  • 21. Data: 2011-03-16 18:48:07
    Temat: Re: Zapraszam na czat internetowy dot. inwentaryzacji sieci
    Od: Icek <i...@d...pl>

    W dniu 2011-03-14 16:44, Anna Streżyńska Prezes UKE pisze:
    > Zapraszamy na czat internetowy poświęcony inwentaryzacji sieci
    > telekomunikacyjnych.

    jeżeli ustawodawca przewidział konieczność inwentaryzacji to nie
    pozostaje nam nic innego jak jej dokonać.

    Przyglądam się całej sprawie i jakoś w tym akurat temacie trudno mi
    zająć stanowisko.

    Jestem osobą, która sceptycznie przyjmuje wszystkie dodatkowe obowiązki
    (bo ktoś za to zapłacić musi). Jednak tu nie widzę ani dużych kosztów
    ani dużych trudności.

    Każdy chyba ma zapisane komu i pod jakim adresem świadczy jaką usługę.

    Zauważam tylko problem interpretacyjny tzn. co już jest infrastrukturą
    telekomunikacyjną a co jeszcze nią nie jest.

    Podam przykład:

    buduje maszt dostępowy. Powiedzmy 15 metrowy. Jeden operator świadczy na
    tym usługę 2,4-5GHz dla odbiorców indywidualnych. Dla niego ten maszt
    daje możliwość świadczenia usług w promieniu powiedzmy 5km.

    Ja natomiast wieszam sobie radiolinie 23HP albo i niższą częstotliwość i
    zestawię link na 20-30km.

    co do dostępności przykład 2:

    Czy mam dobry i szybki dostęp do Internetu jeżeli jestem na wsi pod
    Wrocławiem w zasięgu sieci 2,4GHz z teoretyczną szybkością 150Mb/s przy
    cenie 160 złotych za 4Mb/s przy wartościach gwarantowanych 128kb/s ?

    Taki PT dostarczy dane do UKE o świadczonej usłudze i jeszcze wyjdzie,
    że nie ma u nas białych plam.

    Icek

  • 22. Data: 2011-03-17 07:57:50
    Od: cyber_no_@_spam_sarocom.net

> [...]
    > cenie 160 złotych za 4Mb/s przy wartościach gwarantowanych 128kb/s ?
    > Taki PT dostarczy dane do UKE o świadczonej usłudze i jeszcze wyjdzie,
    to bez znaczenia bo biale plamy sa rowniez na terenach gdzie jest 4-6
    dostawcow (w tym 3 kablowych) ktorzy skladaja stosowne sprawozdania. znam
    pare takich miejsc wiec to jakie, kiedy i dla kogo raporty piszemy nie ma
    chyba w tej kwestii znaczenia. widze ze wiele dotacji z 8.4 udzielane jest
    dla terenow gdzie jest kilku a czasem kilkunastu zasiedzialych dostawcow
    (oferujacych na tych terenach dostep szerokopasmowy) i tez nikomu to nie
    przeszkadza zeby "wesprzec" takiego czy innego molocha. czasem odnosze
    wrazenie ze wszystkie te dzialania maja wielu z nas zniechecic do wlasnej
    dzialalnosci. udostepniamy wyjatkowo szczegolowe dane, kluczowe z punktu
    widzenia przedsiebiorstwa... obserwuje (z rozmow ze znajomymi ale tez z
    wlasnego podworka) ze wiele obecnych inwestycji prowadzi sie na terenach
    gdzie swiadczymy uslugi od dawna, na terenach gdzie obslugujemy juz
    wiekszosc mieszkancow przy czym czesto sa to oddalone od wiekszych miast
    tereny wiejskie w ktore dotad nikt poza nami nie inwestowal. jak wytlumaczyc
    inwestycje kilkuset tysiecy zlotych w wioske ~20-40 domostw wspolfinansowana
    z 8.4 na terenie gdzie juz jest czesto wiecej niz 3 dostawcow obslugujacych
    95% mieszkancow ? czyzby byl to wynik analizy naszych sprawozdan ?

    p.s.
    dodam tylko ze czesto ta "ostatnia mila" to 30km magistrali swiatlowodowej i
    dlam/inne dla wsi w ktorej mieszka kilkanascie osob z czego zdecydowana
    wiekszosci (wszyscy zainteresowani?) maja juz dostep do szerokopasmowego
    internetu od kilku roznych Operatorow lokalnych.
    --
    Robert CyberM

