-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!not-for-mail
From: Artur Czeczko <a...@c...student.uw.edu.pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Wyprzedzanie na przejściu
Date: Wed, 31 Mar 2010 10:24:52 +0200
Organization: Dzial Sieciowy ICM, Uniwersytet Warszawski
Lines: 58
Message-ID: <hov0ud$t2t$1@news.net.icm.edu.pl>
References: <s...@t...ceti.pl>
<m3tqseek01ld$.bse65fk3jgky.dlg@40tude.net> <hoq4ul$s05$1@news.onet.pl>
<p10s5frefec9$.vc39vca91ylz.dlg@40tude.net>
<5...@4...com>
<1kwx5np8sqfw5$.1l6nzjpf0d10f$.dlg@40tude.net>
NNTP-Posting-Host: 2001:6a0:4000:115:21d:92ff:fe52:f077
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.net.icm.edu.pl 1270023949 29789 2001:6a0:4000:115:21d:92ff:fe52:f077
(31 Mar 2010 08:25:49 GMT)
X-Complaints-To: u...@n...net.icm.edu.pl
NNTP-Posting-Date: Wed, 31 Mar 2010 08:25:49 +0000 (UTC)
User-Agent: Thunderbird 2.0.0.24 (X11/20100317)
In-Reply-To: <1kwx5np8sqfw5$.1l6nzjpf0d10f$.dlg@40tude.net>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2268523
[ ukryj nagłówki ]Franc pisze:
>
> Nie tak - dwa pasy w jedną stronę, dwa pasy w drugą stronę. Jedziesz lewym
> pasem 50 km/h, prawy "niedzielny" kierowca jedzie 35 km/h. Jedziesz więc
> szybciej od niego. W penym doganiasz go i bach - akurat masz wymalowaną
> zebrę na asfalcie. Wg policjantów właśnie wyprzedzałeś na przejściu dla
> pieszych.
> Dokładni o taką sytuację chodzi.
No ale przecież ta zebra nie pojawia się nagle znienacka. Owszem, są
sytuacje, gdy pasy są wytarte po zimie, pada deszcz i nie widać co jest
namalowane, ale jednak w większości sytuacji przejście widać z daleka
i na dodatek zwykle znakowi poziomemu towarzyszy znak pionowy.
Niestety, chyba znaczna część kierowców ma zakodowane coś takiego:
jeśli widzę przejście i jednocześnie widzę na nim pieszych, to muszę
coś zrobić, w przeciwnym przypadku mogę jechać tak jak jechałem.
Nie, to nie tak.
Jeśli widzę przed sobą przejście dla pieszych, to:
- muszę zwolnić (przepisy nakazują jednoznacznie, że przed każdym
przejściem należy zwolnić)
- muszę zorientować się, co się dzieje na przejściu i w jego okolicach
- jeśli okolice przejścia są czymś zasłonięte, należy zwolnić do takiej
prędkości, żeby w razie czego zdążyć zahamować (niestety, oznacza to
czasem zwolnienie prawie do zera, gdy tuż przed przejściem jest
zaparkowany samochód)
- należy popatrzeć co się dzieje na sąsiednich pasach, czy nie ma na
nich wolniej jadących pojazdów, jeśli są, to trzeba przyhamować. Uwaga
na rowerzystów, taki też potrafi się zatrzymać, żeby przepuścić
pieszych (wiem, rzadko, ale jednak).
Brzmi radykalnie? Takie są przepisy.
Ktoś powie, że przecież pieszy nie może wejść bezpośrednio przed
nadjeżdżający pojazd. Zauważcie jednak, że tak naprawdę to dotyczy
tylko skrajnego pasa, bo właśnie na ten pas najpierw wchodzi pieszy.
Potem już ma bezwzględne pierwszeństwo. Na kolejnym pasie jeśli coś
było blisko, to pewnie zdąży przejechać, zanim pieszy dojdzie do tego
pasa. A jeśli pojazd był daleko, to nie można powiedzieć, że gdy pieszy
wchodził na przejście, to wszedł bezpośrednio przed ten pojazd.
