    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Wed, 13 Jan 2021 02:13:37 -0800 (PST)
    <rt1516$3a0r0$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <5...@g...com>
    <ML6JH.476736$VfRc.231378@fx07.ams1>
    <f...@g...com>
    <z5sJH.538715$T8c9.432606@fx21.ams1>
    <3...@g...com>
    <U1NJH.539994$hYm1.285721@fx41.ams1>
    <4...@g...com>
    <dxuLH.551129$AwC.515264@fx02.ams1>
    Subject: Re: Zawracanie gitary
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 13 January 2021 at 13:19:25 UTC+9, Marcin Debowski wrote:

    > Gdzieindziej również. I paradoksalnie, a może i nie, wydaje się to
    > pozostawać w korelacji, że są grupą etniczną w Malezji o ograniczonych
    > przywilejach, https://en.wikipedia.org/wiki/Bumiputera_(Malaysia)

    Gdzieindziej nie potwierdzam, bo nie widziałem. Ale wiem że dają radę. Mają bodziec,
    próbują znaleźć dla siebie lepsze miejsce na świecie. Do wybuchu I Wojny Światowej
    Polacy też byli grupą etniczną która powszechnie wyjeżdżała z Imperium Rosyjskiego,
    czy tam innych Austrowęgier.

> [...]
    > Birmie) bez różnicy.
    >
    > Czy Hindusi są tacy sami jak np. Malezyjscy czy Indonezyjscy Muzułmanie?
    > Hindusi są bardzo często nacjonalistyczni. Mają cały przemysł tłukacy im
    > do głów, że Indie, włączając kulturę, kuchnie itp. są najlepsze i
    > zasadniczo to wszystkie ważne technologie i odkrycia to pokłosie mysli
    > hinduskiej. W New Delhi jest taki fajny kompleks świątyń i muzeów, zdaje
    > się niedaleko słynnej Lotus Temple, gdzie płyniesz sobie łódka po
    > muzeum, a tam na brzegach różne ekspozycje. I dowiadujesz się np., że to

    Nieważne jakich sposobów ktoś (no właśnie, kto?) używa żeby zrobić z nich bandę
    świrów, ważny jest skutek. Jedni i drudzy żyją w wyimaginowanym stanie własnej
    wyższości moralnej nad resztą świata, a że faktycznie żyją w syfie- to im nie
    przeszkadza.

    > No to faktycznie trochę inaczej. Średnia Azji Pd-Wsch wydaje się taka,
    > że jak mają problem to się nie przyznają bo to np. utrata twarzy, za to
    > zrobia to po swojemu. Niestety najczęściej kompletnie bez sensu.

    Azję (powiedzmy małą choć istotną jej część) przerobił na zachodnie myślenie jedne
    gość (Edwards Deming), ale Azja była wtedy za bardzo podzielona żeby jego wpływ
    dotarł gdzieś dalej. Malezja, Indonezja to inna planeta. Można mieć wrażenie że SG to
    co innego, ale to tylko skutek nagłego wzbogacenia się na świetnym położeniu
    geograficznym. Swoją drogą, znamy jeden kraj między Bugiem i Odrą, który też ma
    świetne położenie geograficzne :-)

    > Okazał się? Przyznam, nie znam Chin i tamtejszych uwarunkowań, znam
    > tylko dość sporo tzw. Chińczyków Kontynentlanych (mainland), i ciągle mi
    > się wydaje, że ten ich kapitalizm nadal żeruje na tanich zasobach.
    > Bo mimo wszystko nadal chyba może. Ale też widzę, że coś się zmienia, bo
    > np. ich normy środowiskowe się ostatnio bardzo zaostrzyły.
    > Takie rzeczy to MZ tylko przez legislację.

    Trzeba by opublikować jakiś nowy Manifest Komunistyczny. Nie do przyjęcia. Chyba żeby
    go wcisnąć na siłę wykorzystując jakąś wielką katastrofę, na przykład światowy kryzys
    gospodarczy, albo pandemię. W permanentnym stanie takiego kryzysu jesteśmy już drugą
    dekadę. I co? I nic. Jedyny skutek pandemii i działań zaradczych to setki milionów
    ludzi wkurwionych na własny rząd. Skutek odwrotny od zamierzonego. No chyba że ja nie
    rozumiem tych zamierzeń...