  • Data: 2021-01-11 19:54:41
    Temat: Re: Światłowód między budynkami
    Od: yabba <...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 11.01.2021 o 10:24, Atlantis pisze:

    > A jak wygląda kwestia założenia złączek na końcach, już po
    > przeciągnięciu/zakopaniu światłowodu? Można to zrobić ręcznie, w
    > domowych warunkach, czy potrzebny jest specjalny sprzęt (jak w przypadku
    > spawania) i trzeba wezwać na miejsce kogoś, kto wykona taką usługę?

    Możesz zamówić gotowy kabel światłowodowy z dospawanymi końcówkami -
    pigtailami. Jednak wtedy trzeba być BARDZO ostrożnym przy układaniu,
    żeby nie uszkodzić spawów i złącz.

    Najwygodniej założyć złącza po ułożeniu światłowodu. Wysłałem Ci linka,
    gdzie jest film instruktażowy jak samemu założyć spaw mechaniczny. Na
    stronie Dipola jest więcej takich poradników, ale trzeba poszukać.
    Spawanie spawarką daje złącza o mniejszym tłumieniu, ale przy
    odległościach setek metrów nie ma to znaczenia.

> [...]
    > tylko 30 metrów (plus odcinki prowadzone po elewacji budynków) przez
    > moje własne podwórko. Istnieje więc znikoma szansa, że będzie tam kiedyś
    > kopał ktoś niemający pojęcia o światłowodzie. Zresztą, przy takiej
    > odległości rura nie generuje specjalnych kosztów czy problemów.
    >
    > Bardziej problematyczne jest to w przypadku tego dalszego budynku, który
    > obecnie jest podłączony radiowo:
    > - to około 300 metrów w linii prostej, ale chcąc puścić to po swojej
    > działce musiałbym prowadzić po łuku, co da jakieś dodatkowe 50 metrów.

    Dla światłowodu jednomodowego to żadna odległość.

    > - Część tego terenu jest (niezbyt aktywnie, ale jednak) wykorzystywana
    > rolniczo. Czasem wjedzie tam cięższy sprzęt. Trzeba by więc zakopać
    > kabel na tyle głęboko, żeby ograniczyć wpływ naprężeń oraz zostawić
    > światłowód poza zasięgiem pługa. ;)

    O! Ja bym zakopał na metr głęboko albo więcej.

    > - Położenie rury o tej długości na większej głębokości to już
    > poważniejsze przedsięwzięcie. Światłowód przez podwórko można puścić w
    > jeden weekend. ;)

    Jeśli w tej relacji nie masz zamiaru kłaść więcej kabli, to połóż ziemny
    kabel światłowodowy bez żadnej rury. Jak to jest po Twoim polu, to
    możesz wynająć małą koparkę i dwóch ludzi do pracy fizycznej i w jeden
    dzień będziesz miał wykopany rowek, ułożony kabel i zasypany.

    > Swoją drogą, jak wygląda procedura przeprowadzania światłowodu przez
    > dedykowaną rurę? Robi się to już po jej rozłożeniu w ziemi? Fabrycznie
    > jest w niej umieszczany jakiś pilot?

    Różnie to wygląda. Rury kanalizacji teletechnicznej wtórnej, czyli rury
    osłonowe, mają średnicę niewiele większą niż średnica kabla. Zakopuje
    się taką rurę, albo układa w kanalizacji teletechnicznej pierwotnej. W
    taką rurę kabel światłowodowy jest "wdmuchiwany". Na końcówkę kabla
    zakłada się gumową kulkę wielkości mniej więcej piłki tenisowej, smaruje
    się płynem zmniejszającym tarcie, wprowadza kabel w rurę i pompuje
    powietrze z wydajnej sprężarki. Metoda działa na wiele setek metrów.

    Kable światłowodowe są wzmacniane wkładem z włókna szklanego i są na
    tyle sztywne, że można je używać jako pilota i wpychać do rury. Udaje
    się to tylko na odległość dziesiątek metrów, może uda się do 100 metrów.
    300 metrów raczej nie, bo tarcie o ścianki będzie już za duże.

    Czasem łatwiej jest, ze względów wykonawczych, włożyć światłowód w rurę
    osłonową gdzieś na placu i dopiero ten komplet zakopać.

    yabba