    Date: Fri, 19 Nov 2021 21:39:51 +0100
    Subject: Re: Zestaw kilku wentylatorów
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    W dniu 19.11.2021 o 11:19, ąćęłńóśźż pisze:
    > Skoro istnieją obudowy USB HDD 3,5'' z wbudowanym wentylatorem, to może
    > kupić taką właśnie, lub/i położyć na wentylowanej tacy w rodzaju
    > podstawek pod laptopa.
    Szczerze mówiąc, obudów z wiatrakiem, to nie widziałem, chyba że masz na
    mysli obudowy typu NAS z miejscem na kilka dysków, to wtedy widziałem
    takie. Rozważałem kupno takiej obudowy typu NAS, ale one są za duże(i za
    drogie) jak na ilość miejsca, jakim dysponuje na półce.

    Co do podstawek chłodzących pod laptopa, to był pierwszy pomysł na jaki
    wpadłem. Ten pomysł ma jeden minus. Nie byłem w stanie wyłączyć wiatraka
    z poziomu systemu, odcinając zasilanie na USB. Sprawdzałem to na
    podstawce, jakiej obecnie używam. Niby system raportuje, że zasilanie
    odcięte, a wiatraki się nadal kręcą.
    Nie znam specyfikacji USB, więc nie wiem, czy system rozpoznaje
    urządzenie które tylko pobiera prąd z USB za urządzenie.

    Zależy mi na możliwości wyłączenia zasilania wiatraków, bo przez
    większość czasu taki dysk byłby w stanie uśpienia (temp pewnie bylaby
    niewiele wyższa od temperatury otoczenia), a jakby byl potrzebny, to
    pewnie by chodzil ze 24-48h non stop i wtedy trzeba by go chlodzic.

    Do tego trzeba by zainwestować w listwę zarządzającą, co jest bardzo
    drogim rozwiązaniem, ewentualnie gniazdko zarządzalne na Wifi (nie
    widzialem pojedynczego gniazdka, ktorym mozna sterowac po ethernecie,
    lub USB). Nie jestem zwolennikiem technologii bezprzewodowej, jeśli jest
    możliwość użycia kabla. Po prostu jest to rozwiązanie znacznie
    stabilniejsze.