  • 1. Data: 2009-01-01 23:07:58
    Temat: Zmiana ISO - jak działa?
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Na jakiej zasadzie działa zmiana ISO w matrycach cyfrowych? Poprzez zmianę
    wzmocnienia _odczytu_ z matrycy po zamknięciu migawki?

  • 2. Data: 2009-01-02 00:05:41
    Temat: Re: Zmiana ISO - jak działa?
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Fri, 2 Jan 2009 00:07:58 +0100, Mateusz Ludwin napisał(a):

    > Na jakiej zasadzie działa zmiana ISO w matrycach cyfrowych? Poprzez zmianę
    > wzmocnienia _odczytu_ z matrycy po zamknięciu migawki?

    Zalezy. Często przez dłuzsze otwarcie migawki. A co? Cyfrograf nei zauwazy
    różnicy...
    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ gg: 3524356

  • 3. Data: 2009-01-02 00:13:47
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Adam Płaszczyca rzecze:

    > Zalezy. Często przez dłuzsze otwarcie migawki. A co? Cyfrograf nei zauwazy
    > różnicy...

    Zadedykuję ci pewien mądry tekst:

    "Co mogę, a co potrafię?

    Takie pytanie powinien zadać sobie każdy, kto wykonuje jakiekolwiek prace
    dla innych osób. Każdy człowiek może (potencjalnie przynajmniej) zrobić
    wiele rzeczy, jednak nie każda z nich bedzie zrobiona dobrze. Dobrze jest
    zdawać sobie sprawę ze swoich umiejętności oraz (co chyba ważniejsze) gdzie
    się one kończą. Dzięki takiemu podejściu można uniknąć porażek, a ponadto
    rozszerzać swoje umiejętności na obszary jeszcze nieznane."

  • 4. Data: 2009-01-02 00:35:54
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Fri, 2 Jan 2009 01:13:47 +0100, Mateusz Ludwin napisał(a):

> [...]
    > się one kończą. Dzięki takiemu podejściu można uniknąć porażek, a ponadto
    > rozszerzać swoje umiejętności na obszary jeszcze nieznane."

    No własnie. Przyjmij więc informację, że wiele cyfrówek aby ograniczyć
    szumy zamiast zwiększać wzmocnienie, dokonuje oszustwa i otwiera migawke
    dłużej, niż uzytkowik sądzi.

  • 5. Data: 2009-01-02 00:39:43
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Adam Płaszczyca rzecze:

    > No własnie. Przyjmij więc informację, że wiele cyfrówek aby ograniczyć
    > szumy zamiast zwiększać wzmocnienie, dokonuje oszustwa i otwiera migawke
    > dłużej, niż uzytkowik sądzi.

    Nie interesuje mnie co robią jakieś wybrane cyfrówki, interesuje mnie na
    jakiej zasadzie ISO zwiększanie jest z 100 do 1600.

  • 6. Data: 2009-01-02 00:40:13
    Od: Radio Erewan <r...@g...com>

    Dnia Fri, 2 Jan 2009 01:35:54 +0100, Adam Płaszczyca napisał(a):

    > No własnie. Przyjmij więc informację, że wiele cyfrówek aby ograniczyć
    > szumy zamiast zwiększać wzmocnienie, dokonuje oszustwa i otwiera migawke
    > dłużej, niż uzytkowik sądzi.

    Udowodnij to mon.

    --
    Radosław "Radio Erewan" Przybył; http://www.fototv.pl

  • 7. Data: 2009-01-02 00:50:52
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Radio Erewan rzecze:

    > Udowodnij to mon.

    Ma w swojej "galerii" parę pstryków z jakiegoś prostego kompaktu, pewnie w
    nim zauważył coś takiego, więc "wiele cyfrówek".

  • 8. Data: 2009-01-02 01:08:44
    Od: Bassteq <b...@o...nospam.pl>

    > Zadedykuję ci pewien mądry tekst:
    >
    > "Co mogę, a co potrafię?

