  • Data: 2020-11-14 19:20:44
    Temat: Re: Zapaść systemu powiadamiania ratunkowego (crosspost)
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Aczkolwiek "kto jest zobowiazany do niesienia pomocy" ... "ja tu mam
    > setke pacjentow ktorym niose pomoc, jak sie zajme tym, to mi zabraknie
    > czasu na tamtych".

    To jest prosta matematyka, wiadomo że z próżnego i Salomon nie naleje.
    Jeśli system działa w pobliżu granicy wydolności bez żadnej epidemii, to
    jasne jest, że w czasie epidemii - nawet jak się wszyscy będą dwoić
    (bo troić to się raczej nie da) - działać przestanie. No i tak jest.
    BTW w nieco bogatszych krajach też się zdarza (nie żeby to był argument
    na obronę obecnej sytuacji).

    > A lekarz to taki dzialacz PiS, ze nie bedzie sie chcial dowiedziec co
    > pacjentowi jest, zeby Polsce nie zaszkodzic ?

    Pewnie statystycznie nie, ale stąd jeszcze dość daleka droga do
    uniwersalnego "to pan powie, że stracił węch".

    > Co tez znaczy mniej testow zleconych przez szpitale i mniej wykrytych
    > przypadkow.

    Owszem. Nikt nie kwestionuje, że mamy wzrost (pomijając ostatnie dni,
    tu nie mamy w żaden sposób wiarygodnych danych, ale istnieje szansa,
    że w końcu to - jako społeczeństwo - przejdziemy).

    > Ale to jest w miare proporcjonalne - chodzilo mi o to, ze choroba
    > miala statystycznie lzejszy przebieg.

    Tzn. było mniej ciężkich przypadków w porównaniu do lekkich? Nie wiem,
    i nie widzę dlaczego miałoby tak być. Poza oczywiście brakiem miejsc
    w szpitalach i pod respiratorami, co powoduje, że ciężkie przypadki
    stają się jeszcze cięższe.

    > Dlatego tez bardziej patrze na smiertelnosc, a ta zle wyglada.

    Źle czy nie źle to już kwestia oceny.
    Śmiertelność (ogólną) możemy zobaczyć dopiero od niedawna, dane
    o śmiertelności "COVIDowej" nie są moim zdaniem wiarygodne (nie tylko
    w Polsce zresztą - taka polityka pewnie).

    > Testowalismy ... ale nie tych co nalezalo ?

    To pewnie też. BTW jeśli ktoś publicznie mówi, że nie miał żadnych
    objawów, ani podejrzanego kontaktu, a wynik wyszedł dodatni, to ciekawe
    dlaczego w ogóle miał robiony test? Ale niektórzy tak mogą...

    > https://www.medonet.pl/koronawirus/koronawirus-w-eur
    opie,koronawirus-w-szwecji--rekordy-zakazen--coraz-w
    iecej-zmarlych--co-z-odpornoscia-stadna--anders-tegn
    ell-zabral-glos,artykul,31573568.html

    Rzeczywiście dość dziwne, zwłaszcza ten wykres z "daily deaths" -
    wynikałoby z niego, że chwilami mieli 20% śmiertelności. A potem
    śmiertelność mocno spadła. Ostatniej części wykresu nawet nie komentuję.

    > O ile masz racje, ze krzywa wykladnicza moglaby tak wygladac na
    > wykresie - tzn gwaltowny wzrost ostatnich dwoch miesiacach, a
    > wczesniej prawie zero, to przeciez wiemy, ze to nie bylo zero.

    To było wielokrotnie mniej niż teraz, poniżej progu wykrywalności.
    Darujmy sobie może nawet testy - wtedy po prostu COVID był jak bajka
    o żelaznym wilku. A teraz stykają się z nim wszyscy - to chyba o czymś
    świadczy?

    > I jakos watpie w ten "duzy poziom tla". Duzo moze byc niewykrytych, a
    > w lato byl spadek w wykrytych.

    Niestety nie można tego wiarygodnie potwierdzić.
    Nie mówię że na pewno tak nie było - po prostu nikt tego nie wie.

    > Ale byl nawet spadek zachorowan. Albo nadal odmawiano testow tym co
    > mieli powazne podejrzenia i kazano im chorowac w domu, albo jednak byl
    > prawdziwy spadek ... ciezkich przypadkow.

    W ogóle było mało ciężkich przypadków. Bardzo mała próbka statystyczna
    nie pozwala na wyciąganie wniosków.
    --
    Krzysztof Hałasa