    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: ZX Spectrum
    Date: Wed, 21 Oct 2020 20:22:27 +0200

    Użytkownik "Silver Dream !" napisał w wiadomości grup
    On 21/10/2020 15:19, RadoslawF wrote:

    >W sumie bardzo dobre pytanie. Nie znam wiele. To co pamiętam to, że
    >biuro inżynieryjno-projektowe w którym pracował mój ojciec zakupiło
    >za kosmiczne pieniądze kilka pozycji najpierw na Z80 w
    >ultraprofesjonalnym

    kosmiczne pieniadze to albo na polskie realia, albo jeszcze "przez
    komis".

    >komputerze ZX-81 (miało im to zaoszczędzić czasu na Odrze) z
    >rozszerzeniem pamięci do 16KiB. A kiedy to się okazało oczywiście
    >nieużywalne w żaden sposób to kupili jeszcze raz tylko tym razem pod

    Czy tak nieuzywalne ... cos sie juz na tym dawalo zrobic, o ile
    zdazylo sie zapisac, bo zlacze tej pamieci bylo slabym punktem.

> [...]
    >torów kolejowych i tramwajowych przy zmiennych promieniach łuków z
    >uwzględnieniem różnych współczynników rozszerzalności czegoś jeszcze
    >(cytuję zgrubnie to co jako dziecko z otwartą buzią wchłonąłem kiedy
    >ojciec mi tłumaczył co to jest i do czego służy, przed chwilą taki
    >mały ZX teraz taki duży jakiś inny). W tym się specjalizował akurat
    >mój ojciec ale inne ,,pracownie" też miały jakieś swoje zastosowania.
    >Dodatkowo był tam jakiś arkusz kalkulacyjny i kompilator bodajże
    >Pascala (taki supermodny kiedyś język).

    >W którym roku? Pierwszy arkusz to gdzieś około 79-80. Ale wtedy i

    Tylko wtedy mikrokomputerow jeszcze w Polsce nie bylo ... choc moze w
    takich miejscach jak wyzej.

> [...]
    >sobie na Odrach (czy ICLach czy RIADach) zapuszczać arkusz
    >kalkulacyjny czy edytor tekstu i siedzieć godzinami przed jednym
    >dostępnym terminalem na całe biuro i zastanawiać się jak to policzyć.
    >Kupowało lub programowało się program, który miał wykonać konkretne
    >obliczenia. Szło się z przygotowanymi danymi i zapuszczało program
    >podając dane. CP/M pozwalał robić to samo na znacznie mniejszych
    >maszynach, przenosząc rzeczy pisane np. w Fortranie pod ten system.
    >Inny świat. Dlatego w początkowych latach 80-tych CP/M miał

    Jak pamietam, to polibuda miala jakis program obliczajacy uklady
    elektroniczne na Spectrum.
    Na niewielka ilosc wezlow dawal rade.

    Spectrumowy Basic byl bardzo wolny, a specjalistow od assemblera
    jeszcze bylo malo ... ale pare minut na obliczenia to ciagle szybciej
    niz wycieczka do ZETO ...

    J.