  • 1. Data: 2020-10-22 20:24:20
    Temat: Zapaść systemu powiadamiania ratunkowego (crosspost)
    Od: v...@i...pl

    Napisałem ten post, ponieważ nóż mi się w kieszeni otworzył.
    Uświadomiłem sobie, że jesteśmy 30 lat po (?) komunie, a tu właśnie system służby
    zdrowia
    upadł zupełnie.
    Ja wiem, że pandemia, że koronawirus i że "przejściowe trudności".
    Ale opisana poniżej historia mnie zmroziła.

    Wczoraj wieczorem otrzymałem telefon od szwagierki.
    Dzwoniła z płaczem ze swojego salonu kosmetycznego, tuż przed jego zamknięciem.
    Powiedziała, że doznała dziwnego ataku.
    Bardzo silny ból brzucha, skurcze i trudności z oddychaniem.
    Jako, że ode mnie do tego zakładu jest kilkaset metrów, byłem tam bardzo szybko.
    W lokalu oprócz szwagierki była jej ostatnia tego dnia klientka.
    Pogotowie ratunkowe było już wezwane.
    Po przyjeździe mnie i mojej żony, klientka poszła do domu.
    Ponieważ karetka nie przyjeżdżała a szwagierka zwijała się z bólu, zacząłem dzwonić
    na pogotowie, aby uaktualnić
    kontaktowy numer telefonu. Klientka podobno podała swój a przecież jej już nie było.
    Do zakładu nie było łatwo trafić znając sam adres.
    Wykonałem pięć telefonów, z czego cztery publikuję z wyciętymi fragmentami. Cisza,
    czasem dość długa, w miejscu gdzie
    podawane są dane wrażliwe.
    Publikuję aby pokazać chaos organizacyjny i co gorsza technologiczny jaki panuje w
    naszej służbie zdrowia a co zastanawiające,
    także w systemach łączności systemu ratunkowego.
    Pierwsze dwa połączenia są na numer 999. Jest to dawny numer pogotowia ratunkowego,
    dziś numer ratownictwa medycznego.
    Nie jest tożsamy z centrum powiadamiania alarmowego 112.
    Obecnie zdaje się tylko połączenia wykonywane na dawny numer Policji 997 kierowane są
    bezpośrednio na 112 i w razie potrzeby operator
    może połączyć nas z Policją.
    Podobno straż pożarna 998 zachowała autonomię (acz jest osiągalna i przez 112) a
    999... właśnie jak opisałem wyżej.
    Coś szalonego kierowało twórcami systemu łączności z numerem 999, skoro będąc na
    górnym Śląsku raz uzyskałem połączenie z Gorzowem Wielkopolskim,
    raz z Podkarpaciem a raz z Bielskiem-Białą.
    Ja rozumiem "przelew ruchu". Jestem wszak byłym centralowcem z nieboszki TPSA.
    Ale po cholerę przelew do odległych centrów łączności, skoro one pomóc i tak nie będą
    mogły.
    Kto to projektował, kto odbierał ?!
    I dlaczego operatorzy spod 112 zdają się być ludźmi z przypadku, nie znającymi
    systemu, nie potrafiącymi przełączyć do właściwego terytorialnie CRM.
    Co wyłania się z nagrań ?
    Chaos i imposybilizm.
    Po około dwóch godzinach, dowiedziałem cię czego ? Że zgłoszenie przyjete, ale nie ma
    wolnej karetki.
    Dwie i pół godziny oczekiwania na przyjazd karetki. I to nie w Bieszczadach a w
    aglomeracji śląskiej.
    Oczywiście dalej standardowo, co znałem już z doświadczenia: załoga opryskliwa i z
    pretensjami.
    Że można było samemu udać się po pomoc (jak ? chora nie daje się dotknąć), że jechali
    z bardzo daleka...
    Noż kuźwa, taka wasza robota - jeździcie tam gdzie was dyspozytor wyśle!
    SOR w miejskim szpitalu był zamknięty.
    Jak się później okazało tylko dla ludzi "bez karetki".
    Bo szwagierkę w końcu tam przyjęli... po czterech godzinach.
    Na podjeździe była też przed nami inna karetka. Pacjent z udarem.
    Jeździł od godziny 15. Była 21-sza.
    Ja nie piszę, że dawniej było dobrze.
    Sam pamiętam wypadek w 1993 roku.
    999 wiecznie zajęte a 998... nikt nie odbierał. Pod 997 cisza - żadnego sygnału.
    A to była Warszawa.
    Wezwałem karetkę przez radio (byłem krókofalowcem).
    Oto linki do połączeń w porządku chronologicznym:
    https://www.easypaste.org/file/I4BHoeJO/tel999-1.mp3
    ?lang=pl
    https://www.easypaste.org/file/uD7nbBgE/tel999-2.mp3
    ?lang=pl
    https://www.easypaste.org/file/kxc1DWZI/tel112-1.mp3
    ?lang=pl
    https://www.easypaste.org/file/vkjNElLg/tel112-2.mp3
    ?lang=pl
    vari

