  • 21. Data: 2017-01-11 11:43:48
    Temat: Re: Uwaga na zamykanie
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    HF5BS <h...@...pl> wrote:

    > Obliczyłem, że nawet do 2 minut się da bez istotnych strat,

    Jak to policzyłeś, tzn. ile ładunku uznałeś za istotną stratę? 2 minuty
    przy 110W (2x 55W), czyli 9A, to 0.3Ah, przy pojemności aku 50Ah daje
    to 0.6% pojemności.

    > skarpeta przy -20 odpalała w 2-3 sekundy.

    U mnie zawsze wszystkie samochody i motocykle, które miałem, odpalały
    niezależnie od pogody - może kwestia tego, że nie Diesle a może tego, że
    zawsze dbałem o naładowanie akumulatora, szczególnie podczas dłuższych
    postojów (np. motor w zimie - nie wyjmuję aku, żeby trzymać w cieple,
    ale jest na stałe podtrzymywany na 13.8V, i tak już którąś zimę).

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 22. Data: 2017-01-11 11:44:50
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    > Jak drzwi/bagażnik są niedomknięte i z tego powodu nie zamknie to u mnie
    > też słychać, ale jak nie zamknie bo siłownik nie zadziałał to nie słychać.

    W sumie dziwne, przecież jest (chyba?) czujnik sprawdzający, czy zamek
    jest otwarty czy zamknięty...

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 23. Data: 2017-01-11 12:39:55
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 11-01-2017 o 11:44, Adam Wysocki pisze:

    > W sumie dziwne, przecież jest (chyba?) czujnik sprawdzający, czy zamek
    > jest otwarty czy zamknięty...

    Nie wiem dokładnie jak kiedy się zachowa - nie robiłem celowych
    eksperymentów, ale na 100% czasem po zamknięciu (bez żadnych
    nienormalnych zachowań (może poza tym, że stojąc koło drzwi kierowcy
    wydaje się, że w tylnych nie było słychać zamykania) można je otworzyć.
    Po otwarciu i trzaśnięciu już za drugim razem się zamykają.

    Gorzej jak się nie otworzą bo nie ma jak trzasnąć :).
    P.G.

  • 24. Data: 2017-01-11 12:47:51
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 11-01-2017 o 11:36, Adam Wysocki pisze:

    > Jakby mi komputer sterował światłami, to też bym przestawił :) To jeszcze
    > nie ta era, 2004 rok.

    > A nie jest to złe dla świateł, że tak mrugają? Niby nie halogeny, ale
    > zawsze...

    Zgaszenie na rozruch (zazwyczaj chyba krócej jak 1s) specjalnie im
    raczej nie szkodzi - nie zdążą bardzo ostygnąć - udar przy zapalaniu
    chyba mały. Według mnie to mrugnięcie na rozruch nie skraca specjalnie
    żywotności żarówek.

    Nie mam pojęcia z czego to wynika, ale ile razy zadziała mi ABS to
    wydaje mi się, że światła mi wtedy błyskają jaśniej niż normalnie. Jeśli
    to nie jest tylko wrażenie (ale niby skąd miało by się brać) to wydaje
    mi się, że to źle działa na żarówki.
    Takie samo wrażenie miałem też w poprzednim samochodzie (tam miałem
    Xenony, a teraz zwykłe).
    P.G.

  • 25. Data: 2017-01-11 12:50:37
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 11-01-2017 o 11:37, Adam Wysocki pisze:

    > Szkoda że nie da się wyłączyć odcinania gniazda zapalniczki podczas
    > rozruchu - bo ja nie mam w nim zapalniczki, tylko odbiorniki, które
    > ciągną mało prądu, ale nie ma sensu ich wyłączać i włączać na chwilę
    > (np. rejestrator).

    W samochodach które miałem gniazdo zapalniczki pozostawało włączone
    nawet po wyłączeniu kluczyka.
    P.G.

  • 26. Data: 2017-01-11 12:59:21
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 11-01-2017 o 11:38, Adam Wysocki pisze:

    > Nie znałem. Dlaczego tak? Akumulator się podgrzewa i spada mu opór
    > wewnętrzny?

    Ponieważ dowiedziałem się, że tak trzeba gdy byłem jeszcze dzieckiem to
    przyjąłem to jako prawdę absolutną nad którą nie trzeba się zastanawiać.
    Rozumiałem to tak: Się dowiaduje, że będą z niego brali prąd i może się
    przygotować :).
    A czy chodzi tylko o podgrzanie, czy o jakieś procesy których nagłe
    wystartowanie od zera jest trudniejsze niż po wstępnym pobraniu jakiegoś
    prądu to nie wiem. Może roztwór wypełnia się jonami i to pomaga. Nie
    znam się na elektrochemii.
    P.G.

