    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Załącznik prądu dzwonkowy
    <s...@f...lasek.waw.pl> <sspgna$2af$1@gioia.aioe.org>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <ssrntv$iiq$1@dont-email.me>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <sss3ss$dj1$1@dont-email.me>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <sstr2v$g61$1@dont-email.me>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <ssuts5$th4$1@dont-email.me>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <st11qa$3u3$2@dont-email.me>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <b...@g...com>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <0...@g...com>
    Date: Sat, 29 Jan 2022 12:47:00 +0100

    Pan Dawid Rutkowski napisał:

    > Czego to się człowiek na starość nie dowie z interneta. Tzn. z wiki
    > - już wiem, dlaczego "odkręciła gaz, nie zapukał nikt na czas" - 10%
    > czadu, do lat 80-tych szło do mieszkań.
    > To pewnie z okazji moich urodzin zmienili na gaz ziemny ;>
    > A ja wciąż sądziłem, że to trujące, a nie "jedynie" wybuchowe.

    Wciąż kroniki notują przypadki, że wyleciał w powietrze cały bydynek,
    a przy tym poszkodowanych zostało wiele osób. Bo ktoś sobie wymyślił,
    że się w swojej kuchni otruje gazem. Nieuctwo i wagarowanie nie jest
    widać całkiem niegroźne -- o własnościach metanu uczą (uczyli) już
    w szkole podstawowej.

    > A mimo to jeszcze we współczesnych filmach ("Dziewczyna z szafy")
    > potrafią truć się gazem z kuchenki...

    Nie oglądam współczesnych produkcji. Ale nie zdziwi mnie, jeśli młody
    scenarzysta pod wpływem lektury starszych powieści umieści w serialu
    scenę trucia się zapałkami. Kiedyś bardzo popularny (i skuteczny)
    sposób kończenia z tym światem. Sto lat temu zapałki robione były
    z białego fosforu.

    > Zgazowania węgla? Sporo jeszcze nie wiem...

    Warto popatrzeć jak wygląda rozpalanie węgla -- zanim całkiem zabronią
    i czarne bryłki będą nie do zdobycia. Na początku wątły płomień unosi
    się nad węglem. Na tym etapie powierzchnia paliwa jest jeszcze zbyt
    chłodna, by zapłonąć, ale ciepło już wydobywa z wnętrza palny gaz.

    Jarek

    --
    Jak juz mioł co przepedzieć, to zacynoł tak: "Nie bede wóm duzo godoł, bo i ni
    ma do kogo". Pote wywodziył krótko a nie długo: "Wiedź-cie se, ze syćko płynie.