  • 2. Data: 2020-10-26 05:56:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 22 Oct 2020 11:24:20 -0700 (PDT), v...@i...pl
    napisał(a):
    > Napisałem ten post, ponieważ nóż mi się w kieszeni otworzył.
    > Uświadomiłem sobie, że jesteśmy 30 lat po (?) komunie, a tu właśnie system służby
    zdrowia
    > upadł zupełnie.
    [...]
> [...]
    > Bo szwagierkę w końcu tam przyjęli... po czterech godzinach.
    > Na podjeździe była też przed nami inna karetka. Pacjent z udarem.

    No i sie dziwisz, ze karetki nie ma, jesli 6h pacjenta wozi.

    Swoja droga, zeby w 21w karetka wozila od szpitala do szpitala,
    zamiast ustalic to przez radio

    > Ja nie piszę, że dawniej było dobrze.

    Bylo podobnie. Wiec to wina Tuska :-)

    Chyba nie bylo to na taka skale ... i ciekawe co tu zawiodlo
    - przez ten koronawirus patologia sie powiekszyla?
    wzrost patologii mogl byc nawet nieznaczny, ale efekt koncowy mogl
    wzrosnac juz sporo,

    -glupie wydluzenie przyjecia chorego do szpitala spowodowalo takie
    skutki,

    -pracownicy poszli do tych nowych szpitali awaryjnych i miales pecha,
    ze akurat teraz sie zdarzylo,

    -pracownikow od dawna ubywalo, a przez wirusa troche odeszlo
    profilaktycznie, troche na kwarantannie,

    J.

  • 3. Data: 2020-10-26 22:31:39
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Swoja droga, zeby w 21w karetka wozila od szpitala do szpitala,
    > zamiast ustalic to przez radio

    Ustaliła - że nie ma dokąd zawieść :-(

    > Bylo podobnie. Wiec to wina Tuska :-)

    Ano. BTW osobiście nie mam niestety wina Tuska, ale mam dobrego
    dwójniaka, czas chyba zdezynfekować górną część przewodu pokarmowego :-)

    > -glupie wydluzenie przyjecia chorego do szpitala spowodowalo takie
    > skutki,

    Możliwe

    > -pracownicy poszli do tych nowych szpitali awaryjnych i miales pecha,
    > ze akurat teraz sie zdarzylo,

    Wątpię, ale w sumie teoretycznie możliwe

    > -pracownikow od dawna ubywalo, a przez wirusa troche odeszlo
    > profilaktycznie, troche na kwarantannie,

    To ostatnie bardziej pewnie.

    Natomiast przyczyna podstawowa to jest pewnie to, że po prostu
    zapotrzebowanie na szpitale/karetki/itp. jest obecnie znacznie większe
    niż zwykle.

    No to idę dezynfekować.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 4. Data: 2020-10-26 22:50:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 26 Oct 2020 22:31:39 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Wątpię, ale w sumie teoretycznie możliwe

    Slyszalem jakies narzekania o podkupywaniu pracownikow ... ale to moze
    tylko wymysly opozycyjnych dziennikarzy :-)

    > To ostatnie bardziej pewnie.