Oczywiście w interesie pieszego jest nie pchać się pod jadący pojazd,
gdzie by on nie był. No ale przecież pieszy ma prawo być niedowidzący,
pijany, mniej sprawny fizycznie, może mu brakować wyobraźni.
To kierowca jest tym, który przeszedł kurs, zdał egzamin, przeszedł
badania lekarskie, zdobył uprawnienia, ma obowiązek śledzić na bieżąco
zmiany w przepisach. I jak pokazuje życie, w krajach, w których
większy nacisk jest kładziony na to, żeby przede wszystkim kierowcy
dbali o bezpieczeństwo pieszych, jest po prostu mniej wypadków.
Tak, to cholerna odpowiedzialność kierować samochodem. Dlatego unikam
tego kiedy tylko mogę. I mam nadzieję, że życie mnie nie zmusi
do posiadania własnego samochodu.
Pozdrawiam,
Artur
Następne wpisy z tego wątku
- 31.03.10 11:42 J.F.
- 31.03.10 12:02 kogutek
- 31.03.10 14:53 Jacek Osiecki
- 31.03.10 15:07 kogutek
- 31.03.10 17:29 r...@p...onet.pl
- 31.03.10 20:37 Jacek Osiecki
- 01.04.10 19:54 Maverick
- 02.04.10 18:08 Adam Płaszczyca
- 03.04.10 00:04 Krzysiek Kielczewski
- 04.04.10 15:40 Adam Płaszczyca
- 04.04.10 19:39 Krzysiek Kielczewski
- 04.04.10 21:47 Adam Płaszczyca
- 04.04.10 21:59 Krzysiek Kielczewski
- 04.04.10 23:40 Adam Płaszczyca
- 05.04.10 00:04 Krzysiek Kielczewski
Najnowsze wątki z tej grupy
- Sprężarka klimy
- Elektryczna Urszula Zielińska nawet nie wie, że pomaga Chińczykom 3XDOBITNIE
- Do tego nadają się samochody elektryczne
- 70km
- sprzedam BMW tanio
- Ciekawostka elektryczno-pożarowa :)
- (Nie)typowy problem z elektrykiem
- Życie z Renault Twizy: Jak to NAPRAWDĘ wygląda
- Takim bym jeździł - Złomnik: Golf jedynka z wnętrzem od Fabii
- ostatni raz byłem na myjni
- Zimowy płyn do spryskiwania szyb
- jęczy wspomaganie
- wrzesień
- jak się kupuje elektryczny?
- jak sprawdzić czy zerwałem gwint
Najnowsze wątki
- 2025-10-15 Z podwórka Roberta:(
- 2025-10-15 BNP Paribas likwiduje rachunki GOoptima
- 2025-10-15 "[...] w Łodzi kot Krzyś otrzymał zakaz przebywania w budynku [prokuratury - przyp. JMJ] [...] zwierzę podrapało jedną z prokuratorek."
- 2025-10-15 Zwłoki mężczyzny w łóżku wikarego. Biskup reaguje na tragedię
- 2025-10-15 Warszawa => Konsultant Wiodący SAP PP <=
- 2025-10-15 nie klam w sieci
- 2025-10-15 Środa Wielkopolska => SAP FI/CO Internal Consultant <=
- 2025-10-15 Warszawa => C Programmer <=
- 2025-10-15 Zakrzewo => SAP HCM Consultant <=
- 2025-10-15 Chrzanów => Spedytor Międzynarodowy (handel ładunkami/prowadzenie f
- 2025-10-15 Warszawa => IT Recruiter <=
- 2025-10-15 Rzeszów => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-10-15 Warszawa => Generative AI Engineer <=
- 2025-10-15 Warszawa => Senior Microsoft Dynamics 365 Business Central Konsultant
- 2025-10-14 wifi calling