  • 27. Data: 2017-01-11 20:09:21
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Adam Wysocki"

> [...]
    > też słychać, ale jak nie zamknie bo siłownik nie zadziałał to nie słychać.

    W sumie dziwne, przecież jest (chyba?) czujnik sprawdzający, czy zamek
    ---
    Przez zadany czas

  • 28. Data: 2017-01-12 01:41:36
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości

    > Nie znałem. Dlaczego tak? Akumulator się podgrzewa i spada mu opór
    > wewnętrzny?

    Nie inaczej. Przy dużym poborze prądu większość wytraci się na oporze
    wewnętrznym, zanim temat zdąży się podgrzać (i zapewne zachodzi też
    wymieszanie płynu, musiałbym do ściągawki zajrzeć), mniej wtedy zostanie na
    chechłanie. Przynajmniej tak kiedyś zeznawano w literaturze. I nie krępuję
    się wszystkich świateł nawet na 2 minuty - nie zejdzie nawet 0.5 Ah, no,
    poniżej 1 Ah będzie na pewno, bateria nie zbiednieje (chyba, że poprzedniego
    dnia została wymemłana i nie nabita). Różnica może niewielka, ale daje. Nie
    zauważyłem jej przy krótkim pobudzeniu baterii.

    --
    ...Ja biorę na siebie schody, znajdę je skubane i skopię im poręcz
    tak, że nie będą wiedziały, którędy na górę. (C) Osioł ze Shreka.

  • 29. Data: 2017-01-12 01:54:43
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Jak to policzyłeś, tzn. ile ładunku uznałeś za istotną stratę? 2 minuty
    > przy 110W (2x 55W), czyli 9A, to 0.3Ah, przy pojemności aku 50Ah daje
    > to 0.6% pojemności.

    Przyjąłem najczarniejsze założenie, że aku ma na tyle zimno, że stracił 75%
    zasobów. Wymemłany... no, powiedzmy, do połowy. Więc z 50, robi się 6.25.
    Powiedzmy, że 1 ubędzie od świecenia (ale uwaga, wymemłany ma większą Rw!),
    zostało dla okrągłości, 5Ah. Rozrusznik w Skarpecie brał ok. 300A pod
    obciążeniem, zatem, na zastartowanie było równo minutę. Przy sprawnym
    układzie elektrycznym i paliwowym z palcem w dupie nawet z połową tego -
    zużywa wtedy 5Ah na minutę, w 30 sekund już dawno silnik pracował.

    > U mnie zawsze wszystkie samochody i motocykle, które miałem, odpalały
    > niezależnie od pogody - może kwestia tego, że nie Diesle a może tego, że

    Największy kłopot jest z temperaturami bliskimi zera - ruska Ładzianka przy
    minus 20 nie miała problemu, katastrofą natomiast było odpalić przy ok.
    zerze... osadzony szron podtapia się i są problemy.

    > zawsze dbałem o naładowanie akumulatora, szczególnie podczas dłuższych

    Poruszyłeś bardzo istotny problem - temperatura zamarzania elektrolitu, im
    bardziej nabity, tym niższa, jeśli zamarznie, a nie rozsadzi baterii, to i
    tak nie pojedzie, bo jak niby jony mają się ruszać w lodzie? Rw - bardziej
    nabity, to po pierwsze, więcej można na Rw wytracić, po drugie, więcej
    energii jest zgromadzone i dłużej można chechłać. Mniej też zmęczy się
    prądnica, dopychając go. Poza tym przyniesiony z domu z pewnością będzie
    cieplejszy, więc i Rw mniejsza i panie, ładzianka przy minus 20 z dotyku
    paliła niemalże. Skarpeta wcześniej toże. Ja tu widzę drugie prawo
    Kirchhoffa...

    > postojów (np. motor w zimie - nie wyjmuję aku, żeby trzymać w cieple,
    > ale jest na stałe podtrzymywany na 13.8V, i tak już którąś zimę).

    No nie wiem, czy być stale pod napięciem jest dla baterii takie dobre...?
    Ale skoro się sprawdza?

  • 30. Data: 2017-01-12 16:29:48
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    > W samochodach które miałem gniazdo zapalniczki pozostawało włączone
    > nawet po wyłączeniu kluczyka.

    U mnie (Yaris I FL) są dwie pozycje kluczyka - ACC i ON. Z tego co
    zauważyłem, zawsze (bez kluczyka) zasilane są:

    - oczywiście światła awaryjne i alarm / centralny zamek
    - światła mijania/drogowe i postojowe
    - światło hamowania
    - podświetlenie wnętrza
    - OBD2 (samo zasilanie, nie ma komunikacji)
    - chyba wentylator chłodnicy też, ale głowy nie dam (w Sienie tak było)

    W ACC dodatkowo radio i zapalniczka. W ON wszystko.

    --
    http://www.chmurka.net/