    A tak swoja droga - nie ma juz troche personelu odpornego na wirusa?
    Ktory moglby pracowac bez tych kombinezonow

    > Natomiast przyczyna podstawowa to jest pewnie to, że po prostu
    > zapotrzebowanie na szpitale/karetki/itp. jest obecnie znacznie większe
    > niż zwykle.

    Nie bylbym taki pewny. Chocby to, ze mowili iz smiertelnosc calkowita
    spadla w poprzednich miesiacach.

    Wiec gdyby nie czekaly jak glupie ...

    J.

  • 5. Data: 2020-10-27 18:12:52
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Slyszalem jakies narzekania o podkupywaniu pracownikow ... ale to moze
    > tylko wymysly opozycyjnych dziennikarzy :-)

    Wątpię, ale raczej też wątpię w dużą skalę zjawiska. To zawsze zresztą
    istniało (no może od czasów niewolnictwa), i nic w tym złego.

    > A tak swoja droga - nie ma juz troche personelu odpornego na wirusa?
    > Ktory moglby pracowac bez tych kombinezonow

    Nie ma jednoznacznych badań pokazujących, że tak jest.

    > Nie bylbym taki pewny. Chocby to, ze mowili iz smiertelnosc calkowita
    > spadla w poprzednich miesiacach.

    No ale jednak wydaje się, że tak jest. Sama śmiertelność "brutto"
    nie odzwierciedla bezpośrednio zapotrzebowania na karetki / miejsca
    w szpitalach (np. konkretnych, walczących z kowidem).

    Najgorsze że nie wiadomo w jakim punkcie jesteśmy (tzn. być może jakieś
    ministerstwo itp. "to wie - ale nie powie"). Gdyby wyniki testów
    populacyjnych (immunoglobulinowych) były znane na bieżąco (co implikuje
    konieczność wykonywania tych testów - nie wiem czy są wykonywane), to
    łatwiej byłoby coś konkretniej napisać.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 6. Data: 2020-10-30 16:57:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >Wątpię, ale raczej też wątpię w dużą skalę zjawiska. To zawsze
    >zresztą
    >istniało (no może od czasów niewolnictwa), i nic w tym złego.

    Nie wiem czy tak istnialo w panstwowych szpitalach.
    Nie bylo prostego przelicznika lepszy lekarz -> wiekszy zysk, moze i
    nie bylo nacisku na zysk :-)

    A teraz
    https://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7,54420,264315
    36,szpital-tymczasowy-na-narodowym-podkupuje-lekarzy
    -z-innych-szpitali.html

    >Nie ma jednoznacznych badań pokazujących, że tak jest.

    Skoro niektorzy przeszli i maja przeciwciala .. to co przeszkadza ?

    >No ale jednak wydaje się, że tak jest. Sama śmiertelność "brutto"
    >nie odzwierciedla bezpośrednio zapotrzebowania na karetki / miejsca
    >w szpitalach (np. konkretnych, walczących z kowidem).

    No ale mniej wypadkow drogowych, mniej zawalow ... moze i mniej gryp i
    mniej powiklan ...

> [...]
    >implikuje
    >konieczność wykonywania tych testów - nie wiem czy są wykonywane), to

    Kiedys pisalem o Szwecji, zrobili po prostu troche testow na losowej
    probce,
    i wyszlo ze 1% mieszkancow ma, w Sztokholmie to 2.5%.
    Ale to bylo juz pare miesiecy temu.

    W takiej Francji to juz uzbierali 1.2 mln zarazonych (w/g WHO),
    zakladajac, ze sporo osob bylo zarazonych nieoficjalnie ... no, na
    razie troche malo, aby twierdzic ze juz cale spoleczenstwo odporne.

    Co ciekawe - maja obecnie duzo zakazen, ale stosunkowo malo zgonow
    https://covid19.who.int/region/euro/country/fr

    Wirus oslabl, nauczyli sie leczyc, czy tylko wiecej testow to wiecej
    wykrytych ?
    A moze testy jakies gorsze wprowadzili ?

    Podobnie w Hiszpanii, UK, Belgii, Holandii - czyli tam, gdzie byla
    duza epidemia.
    W Szwecji to juz w ogole ciekawostka - zgonow brak.
    https://covid19.who.int/region/euro/country/se

    A u nas niestety nie
    https://covid19.who.int/region/euro/country/pl

    I tak patrzac na narost tych krzywych i czas rozwoju choroby ... to
    chyba jeszcze bedziemy mieli hakatombe.

