  • Data: 2009-01-02 10:40:25
    Temat: Re: Zmiana ISO - jak działa?
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org> szukaj wiadomości tego autora

    Gotfryd Smolik news rzecze:

    > Patrzę na to tak: z jakiegoś powodu w istniejacych rozwiązaniach
    > nikt nie próbuje tej metody.
    > CHYBA, że coś podobnego zostało opatentowane i wrzucone na spód
    > szuflady - co najmniej jeden producent miałby w tym interes.

    Ktoś ostatnio pisał, że chyba w Foveonie mozna odczytywać poszczególne
    piksele z różnym wzmocnieniem, co znajduje zastosowanie w astronomii. Jest
    pewnie jeszcze sporo niewykorzystanych możliwości, a cały problem polega na
    tym, że inżynieria dalej próbuje udawać fotografię analogową i traktuje
    matrycę jak czarną skrzynkę z której wychodzi JPG.

    > Nie no, dobra matryca rozwiązuje ten problem nie za pomocą wykonania
    > pomiaru tego sygału dwa razy, lecz mierzeniem dwu rozmiarów pikseli ;)
    > Zapominasz, że takie rozwiązanie już istnieje :D

    Nie zapominam, obok mnie lezy nie rozpakowana jeszcze paczka z S5 :D

    Ale nawet w S5 jest ISO100 i ISO1600. Piksele o zmniejszonej czułości w
    Super-CCD działają tak naprawdę jak ISO o czułości mniejszej niż 100 które z
    kolei czyta detale w światłach. A brakuje odczytu ISO1600 które nawet tam
    pokazuje szczegóły, których nie ma w ISO100.

    > Ba, taka wersja:

    > ...w pewnej odmianie jest planowana w nowej matrycy Fuji.
    > Po prawdzie, skoro planują podwójne piksele o tym samym rozmiarze,
    > to nie do końca jarzę czym będą separować ekspozycję, bo wychodzi że
    > migawką elektroniczną (oj, będzie okazja do flejmow, jak wyjdą
    > choć śladowe wady :D)
    > Tak czy siak - Fuji woli mieć dane z 2 pikseli, niż wyciągać z 1. piksela
    > "na styk" ile się da.

    Dużo trudniejsze do uzyskania, bo wymaga zrobienia matrycy od zera.
    Zakładałem że mój pomysł jest realizowalny na istniejących matrycach.

    > ...chciałeś dodać "producentów innych niż Fuji"? :P

    W przypadku Fuji też zyskalibyśmy te 4EV i wtedy miałaby ona jakieś 16-17EV
    uzytecznej dynamiki.