    Mistrzostwo świata !!! :D

    BTW: Wyobraźmy sobie pojedynczy pixel jako ( w "mega"uproszczeniu)
    fotodiodę reagującą na konkretny kolor/kanał (R lub G lub B). Jak
    zauważymy w katalogach elementów fotodiody mają "jakąśtam" czułość co po
    przeskalowaniu można oddać w wartościach elektrovoltów =~=> skali
    czułości ISO [wtrącam dla bezsensownych grupowych dywagantów
    (A.Płaszczyca)iż JEST TO duuuże UPROSZCZENIE/skrót myślowy, bynajmniej
    technologicznie porawny] Czułość na światło matryca ma w jakimś zakresie
    i to czy jest to dla nas zakres akceptowalny w wyniku finalnym (fotka
    zaszumiona bardzo lub niebrdzo) Bynajmniej to, że możemy w sofcie
    aparatu wybrać, żeby robić foto w ISO 3200 nie znaczy że dana matryca
    nie zrobiłaby fotki w ISO 256000 tyle że "Firma" uznała że max porażki
    na jaki może sobie pozwolić to wsadzić do softu opcję 3200 i tym
    nakarmić trzeba marketing choć "wszyscy" wiedzą że ISO800 danej matrycy
    jest granicą przyzwoitości (przypominam iż przytaczam wartołci przykładowe)

    Matryca jest światłoczuła w bardzo szerokim zakresie. Zmieniając w
    ustawieniach parametr ISO czułości wybieramy faktyczną światłoczułość
    elementów fotovoltanicznych matrycy w pewnych przedziałach.
    Dosłownie kolego Mateuszu wzmacniany jest sygnał z pixli w matrycy i
    przy pewnych wartościach zaczyna być widać już szum elektroniczny.

    Pamiętajmy o jednym. Im histogram wyżej się kreśli tym można śmielej ISO
    kręcić w górę bo dla doświetlonych pixeli poziom szum/sygnał wychodzi
    większa różnica i fotka ładniej wygląda jak ciocia ogląda.

    Zastanawia mnie czy z faktu ucyfrowienia celuloidu możnaby.... bo i
    czemu nie, wybierać iso nie w skokach o 1 EV tylko o 1 i taki patent w
    opensourcowym Canonowym CHDK umożliwić i czułość na światło bym sobie
    ustawił 145 ISO [na przykład, Panie Płaszczyca (I.T.P. przypadki)]

    --
    Z noworocznym pozdrowieniem
    Bassteq

  • 9. Data: 2009-01-02 01:13:19
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Bassteq rzecze:

> [...]
    > Dosłownie kolego Mateuszu wzmacniany jest sygnał z pixli w matrycy i
    > przy pewnych wartościach zaczyna być widać już szum elektroniczny.

    Głównie chodzi mi o to, czy wybrane ISO wpływa na odczyt z matrycy *po
    naświetleniu*, czy na samo naświetlanie. Jeśli na odczyt, to mam pewien
    pomysł.

> [...]
    > opensourcowym Canonowym CHDK umożliwić i czułość na światło bym sobie
    > ustawił 145 ISO [na przykład, Panie Płaszczyca (I.T.P. przypadki)]

    Ja sobie moge w Olympusie wybierać w skoku mniejszym niż 1EV.

  • 10. Data: 2009-01-02 01:21:26
    Od: "Zibi" <l...@i...pl>

    Użytkownik "Mateusz Ludwin" napisał w wiadomości:

    > Głównie chodzi mi o to, czy wybrane ISO wpływa na odczyt z matrycy *po
    > naświetleniu*, czy na samo naświetlanie. [...]

    Moim prywatnym (elektronicznym) zdaniem, może być dwojako:
    - zadanie w menu wyższego ISO powoduje włączenie większego
    wzmocnienia we wzmacniaczach pikseli i w czasie rejestracji
    kadru prąd wychodzący z fotocel jest natychmiast wzmacniany
    - zadanie w menu wyższego ISO powoduje rejestrację fotonów
    "as is" i późniejsze wzmocnienie (przeliczenie procesorem)
    danych otrzymanych z matrycy

    Na chłopski rozum, to ja bym włączył większe wzmocnienie
    na wzmacniaczu prądu z fotoceli jeszcze przed rejestracją
    ilości światła nań padającego.

    -- Zibi