    Moze po prostu musi u nas umrzec tyle samo osob co w innych krajach,
    rzad pierwsza fale stlumil, ale lekarstwa ani szczepionki nadal nie
    ma.

    Ale znow Niemcy sa ciekawi, bo u nich smiertelnych ofiar jakos malo.

    J.

  • 7. Data: 2020-11-02 02:48:09
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Nie wiem czy tak istnialo w panstwowych szpitalach.
    > Nie bylo prostego przelicznika lepszy lekarz -> wiekszy zysk, moze i
    > nie bylo nacisku na zysk :-)

    Oj tam oj tam. Nawet jeśli nie "lepszy", to "więcej lekarzy" = lepiej.
    Lekarze pracujący na kilku etatach itd.

    Kwestia pewnie specjalności.

    > Skoro niektorzy przeszli i maja przeciwciala .. to co przeszkadza ?

    Nie wiadomo, czy _na_pewno_ są odporni na ponowne zakażenie.
    _Na_pewno_ to niczego nie wiadomo, więc to nie powinno dziwić - ale nie
    ma jednoznacznych, formalnych badań. Za mało czasu upłynęło.

    > No ale mniej wypadkow drogowych, mniej zawalow ... moze i mniej gryp i
    > mniej powiklan ...

    A nie wiem czy mniej zawałów. Dlaczego? Trudności z dostępem do lekarzy
    powinny sugerować, że powinno być więcej. Grypa - tak.

    > Kiedys pisalem o Szwecji, zrobili po prostu troche testow na losowej
    > probce,
    > i wyszlo ze 1% mieszkancow ma, w Sztokholmie to 2.5%.
    > Ale to bylo juz pare miesiecy temu.

    To jest właśnie prosty test. Trzeba tylko dobrze ustalić próbkę,
    i powtarzać co jakiś czas. No ale tego nikt chyba nie robi, bo to
    przecież "kasa w błoto".

    > W takiej Francji to juz uzbierali 1.2 mln zarazonych (w/g WHO),
    > zakladajac, ze sporo osob bylo zarazonych nieoficjalnie ... no, na
    > razie troche malo, aby twierdzic ze juz cale spoleczenstwo odporne.

    Owszem. Nic nie wiadomo, nawet nie wiadomo, na ile określić
    śmiertelność (lepiej niż po przypadku Diamond Princess). Na tym etapie
    to IMHO lekka porażka jest. I żeby ktoś nie pomyślał, że u nas jest
    lepiej :-(

> [...]
    >
    > Wirus oslabl, nauczyli sie leczyc, czy tylko wiecej testow to wiecej
    > wykrytych ?
    > A moze testy jakies gorsze wprowadzili ?

    Nie wiemy czy uczciwie to wykazują. Co innego u nas, tu jest pewna
    wiedza :-(
    Myślę, że dopiero bilans ogólny zgonów (bez rozróżniania przyczyn) coś
    wyjaśni.

    > Moze po prostu musi u nas umrzec tyle samo osob co w innych krajach,
    > rzad pierwsza fale stlumil, ale lekarstwa ani szczepionki nadal nie
    > ma.

    Tzn. w ogóle jakieś metody leczenia istnieją, objawowe albo np.
    przeciwciałami od - jak to nazywają - "ozdrowieńców".

    > Ale znow Niemcy sa ciekawi, bo u nich smiertelnych ofiar jakos malo.

    Nie śledzę tego, ale oni dużo testowali - być może mają znacznie mniej
    naprawdę zakażonych (tzn. nie mniej niż pozytywów, ale mniej niż
    np. my). Też mogą zaniżać, kto ich tam wie.
    W Polsce pytanie nie jest o to, czy liczba przypadków jest zaniżona,
    tylko raczej ile razy. Co prowadzi do drugiego pytania - kiedy
    się to skończy? Systemy argentyńskie też nie są wieczne :-)
    Aczkolwiek oczywiście nie wiemy jak to będzie z odpornością.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 8. Data: 2020-11-03 11:04:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >Oj tam oj tam. Nawet jeśli nie "lepszy", to "więcej lekarzy" =
    >lepiej.
    >Lekarze pracujący na kilku etatach itd.

