    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Że kiedyś takie wynalazki chciało się produkować...
    <5f0ec523$0$17343$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <5f0ee206$0$555$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <s...@l...localdomain>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <s...@l...localdomain>
    Date: Wed, 15 Jul 2020 18:09:48 +0200

    Pan Artur Stachura napisał:

    > Tak. Wydawało mi się, że mowa o tym, co było "na początku lat 90".
    > IBM PC XT (z dyskiem 10 MB) pojawił się w 1983.

    Nastąpiła też zmiana w sensowności używania programów kompresujących.
    Na XT kompresja troche trwała. Postęp widać było, gdy używało się
    programu PKLite. Ten kompresował programy wykonywalne (EXE), nie
    pozbawiając ich atrybutu bycia programem. Plik był dużo mniejszy,
    zawierał rozpakowujący kod, który wersję rozpakowaną umieszczał w
    pamięci i wykonywał. Mimo, że musiała nastąpić dodatkowa dekompresja,
    spakowane programy uruchamiały sie szybciej niż niespakowane. Bo
    załoadowanie dłuższego pliku do pamięci, nie tylko z dyskietki,
    również z twardego dysku, zajmowało więcej czasu niż rozpakowanie
    kodu. To pokazuje, jak marne wtedy były dyski.

    --
    Jarek