-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
atman.pl!goblin2!goblin1!goblin.stu.neva.ru!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.ne
ws.neostrada.pl!unt-spo-a-02.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for
-mail
From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Subject: Re: Terminal LNG
Newsgroups: pl.sci.inzynieria
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1pl
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
References: <0...@g...com>
<59764862$0$15207$65785112@news.neostrada.pl>
<e...@g...com>
<59773227$0$15187$65785112@news.neostrada.pl>
<59774f11$0$5153$65785112@news.neostrada.pl>
<597752c6$0$5140$65785112@news.neostrada.pl>
<59777ba3$0$15202$65785112@news.neostrada.pl>
<59778de4$0$15194$65785112@news.neostrada.pl>
<59779536$0$5153$65785112@news.neostrada.pl>
<5977a08a$0$5142$65785112@news.neostrada.pl>
Date: Wed, 26 Jul 2017 09:20:15 +0200
Message-ID: <1vkjhyuz5lgi8$.1qhyq9koefhtp.dlg@40tude.net>
Lines: 84
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 82.143.187.50
X-Trace: 1501053600 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 5152 82.143.187.50:62780
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.inzynieria:39178
[ ukryj nagłówki ]Dnia Tue, 25 Jul 2017 21:48:26 +0200, WM napisał(a):
> W dniu 2017-07-25 o 21:00, J.F. pisze:
>> Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
>>>>> Najlepiej popatrzeć na wykres TS dla metanu (czynnik chłodniczy R50)
>>>>> http://1.bp.blogspot.com/-EWotFeUjU8I/TzQ4SG9oArI/AA
AAAAAACGA/q8yZ0x0QHCw/s1600/methane+-+Ts.png
>>>>>
>> [...]
>>> Powiedzmy, że w zbiorniku o ciśnieniu 1bar jest metan w temperaturze
>>> -162C i składzie około 92% cieczy i 8% gazu (wartość suchości czynnika
>>> na wykresie to x).
>>> Z wykresu odczytujemy objętość właściwą v=0,025 m^3/kg i nie
>>> zmieniając objętości i masy dostarczamy ciepło (izochorycznie).
>>> Poruszamy się przeto na wykresie po zielonej linii v=0,025 m^3/kg.
>>
>> Ale to jest 40kg/m^3. 1/10 gestosci LNG.
>> Czyli w pojemniku jest 10% cieczy i 90% gazu/pary - objetosciowo.
>>
>> Znaczy sie, ze te Twoje % suchosci to chyba wagowe.
>>
>>> Po dojściu do temperatury ok. -102C i ciśnienia ok. 24bary następuje
>>> całkowite odparowanie.
>>
>> Mnie by interesowaly parametry w poblizu punktu krytycznego.
>> Cisnienie znam, ale jaka gestosc ma ciecz ?
>> -82C i 46 bar ... gestosc ma odpowiadac gestosci fazy gazowej, to chyba
>> nam sie powiekszyla objetosc cieczy sporo.
>>
>>> Po osiągnięciu -82C czynnik nie zmieniając gęstości ma jakieś 32bary.
>>
>> Tylko mnie interesuje jakie cisnienie uzyska litr cieklego metanu -162C
>> po podgrzaniu do 20C w litrowym pojemniku.
>> W zasadzie to wiem, patrzac na gestosc cieczy i gazu powinno wyjsc z
>> 1000 bar.
>>
>> Ale po drodze rozsadzi ten pojemnik, jesli objetosc cieczy rosnie 3-4
>> razy przy -82C :-)
>>
> Tu masz definicję x:
> https://pl.wikipedia.org/wiki/Stopie%C5%84_sucho%C5%
9Bci_pary
Masowo.
Czyli mamy np 92% cieczy, a objetosciowo - pary 90%.
Tak sie zbiornikow nie robi, za duzo by sie marnowalo :-)
> Jeżeli objętość naczynia się nie zmienia i jest ono szczelne, to
> wewnątrz jest ta sama masa czynnika (niezależnie od ciśnienia i
> temperatury).
> Zmieniają się tylko proporcje fazy ciekłej do gazowej (bo muszą być one
> w równowadze termodynamicznej).
> Mieszanka pary mokrej i cieczy ma więc stałą gęstość właściwą.
Tylko chodzi mi o to, ze gdzies w tym podgrzewaniu rosnie istotnie
objetosc cieczy.
> Dlatego znajdź właściwą zieloną linię wykresu i jadąc nią odczytuj po
> drodze inne potrzebne Ci parametry.