    Ale to chyba wola lekarzy, i moze nawet uzasadniona.
    Dla szpitala tez moze lepiej jak ma 10 lekarzy na ulamek etatu niz 3 -
    chocby w razie choroby.

> [...]
    >nie
    >ma jednoznacznych, formalnych badań. Za mało czasu upłynęło.

    No to jest okazja je zrobic :-)
    A przy ciaglym kontakcie z wirusem ... czy to sie liczy za "ponowny"

    >To jest właśnie prosty test. Trzeba tylko dobrze ustalić próbkę,
    >i powtarzać co jakiś czas. No ale tego nikt chyba nie robi, bo to
    >przecież "kasa w błoto".

    Teraz mielismy Slowacje.
    2.5 mln testow w jeden dzien. Ale
    -to chyba jakies proste testy na przeciwciala, o miernej skutecznosci
    ... czy to cos da ?
    -nawet zakladajac, ze izoluja tych co wirusa maja, dokoncza
    kwarantanne, to co - kraj zamkną ?
    ludzie sie pomieszaja, przyjdzie nowa epidemia - pieniadze w bloto.
    No chyba, zeby tak kazdego na granicy testowac ...

> [...]
    >wiedza :-(
    >Myślę, że dopiero bilans ogólny zgonów (bez rozróżniania przyczyn)

    https://euromomo.eu/graphs-and-maps/

    We Francji byl pik zgonow, a teraz nie ma.

    Ale ... we Francji dosc wczesniej zrobili izolacje, wiec sa obszary,
    gdzie wirusa malo bylo ... wiec ciagle jest grozny.

    >Tzn. w ogóle jakieś metody leczenia istnieją, objawowe albo np.
    >przeciwciałami od - jak to nazywają - "ozdrowieńców".

    Te od ozdrowiencow moga byc ciekawe, ale czy do

    >Nie śledzę tego, ale oni dużo testowali - być może mają znacznie
    >mniej
    >naprawdę zakażonych (tzn. nie mniej niż pozytywów, ale mniej niż
    >np. my). Też mogą zaniżać, kto ich tam wie.

    No wlasnie - mieli bardzo duzo zarazonych i malo zgonow.

    Albo jakis czynnik powoduje, ze sa odporniejsi, albo ... mieli duzo
    testow, ale kiepskich.

    >W Polsce pytanie nie jest o to, czy liczba przypadków jest zaniżona,
    >tylko raczej ile razy. Co prowadzi do drugiego pytania - kiedy
    >się to skończy? Systemy argentyńskie też nie są wieczne :-)

    Wersja 1 - az sie prawie wszyscy zaraza i beda odporni,
    wersja 2 - wirus zmutuje i bedzie mniej smiertelny.

    >Aczkolwiek oczywiście nie wiemy jak to będzie z odpornością.

    99% czy wiecej nie umiera, wiec odpornosc jest spora.

    Wersja 3 - mlodzi sa w miare odporni, a starzy ... spadnie troche
    srednia dlugosc wieku, ZUS sie ucieszy.
    Wersja 4 - wirus zejdzie na mlodych, selekcja genetyczna sie dokona

    Jakos tak ludzkosc przezyla wszystkie epidemie.

    J.

  • 9. Data: 2020-11-04 02:28:41
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ale to chyba wola lekarzy, i moze nawet uzasadniona.
    > Dla szpitala tez moze lepiej jak ma 10 lekarzy na ulamek etatu niz 3 -
    > chocby w razie choroby.

    Kto mówi o ułamkach? Lekarze potrafią pracować na kilku całych etatach.
    Zresztą, co tam lekarze. Dyrektorzy państwowych centrów medycznych
    także.

    > A przy ciaglym kontakcie z wirusem ... czy to sie liczy za "ponowny"

    Z założenia nikt nie ma mieć ciągłego kontaktu. Chociaż to się może
    zmienić.

