  • Data: 2021-01-12 14:35:22
    Temat: Re: Światłowód między budynkami
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2021-01-12 o 12:11, J.F. pisze:

    > Ale masz na mysli izolacje przed napieciem miedzy portami, jak piszesz w
    > innym poscie ?

    Nie wiem co nazywasz portami. Ja mam na myśli izolację między stronami
    (stroną urządzenia i stroną kabla zewnętrznego).

    > Hm, przy 3kV to telefon powinien czasem iskrzyc, faksy sie palic, modemy
    > ADSL, i telewizory podlaczone do kablowki tez.

    Dawno, dawno temu, jak dopiero co odkryłem Usenet na p.m.e ktoś napisał,
    że walnął piorun i wszystkie telefony bezprzewodowe we wsi się ludziom
    zepsuły a przewodowe nie i zapytał z czego to może wynikać.

    Ja odpowiedziałem zagadkowo coś w stylu, że to dlatego, że przewodowe
    mają jeden przewód a bezprzewodowe dwa. Na to chyba RoMan napisał, że
    ileś lat pracował w telefonach, ale nie ma pojęcia co mam na myśli.

    Ja zakładam, że te zakłócenia są CM. Telefon przewodowy nie ma powodu
    iskrzyć bo nie jest z niczym innym połączony, a bezprzewodowy jak z tego
    wynika może się uszkodzić. Linie telefoniczne w budynkach biurowych są
    chyba jakoś zabezpieczone przed przepięciami lepiej niż u ludzi na wsi
    więc wydaje mi się, że problem dla faxów/modemów mniejszy.
    Końcówka kablówki trafiająca do mieszkania też raczej nie jest
    bezpośrednio połączona z czymś w drugim budynku (o osobnym systemie
    uziemienia) tylko z jakimś wzmacniaczem w tym samym budynku
    (przynajmniej u mnie jak mieliśmy sieć osiedlową to tak było).

    To, co pisałem o RS485 dotyczyło instalacji kładzionej przez tego kogoś
    od nowa i zapewne nie przepuszczanej przez żadne odgromniki (o to nie
    dopytałem, bo wtedy nie wiedziałem, że takie coś może być po drodze).
    Ten temat zgłębiałem w okolicy 2004 i zapytałem na jakiejś
    anglojęzycznej grupie USENET a stamtąd ktoś mnie przekierował do IEEE
    EMC-PSTC forum (wtedy to była zamknięta lista mailowa) i z tego chyba
    wynikła bezpośrednia wymiana maili z jakimś gościem, który chciał się
    podzielić doświadczeniem. Zapamiętałem, że jak mieli izolację 3kV to
    czasem padało, jak zrobili 4kV to spokój i że do magistrali RS485
    podłączali kilkadziesiąt urządzeń znajdujących się w różnych budynkach.

    > Z drugiej strony bywa, ze sprzet lekkiej burzy nie przezywa i ciekaw jestem
    > - naruszenie izolacji trafa ... raczej nie,
    > - silny impuls roznicowy w parze ? W skretce nie powinien sie generowac,
    > a malutki transformatorek stłumi przy przenoszeniu.
    > - taki impuls transformatorka tez nie przepali, mimo jego cieniutkiego
    > drutu, mozna je tez po fakcie sprawdzic, ze uzwojenia cale.

    Według mnie sygnał CM w przypadku przebicia na którymś drucie (bo zawsze
    na którymś wystąpi wcześniej) zamienia się na DM i ten przenosi się
    przez trafa izolacyjne i może być niebezpieczny dla scalaków. Ale to
    tylko gdybanie.
    P.G.