  • 23. Data: 2011-03-17 09:00:23
    Od: Anna Streżyńska Prezes UKE <s...@s...pl>

    On 16 Mar, 19:48, Icek <i...@d...pl> wrote:

> [...]
    > tym us ug 2,4-5GHz dla odbiorc w indywidualnych. Dla niego ten maszt
    > daje mo liwo wiadczenia us ug w promieniu powiedzmy 5km.
    >
    > Ja natomiast wieszam sobie radiolinie 23HP albo i ni sz cz stotliwo i
    > zestawi link na 20-30km.
    >
    > co do dost pno ci przyk ad 2:
    >
    > Czy mam dobry i szybki dost p do Internetu je eli jestem na wsi pod
    > Wroc awiem w zasi gu sieci 2,4GHz z teoretyczn szybko ci 150Mb/s przy
    > cenie 160 z otych za 4Mb/s przy warto ciach gwarantowanych 128kb/s ?
    >
    > Taki PT dostarczy dane do UKE o wiadczonej us udze i jeszcze wyjdzie,

    W zeszłym roku już robilismy takie badanie i wyszło że mamy mnóstwo
    białych plam, wiec raczej przez rok nie zmienilo sie diametralnie.
    Spojrzcie sobie na mapy na naszej www. Macie jeszcze co robić.
    http://www.uke.gov.pl/uke/index.jsp?news_cat_id=19&n
    ews_id=5870&layout=3&page=text&place=Lead01
    Problem w tym że nasze mapy, choc w ubieglym roku dzięki Waszemu
    bojkotowi niezbyt doskonale, są i tak lepsze niż mapy marszałkowskie,
    ktorymi kieruje się Władza Wdrazajaca odmawiając dofinansowania
    projektów z 8.4. Od momentu zrobienia naszej inwentaryzacji to ona
    będzie decydowala o przyznaniu (lub nie) tych środków. Prawda Was
    wyzwoli - czyli lepiej powiedziec prawde i inwestować tam gdzie są
    białe plamy i nie wchodzić sobie nawzajem w parade. Jesli nie podacie
    danych uczciwie, moze się zdarzyc ze ktoś wejdzie z 8.4. na Wasz teren
    a prawdziwe biale plamy zostaną odlogiem albo dostaną odmowę.

  • 24. Data: 2011-03-17 09:05:29
    Od: Anna Streżyńska Prezes UKE <s...@s...pl>

    Drugi czat w sprawie inwentaryzacji planujemy na 29 marca br. w
    godzinach 10-11.30. Materiały z poprzedniego na forumszerokopasmowe.pl
    pozdrawiam
    Anna Strezynska

  • 25. Data: 2011-03-17 10:35:54
    Od: "brum" <b...@o...eu>

    >Spojrzcie sobie na mapy na naszej www. Macie jeszcze co robić.
    >http://www.uke.gov.pl/uke/index.jsp?news_cat_id=19&
    news_id=5870&layout=3&page=text&place=Lead01

    proponuje powiekszyc te mapy i poprawic bledy w legendzie mapy ogolnej

    michal

  • 26. Data: 2011-03-17 12:25:17
    Od: "Zboj" <z...@m...dot.pl>

> [...]
    danych uczciwie, moze się zdarzyc ze ktoś wejdzie z 8.4. na Wasz teren
    a prawdziwe biale plamy zostaną odlogiem albo dostaną odmowę.

    Pani Prezes pisząc to ma równocześnie świadomość wniosków blokujących całe
    obszary, wniosków o podłączenie 1 osoby per miejscowość za koszmarne
    pienądze, wnioskó na budowanie nie ostatniej mili, a magistral
    światłowodowych, pojawiania się arcymagicznie białych plam w kolejnych
    naborach tam, gdzie nie było ich wcześniej...

    Pani Prezes ma równocześnie świadomość, jak profiliowane są projekty i
    "konkursy" WSSz.

    Wreszcie Pani Prezes ma świadomość, iż wszelka argumentacja, przykłady,
    dyskusje, etc... są w praktyce kompletnie ignorowane przez stronę publiczną.
    Nawet podanie na tacy konkretnych przykładów i problemów patologii w 8.4 i
    8.3 kompletnie niczego nie zmienia. A abuserzy działania z radośnie
    bezczelnym uśmiechem udzielają kolejnych wywiadów.