Najblizej punktu krytycznego przechodzi linia 0.01m3/kg.
A to raptem 100kg/m3, czyli 1/4 gestosci zimnego LNG.
Chodzi mo o to, ze bierzemy 1m3 metanu w warunkach normalnych,
sprezamy izotermicznie do 46 bar - z grubsza liczac powinno sie zrobic
20 litrow.
Teraz chlodzimy do -81C izobarycznie - znow zgrubsza liczac powinna
objetosc spasc 1.5x, czyli 13 L.
A to parametry bliskie punktu krytycznego, czyli gaz moze sie zaraz
skroplic, nie zmieniajac przy tym objetosci - bo gestosc gazu
krytycznego jest rowna gestosci cieczy.
A po schlodzeniu do -162 objetosc cieczy spada do ~1 L.
Duza zmiana, i ciekaw jestem co zawiodlo - szacunki powyzszego
sprezania? Metan w pkt krytycznym to raczej nie jest gaz doskonaly.
Czy ciekly metan w -82C ma jednak istotnie mniejsza gestosc ?
Woda w temperaturze krytycznej tez ma gestosc 0.32g/cm3 - 1/3 tej
normalnej.
O, mam dane metanu - 0.162 g/cm3, tez ok 1/3.
Czyli szacunek sprezania pomylil sie ok trzykrotnie, ale ciecz tez ok
3 razy wieksza objetos ma niz przy -162C, i razem wyjdzie brakujace
10x.
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 26.07.17 10:59 WM
- 26.07.17 12:32 J.F.
- 26.07.17 16:11 Konrad Anikiel
- 26.07.17 16:23 WM
- 26.07.17 16:51 J.F.
Najnowsze wątki z tej grupy
- Genialna toaleta Urobot, automatycznie badająca mocz i kał z Taiwanu
- Re: Co roku przez turbiny wiatrowe ginie nawet półmiliona ptaków
- Re: Co roku przez turbiny wiatrowe ginie nawet półmiliona ptaków
- Re: Ząbki się spaliły jak wiejskie, drewniane stodoły sprzed 50 lat
- Kup szybko nową ładowarkę do smartfona
- Trybik
- Re: W USA już miliony mieszkają w swoich samochodach
- Nowa tarcza do telefonu
- Spotkania z Ariane De Rotschild, szefową Iluminatów, Księżniczką Hiszpanii Leonor
- Upadłość i zwolnienia [w Diorze, która była pol prod. głośników - przyp. JMJ]
- Re: Recykling akumulatorów
- Martwy satelita nadał sygnał po dziesięcioleciach
- Re: Elon właśnie gada, że za rok będzie 1.000.000 autonomicznych samochodów w Ameryce
- Re: Auto miało pozostać na wstecznym biegu zwłączonym silnikiem. Kiedy kobieta ponownie wsiadła do pojazdu, mogło dojść do tragicznej pomyłki - zamiast wcisnąć hamulec, niefortunnie nacisnęła pedał gazu.
- Re: Auto miało pozostać na wstecznym biegu zwłączonym silnikiem. Kiedy kobieta ponownie wsiadła do pojazdu, mogło dojść do tragicznej pomyłki - zamiast wcisnąć hamulec, niefortunnie nacisnęła pedał gazu.
Najnowsze wątki
- 2025-07-23 Gdańsk => Programista Delphi <=
- 2025-07-23 Gdańsk => Programista Mainframe (z/OS, Assembler) <=
- 2025-07-23 Warszawa => Starszy inżynier DevOps (AWS) <=
- 2025-07-23 Gdańsk => Mainframe (z/OS, Assembler) Developer <=
- 2025-07-23 Kraków => Senior Fullstack Engineer (Low-Code Platform) <=
- 2025-07-23 Wrocław => Senior Key Account Manager IT <=
- 2025-07-23 Trójmiasto => Head of Social Media <=
- 2025-07-23 Rzeszów => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-07-23 Lublin => ERP Implementation Consultant (AP Module) <=
- 2025-07-23 Środa Wielkopolska => SAP FI/CO Internal Consultant <=
- 2025-07-23 Warszawa => Inżynier oprogramowania .Net <=
- 2025-07-23 Kraków => Kotlin Developer <=
- 2025-07-23 Żerniki => Dyspozytor Międzynarodowy <=
- 2025-07-23 Warszawa => Java Developer <=
- 2025-07-23 Wrocław => Konsultant wdrożeniowy (systemy controlingowe) <=