.
    > Jakbym robił dla siebie na taką odległość, to bym wybrał skrętkę (w
    > ziemi), bo umiem zarabiać RJ-ki, a nie umiem spawać światłowodów. No i
    > konwerterów ani wkładek światłowodowych nie potrzeba.

    Źródłem problemu jest napięcie między uziemieniami w budynkach między
    którymi wykonane jest połączenie.
    Ja sobie to wyobrażam tak jakby powierzchnia ziemi była z cienkiej gumy
    balonowej. W miejscu w które uderza piorun łapiemy za tę gumę i
    naciągamy w górę na wysokość np. 100kV. Zrobi się coś stożko-podobne.
    Poszczególne budynki znajdą się na różnych wysokościach. Załóżmy, że
    typowa izolacja złącza Ethernet jest na 1kV (nie wiem jaka jest - nie
    szukam). Taka izolacja jest po obu stronach więc przy 2kV różnicy nic
    się nie powinno stać. No i teraz wszystko zależy jak daleko są budynki
    od miejsca uderzenia (bliżej jest wyższa stromość gumy) i jaka jest
    różnica odległości każdego z nich od punktu uderzenia.
    To czy skrętka podwieszona, czy w ziemi nie powinno mieć specjalnie
    znaczenia, chyba, że ta podwieszona zostanie bezpośrednio narażona w
    inny sposób na jakieś wtórne wyładowanie.

    To, czy przy 30m czy przy 80m nie ma problemu w sumie zależy jak daleko
    od miejsca uderzenia, a to zależy od statystyki. Większa wrażliwość
    (80m) może oznaczać, że awaria się zdarzy za życia a mniejsza wrażliwość
    (30m) może oznaczać, że awaria też się zdarzy ale nie 'za życia'.

    Dawno temu ktoś mi napisał, że z jego praktyki wynika, że jak RS485 ma
    izolację 3kV to sporadycznie zdarzają się awarie, ale jak ma 4kV to już
    się nie zdarzają. Z tym, że on pisał o kilkusetmetrowych połączeniach i
    gdzieś w Stanach (nie wiem w którym rejonie, a statystyka burzowa jest
    bardzo różna).
    P.G.