  • Data: 2021-03-10 20:39:40
    Temat: Re: Wymiana kompa
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2021-03-10 18:48, Jacek Maciejewski wrote:
    > Ja mam 4 GB i z tego jeszcze kawałek odchodzi na grafikę onboard. Na
    > pulpicie mam okienko gdzie mogę obserwować zajętość RAM. Kiedyś
    > eksperymentalnie otwarłem jakieś 50 stron w Firefoxie i wtedy dobiłem
    > do 2 GB :)

    Otworzyć statycznych stron html to można ile się chce, ale zamień to
    teraz na facebooki, allegra i zacznij w nich coś działać.

    > Więc jeśli ci się "przeglądarka przytyka" to doinstaluj sobie jakiś
    > gadżet mierzący zajętość RAM-u i sprawdź (nie wiem co tam pod windą robi
    > takie rzeczy). Może się okazać że to przytykanie to tylko twoje
    > wrażenie.

    Zwykle nie mam zbyt wielu pootwieranych zakładek a jednak firefox ma
    teraz 3 a chrome 4 GB w użyciu. To nie jest tak że na 4GB by nie
    działało. Po prostu wszystko trwałoby dłużej bo co chwilę do akcji
    wkraczałby swap.

    > No, chyba że naprawdę ci chodzi o coś całkiem innego :) Czyli swędzi cię
    > w kieszeni i i masz porywy snobizmu :) Ale w tym ci nie pomogę, to
    > nieuleczalne. Może zamiast kombinować z i7 czy 8 GB RAM zajmij się
    > chłodzeniem bezgłośnym i wymianą monitora na najbardziej ci pasujący,
    > czyli ergonomią pracy na kompie.

    4GB (a w sumie i 8GB) to ilości ramu których już w zasadzie nie można
    polecić do komfortowego codziennego korzystania z komputera z windowsem
    10 chyba że wszystko co robi to odpalenie przeglądarki.

    > PS. Wymiana płyty na lepszą mogła by mieć sens gdybyś na dotychczasowej
    > miał tylko SATA2. Ale nie napisałeś. Jeśli masz SATA3, to przechodzenie
    > na dysk NVME nie da ci zauważalnego efektu.

    Oczywiście że da. Jeżeli wykorzystuje się ten dysk a nie odpala excela i
    przeglądarkę.

    Jestem w trakcie przesiadki na nowego kompa i powiem krótko - różnica
    prędkości nawet w zwykłym chodzeniu po systemie jest ogromna, a
    przesiadam się z 2500k z 32GB ram i 860 pro to dalej jest przyzwoity
    sprzęt a jednak różnice widać już na klikaniu linków czy odpalania
    managera urządzeń, po prostu na nic nie trzeba czekać. Wcale. Nawet sekundy.

    > Nawiasem mówiąc, obecnie
    > ceny procków czy pamięci z drugiej ręki są zajebiste, więc lepiej
    > odczekać z rok czy dwa aż wrócą do normy.

    Albo nie wrócą - w sensie w dolarach (albo bezpieczniej - w złocie) to
    tak, natomiast dolar będzie po 10 PLN. Odkładać to można upgrade 16->32
    a nie 4->16. Skok jakościowy jest taki jak w przypadku hdd->ssd.

    A ewentualny 'nadmiar' ramu zostanie wykorzystany z pocałowaniem ręki
    przez system i to też da się zauważyć jeżeli ktoś faktycznie coś na
    komputerze robi, przełącza się między wieloma aplikacjami etc.