    > Teraz mielismy Slowacje.
    > 2.5 mln testow w jeden dzien. Ale
    > -to chyba jakies proste testy na przeciwciala, o miernej skutecznosci
    > ... czy to cos da ?

    Nie znalazłem niestety nigdzie szczegółów. Wydaje się, że używali
    szybkich testów immunochemicznych (czy tylko?). Nawet przy miernej
    skuteczności (typu 20% fałszywych negatywów), powinno to dać dość dobry
    obraz rzeczywistości. Ale czy to wszystko nie ma jakiejś istotnej wady,
    która zaniża wyniki wielokrotnie? Nie wiemy.

    W Polsce ~ 1% to są potwierdzone przypadki (przez RT-PCR, nie żadnym
    chemicznym papierkiem), i przecież wiadomo, że to jest tylko czubek góry
    lodowej. Nie wiadomo tylko jak dużej. Stąd nieco dziwi mnie wynik
    słowackich testów, ale być może tam społeczeństwo zachowywało się
    inaczej (u nas też "nikt" nie chorował dwa miesiące temu, a teraz
    wszędzie ludzie chorują).

    > Ale ... we Francji dosc wczesniej zrobili izolacje, wiec sa obszary,
    > gdzie wirusa malo bylo ... wiec ciagle jest grozny.

    Nie wiem.

    [Niemcy]
    > No wlasnie - mieli bardzo duzo zarazonych i malo zgonow.
    >
    > Albo jakis czynnik powoduje, ze sa odporniejsi, albo ... mieli duzo
    > testow, ale kiepskich.

    Kiepskie testy raczej generują fałszywe negatywy. Poza tym pozytywy
    uzyskane niepewnymi testami powinny być weryfikowane PCRem, a tu pewność
    (pod warunkiem, że np. nikt nie zanieczyści próbki) jest bardzo duża.

    Teoretycznie mogą być odporniejsi, ale dlaczego? Bez konkretnego
    sensownego powodu należy założyć, że tak nie jest.

    > 99% czy wiecej nie umiera, wiec odpornosc jest spora.

    Śmiertelność jest mała (czy <1% to nie wiem), odporność to inna bajka.
    Utrzymywanie się odporności miesiącami spowoduje, że epidemia wygaśnie.
    Jeśli odporność będzie krótkotrwała (chociaż nie wiem czemu miałoby tak
    być), tego efektu może nie być.

    > Jakos tak ludzkosc przezyla wszystkie epidemie.

    Zapewne. Z drugiej strony, nie było samolotów itd, ale z trzeciej -
    ludzie byli niedożywieni, nie było praktycznie służby zdrowia
    (w porównaniu nawet do naszej obecnej).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 10. Data: 2020-11-04 03:36:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 04 Nov 2020 02:28:41 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

> [...]
    > szybkich testów immunochemicznych (czy tylko?). Nawet przy miernej
    > skuteczności (typu 20% fałszywych negatywów), powinno to dać dość dobry

    A jak jest 20% falszywych pozytywow ?

> [...]
    > słowackich testów, ale być może tam społeczeństwo zachowywało się
    > inaczej (u nas też "nikt" nie chorował dwa miesiące temu, a teraz

    Oni sie jakos uchowali i praktycznie nie mieli "pierwszej fali".
    Czesi tez nie, co juz jest ciekawe - nie maja ruchu granicznego z
    Niemcami?

    Ale nie dopadlo ich wtedy, to dopada teraz.

    > [Niemcy]

    > Kiepskie testy raczej generują fałszywe negatywy. Poza tym pozytywy
    > uzyskane niepewnymi testami powinny być weryfikowane PCRem, a tu pewność

    Moze nie byly, i trafiali od razu do statystyki "zarazeni".

    > (pod warunkiem, że np. nikt nie zanieczyści próbki) jest bardzo duża.
    >
    > Teoretycznie mogą być odporniejsi, ale dlaczego? Bez konkretnego
    > sensownego powodu należy założyć, że tak nie jest.

    Holandia - 7.5 tys zmarlych, czyli 441 na milion mieszkancow.
    Belgia - 1000/mln
    Francja - 553/mln
    Niemcy - 127/mln

    Wiec sa odporniejsi.Tylko dlaczego ?