    Napiszmy więc prawdę ze strony operatorów, bo jak widać są różne prawdy.
    Nasza prawda i rozumienie 8.4 była i jest taka, że miał to być projekt na
    budowę lokalnych małych sieci na terenach białych plam. Głównie przez
    lokalnych operatorów, którzy znają teren i mogą zainwestować w lokalne sieci
    szerokopasmowe 2M+ na terenach, gdzie bez dofinansowania tego nikt nie
    robił. Praktyka wyszła taka, że pojawiają się wnioski wielkoobszarowe,
    przekraczające ramy powiatów i województw kilku firm konsultingowych bez
    doświadczenia w branży ISP, z gęstością 1 osoba per miejscowość. Projekty
    takei w żadnym punkcie nie likwidują białych plam, blokują jednak obszary
    dla efektywnych inwestycji lokalnych. I nikt z tym po stronie publicznej nic
    efektywnie nie robi. Zamiast tego proponuje się nam (w Pani wypowiedzi brzmi
    to samo), byśmy szukali resztek białych plam na drugim końcu kraju. A że ma
    się to nijak do celów i sensu... to z urzędniczego punktu widzenia widać
    zbędny hałas.

    Tylko, że i Pani i operatorzy wiedzą, że to co się dzieje z 8.4, to ruina
    zamierzeń. Od map sprzed lat, które do teraz jednak są jedyną podstawą
    określania obszarów, po wnioski blokujące, które oprotestowują wspólnie
    wszystkie organizacje branżowe. Chyba jak nigdy dotąd zgodnie. I co? I jak
    grochem o ścianę. Po co więc ćwierćprawdy i przerzucanie "zepsutego jaja" na
    stronę ISP? Nie jesteśmy kryształowi, ciągle się uczymy. Ale jestem
    przekonany, że ISP wykonuję mnóstwo pracy, kompletnie dla nich
    nieprodukcyjnej, by zaspokajać kolejne życzenia administracji. Warto to
    uszanować, bo to, co dla urzędnika jest odpłatną pracą, dla nas jest
    wyłącznie stratą. Piszę stratą, bo jest tak wtedy, gdy jako ISP nie możemy
    liczyć na partnerstwo i efektywne wysłuchanie obiekcji i informacji o
    patologiach. Jestem głęboko przekonany, iż ewidencje i raporty z naszej
    strony, wsparte stanowczym NIE strony publicznej (ja wiem, że nie UKE
    przyznaje środki), dla wniosków sprzecznych z celami POIG 8.4 i podobnych,
    stanowiłyby sensowną całość i synergię wysiłków oraz działań dla obu stron -
    ISP i publicznej. KIKE wielokrotnie przekazywała, że przedsiębiorcy muszą
    widzeć i otrzymać cel lub sensowne uzasadnienie strony publicznej. Oraz
    wsparcie w ograniczaniu patologii. Wtedy współpracują bez większych
    zgrzytów. Odsyłanie nas na berdyczów i nakazy powodują zupełnie uzasadniony
    i po ludzku zrozumiały opór każdego i w każdej relacji. Nie tylko na gruncie
    PT.

    Jeśli prawda ma kogokolwiek wyzwolić, nie może to być Pani Prezes ćwierć
    prawda i piłka wyłącznie i znowu w kierunku tych złych przedsiębiorców...
    Nota bene - pisze Pani "mapy (UKE), choc w ubieglym roku dzięki Waszemu
    bojkotowi niezbyt doskonale"... A równocześnie urzędnicy UKE przekazali KIKE
    informację, iż na inwentaryzację odpowiedziało 4 tys. ISP, czyli +/- 50%
    rejestru PT. 50% duchów lub bojkotujących w rejestrze PT, to bardzo dobry
    wskaźnik, bo i wiele firm zapewne działalności nie prowadzi, mimo wpisu.
    Niemniej w roku ubiegłym oczywiście dyskutowaliśmy i protestowaliśmy (ISP) -
    również KIKE - ale przede wszystkim wobec faktu, iż absurdem było oczekiwać
    danych wstecznych w sytuacji, gdy firmy nie musiały ich gromadzić. To Pani
    nazywa "bojkotem"? Czy też otrzymaliśmy nieprawdziwe dane o liczbie
    przesłanych UKE przez ISP ankiet?

    Sens prawdy oraz współpracy jest w ich obustronności.

