    From: a...@m...uni.wroc.pl
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: ZX Spectrum
    Date: Thu, 22 Oct 2020 16:46:21 +0000 (UTC)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > U?ytkownik antispam napisa? w wiadomo?ci grup

    > Pascal na Spectrum ... jakis byl, ale kiedy.
    > I jakie mial mozliwosci - bo to tez nie jest takie pewne.

    W 1985 mialem Pascal na Spectrum, to byla ktoras tam wersja
    wiec byl tez wczesniej. Z mojego punktu widzenia
    mozliwosci byly calkiem niezle. Dla mnie glownym ograniczeniem
    byla pamiec na dane i (rzadziej) szybkosc. Pascal
    kompilowal do kodu maszynowego i szybkosc byla
    w miare dobra. Dane zajmowaly miejsce prawie niezaleznie
    od jezyka, Pascal nie powodowal dodatkowych narzutow.
    Dla innych ludzi ograniczeniem mogla byc wielkosc
    programu wtedy assembler albo interpretowany Basic
    mogl byc lepszy (albo Pascal kompilujacy do interpretowanego
    P-code).

    > Na ZX-81 raczej nie bylo.

    Nie wiem. W 1983 nie mialem dostepu do Pascala na ZX81.
    Ale o ile wiem to ten Pascal na Spectrum byl tez dostepny
    na inne maszynki z Z80.

    > Raczej nie - jak pisalem cos tam uzywalismy, ale to bylo czysto
    > numeryczne, nie symboliczne.

    > Tez prawda. Kiedys napisalem kawalek w assemblerze uzywajacy procedur
    > z ROM, to uzyskalem tylko dwa razy szybciej niz ten Basic.
    > Tylko ... albo az ...

    Pascal mial swoje wlasne procedury zmiennopozycyjne. W
    programach numerycznych zastapienie czesci nienumerycznej
    przez assembler prawie na pewno dawalo znikomy efekt.
    W Basicu mialo sens przepisanie krytycznych szybkosciowo
    procedur na assembler. Albo uzycie komilatora (bylo
    kilka, nie znam naprawde dobrego, ale mogly pomoc).

    > Wydzial elektroniki ?

    Tak.

    > To chyba bardzo szybko trafilo do kosza/szafy, razem z ZX81, bo nikt
    > juz togo nie chcial uzywac. Spectrum zagoscilo, ale raczej niewielkiej
    > ilosci, moze troche nauczeni ZX81.

    Na UWr Spectrum bylo dosc dlugo uzywane, przez pare lat rownolegle
    z PC. Na UWr to bylo w stylu dema czy zabawy dla studentow,
    nie wiem czy jakis kod z tego jest dalej uzywany.

    Na PWr to raczej byly bardziej pozyteczne rzeczy. Obliczeniowy
    Basic z ZX81 dosc latwo zaadoptowac do Spectrum. A ten ze
    Spectrum na PC. Glowny problem to bylo fizyczne przeniesienie,
    bo format tasmy byl inny i chyba byly roznice w kodowaniu znakow.
    Mnie by nie zdziwilo gdyby kawalki z 1983 teraz chodzily
    powiedzmy pod Visial Basic.

    > Jeszcze kwestia, po co te funkcje Bessela liczyc ... moze da sie nie
    > liczyc, zostawic symbolicznie - uczelnia lubi teorie :-)

    Nawet jak teoria to dobrze miec przyklad numeryczny.
    A na PWr to chyba tez praktycznie dlubali z rezonatorami
    czy falowodami. Przy tym funkcje Bessela to jeden z
    przykladow, bylo tego wiecej.

    > Na PWr CO, innym instytucjom zostawalo ZETO, albo gruba inwestycja we
    > wlasny osrodek.

    UWr mial swoje CO.

    > Ale w CO to wynik raczej na drugi dzien, chyba, ze znajomosci miales
    > :-)

    Byl interaktywny wielodostep. Jako student nie mialem szans
    poza zajeciami dopchac sie do wielodostepu do RIAD-a, ale
    wielodostep na Odre byl mniej obciazony i dosc latwo bylo
    sie dostac. Jak wsad na kartach to zwykle drugi dzien
    (czasami jak sie dalo karty rano to wynik byl wieczorem).

    Nie wiem jak pracownicy, ale raczej mieli wiecej mozliwosci
    niz studenci.

    --
    Waldek Hebisch