  • Data: 2023-01-24 14:31:07
    Temat: Re: Zimówki wielosezon problemy
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 24 Jan 2023 10:10:26 +0100, cef wrote:
> [...]

    Kiedys nie bylo letnich, wiec wszystkie byly wielosezonowe.
    I byly lepsze na sniegu, niz wiele dzisiejszych letnich.

    > Akurat tu w ciemno zaryzykuję, że solidnie przestrzeliłeś.
    >
    > Samochodokilometrów obecnie sie robi nieporównywalnie więcej:
    > kiedyś było mniej aut, mniejszy ruch, mniej wypadków,
    > więc zabitych na drogach wtedy było zdecydowanie mniej
    > a nie 30 razy więcej niż teraz na samochodokilometr.

    Zaraz zaraz - sam sobie jakby przeczysz.
    Mowisz o zabitych razem, czy na samochodokilometr?
    Bo s-km przybylo.

    Zabitych ... ubyło. przynajmniej od lat 90-tych.
    https://www.policja.pl/pol/kgp/brd/statystyki/wypadk
    i-drogowe/160,dok.html

    2008 5.437
    2005 5.444
    2000 6.294
    1997 7.311
    1993 6.341
    1991 7.901
    1990 7.333
    1989 6.724
    1988 4.851
    1985 4.688

    Przed 89 byly kartki na benzyne, wiec ruch maly.

    Ale duzy ruch jak widac zmniejsza wypadki.
    Kiedys gnałem, dzis jade w sznureczku aut.
    No chyba, ze autostrada, albo wyjatkowo pusta droga.

    Jakosc samochodow ... ciekaw jestem.
    ma ktos statystyki maluchow? Smiertelne bardzo, bo zero gwiazdek,
    czy wcale nie, bo prędkosc nieduża?

    Do tego dodaj mniej pieszych na drogach, szczegolnie po nocy poza
    terenami zabudowanymi, troche latarni we wsiach, mniej pijakow,
    choc to tylko drobna czesc byla, itd.

    Co ciekawe - Austria wtedy tez zanotowala spory spadek ofiar
    smiertelnych przynajmniej przez 2 dekady.
    I ciekaw jestem czemu ... czyzby gwiazdki cos dawaly?

    A wracajac do zimówek ... za PRL ludzie do Zakopanego, Karpacza czy
    Zielenca dojezdzali. Na "zwyklych oponach" i to czesto mocno zuzytych,
    bo nowych nie bylo.

    Teraz zimowki, poprawione troche drogi, lepiej odsniezane ...
    a w Zielencu zawital nakaz uzywania łąncuchow.

    Chyba zreszta juz go zdjeli, bo to idiotyczny znak, jak sie okazuje w
    praktyce :-)

    Co nie zmiania faktu, ze niektore wspolczesne letnie na sniegu
    są fatalne.

    J.