    From: Bartosz Zaborowski <b...@...l.e.n.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zwieranie prądnicy.
    Date: Wed, 23 Sep 2009 14:03:06 +0000 (UTC)

    On Wed, 23 Sep 2009 13:39:31 +0200, J.F. wrote:

    > Użytkownik "Andrzej W." <a...@w...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Bujdy jakies, co akurat stosunkowo latwo sprawdzic - niech ten co tak
    > pisze zewrze sobie i zademonstruje na dystansie 10 km :-) Moze tez
    > zademonstrowac na induktorze telefonicznym, o ile gdzies znajdzie.

    > Tak to jakos wychodzi. Im wieksze obroty tym wyzsze napiecie, ale tez i
    > czestotliwosc i impedancja uzwojen.

    > No, w sumie ciekawa uwaga. faktycznie straty nie powinny byc duze. A
    > sa..
    >
    > J.

    jestem tym, ktory tak twierdzi. Stosuje zwieranie dynama i dziala to dobrze.
    W praktyce, w trakcie jazdy rowerem poprawe odczuwam minimalnie,
    nie dysponuje odpowiednimi urzadzeniami pomiarowymi zeby zmierzyc
    precyzyjnie moc mechaniczna pobierana przez dynamo, natomiast przy
    pomiarach wydajnosci dynama napedzanego wiertarka zwarcie dynama pozwalalo
    osiagac wiertarce nieco wyzsze obroty (zauwazalnie golym uchem;) ).

    Wszystko dotyczy mocy mechanicznej pobieranej przy obrotach, samo ruszenie
    dynama z miejsca i bardzo niskie obroty w oczywisty sposob ucierpia na tym
    (obroty na tyle niskie, ze dynamo nie bedzie przeciazone, w rowerze predkosc <= 5
    km/h)

    Induktor telefoniczny ktory znalazlem w domu ma chyba nieco lepszy rdzen,
    takie zjawisko w nim nie jest zauwazalne. Albo nie mam dynamometru w łapie;)

    PS. pare lat temu natknalem sie na niemiecki artykul, w ktorym porownywano
    moc mechaniczna pobierana przez tansze i drozsze dynama, sprawnosc, wydajnosci:

    http://fahrradzukunft.de/fz-0601/0601-01.htm

    chyba ostatni wykres przedstawia zwarte dynama. Nie pamietam, czy to tam napisali
    bezposrednio ze oplaca sie zwieranie, czy na stronie, ktora linkowala do tego
    artykulu ktos
    zasugerowal - nie umiem tego teraz sprawdzic, bo nie znam niemieckiego;)

    Tak czy siak, skoro wydajnosc spada wraz ze wzrostem predkosci obrotowej, to gdzies
    ta (spora)
    moc sie wydziela i nie podejrzewalbym tu lozysk;)

    --
    pozdr
    bart