    Ukłony,

    Piotr Marciniak (ISP/KIKE)

  • 27. Data: 2011-03-18 11:07:50
    Od: Jarosław Kłopotek <j...@i...pl>

> [...]
    > Elektronicznej, a operatorzy będą mieli miesiąc na przesłanie danych o
    > swych sieciach regulatorowi rynku. Prezes UKE w ten sposób realizować
    > będzie obowiązek wynikający z art. 29 ust. o wspieraniu rozwoju usług
    > i sieci telekomunikacyjnych i rozporządzenia Ministra Spraw
    > Wewnętrznych i Administracji opublikowanego w dniu 03.03.2011 r.
    > Podczas czatu organizowanego przez Krajowe Forum Szerokopasmowe na
    > pytania uczestników odpowiadać będą specjaliści z Ministerstwa
    > Infrastruktury, UKE i Instytutu Łączności.
    >
    > Czat odbędzie się w środę 16 marca, o godz. 10:00, pod adresem

    Witam

    Czy gdzieś jest log z odbytego chata?

    Pozdrawiam Serdecznie

    --
    Jarosław Kłopotek

  • 28. Data: 2011-03-18 19:51:31
    Od: Anna Streżyńska Prezes UKE <s...@s...pl>

    On 18 Mar, 12:07, Jarosław Kłopotek <j...@i...pl> wrote:

    > Witam
    >
    > Czy gdzieś jest log z odbytego chata?
    >
    > Pozdrawiam Serdecznie
    >
    > --
    > Jarosław Kłopotek- Ukryj cytowany tekst -
    >
    > - Pokaż cytowany tekst -

    jeszcze wczoraj widzialam na forumszerokopasmowe.pl
    gdzies w dolnych partiach strony

  • 29. Data: 2011-03-20 16:07:23
    Temat: Obywatel Piszczyk zaprasza
    Od: "Michal Sitarek" <m...@g...com>

    User "Zboj" <z...@m...dot.pl> napisał w wiadomości

> [...]

    > doskonale"... A równocześnie urzędnicy UKE przekazali KIKE informację, iż
    > na inwentaryzację odpowiedziało 4 tys. ISP, czyli +/- 50% rejestru PT.

    To ja dodam swoje trzy grosze.

    Analiza u jednego z ogólnopolskich ISP:
    Przygotowanie sprawozdań w takiej formie jak wymaga UKE to ok. 15000 rbh
    (ok. 35000 aktywnych punktów sieci).
    Czyli na 1 miesiąc trzeba zatrudnić 15000h / 176h = 86 osob.
    Studentow nauk scislych po 6 zl/h zatrudnic nie ma szans - jesli juz to
    raczej po 20 pln
    - a tylko tacy dawaliby sie przeszkolić w 2 dni do zadania wymagajacego
    przeklepania danych, współrzędnych, ilości portów itp.

    Koszty osobowe lacznie z wynajmem powierzchni, stanowiskami komputerowymi,
    infrastuktura, ekstra
    licencjami do pracy na systemie paszportyzacji - ok 680000 zl

    Alternatywnie - dopisanie do systemu paszportyzacji aplikacji zrzucajacej
    dane w wymaganym formacie - koszt
    developmentu nieco nizszy 390000 zl - absolutny termin minimalny z testami 3
    miesiace.
    Uzupelnienie o dane, ktorych nie ma w systemie ( z pozostalych custom made
    systemow,
    albo w ogole z zewnatrz - np. numer dzialki !!!) kolejne 1500-2000 rbh.

    Wynik analizy:
    Ten ISP nie zlozy wartosciowych danych - zlozy cokolwiek i zaryzykuje sprawe
    przed NSA, bo po prostu
    nie ma fizycznej mozliwosci.

    Michal Sitarek
    * IT Consultant * FSS Group Poland *

  • 30. Data: 2011-03-21 10:59:33
    Temat: Re: Obywatel Piszczyk zaprasza
    Od: Icek <i...@d...pl>

    > Wynik analizy:
    > Ten ISP nie zlozy wartosciowych danych - zlozy cokolwiek i zaryzykuje sprawe
    > przed NSA, bo po prostu
    > nie ma fizycznej mozliwosci.

    ale chyba tak było zawsze. Nie da się dokonać w miesiąc takiej na
    zajefajnym poziomie inwentaryzacji jeżeli ktoś czegoś takiego nie posiada

    Co innego jak operator w miarę posiada takie dane już w systemie. Nie
    zmienia to faktu, że zawsze płaci obywatel/klient/operator.

    U nas brakuje jednej ważnej rzeczy. Jak się tworzy ustawę to na końcu
    powinna być solidna analiza ile to będzie kosztować. Bo jak matoł jeden
    z drugim coś przegłosuje naciskając przycisk to go to nic nie kosztuje.
    Natomiast ustawy mogą generować spore koszty dla osób trzecich ;)

    Icek