  • Data: 2022-10-29 02:47:46
    Temat: Re: bez wybuchu
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2022-10-28, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A niech sie zakotwicza - on juz nie musi sie przesuwac.

    Zakotwiczy się pwenie jak jeszcze jest jakaś woda do zamarznięcia.

    > Tzn zakladam, ze jesli zacznie zamarzac od dna i scianek bocznych,
    > to cząsteczki wody zaczną sie przyłączac do warstwy lodu.
    > W srodku zacznie brakowac objetosci ... to prostu nadmiar wody
    > wyplynie ze srodkowej strefy ... w górę, bo tam moze.
    > Co zresztą bylo widac na kilku filmach, ktore podawalem.

    Z praktyki wiemy, że zamarzanie wody w rurach gdzie proces przypomina
    oczyszczanie krzemu przez stapianie warstwy występuje jednak rzedko :)

    > A nie wiem.
    > Podobno wiatr z piaskiem potrafi granit scierac.
    > Pewnie tez woda z piaskiem.

    I zamarzająca woda nic się tu nie dokłada?

    > A ja sie czasem zastanawiam - mamy w Tatrach kawal skały,
    > chyba znajde tam 100m, sloneczko przygrzeje - gorna warstwa ma 50
    > stopni, a troche nizej ciagle 100m.

    CTE minerałów jest zwykle niskie, ale z pewnością się dokłada. Z tym, że
    niekoniecznie jako proces dominujący.

    > A przychodzi noc czy jesien - glebsza warstwa rozgrzana, a zewnetrzna
    > szybko stygnie ...

    > Pare godzin.
    > Co zasady nie zmienia - najpierw sie musi zestalic.

    Zobacz, że w tej broszurce jest położony duży nacisk na stosunek
    średnicy do długości otworu. Min. to 4.

    > W przypadku CaO, gdzie wstepnie proszek mieszamy z wodą, i wlewamy
    > mase do otworu?
    > Nie bardzo to widzę.

    Ponownie zobacz broszurkę, polecają jak najmniejszą ilość wody. CaO ma
    56, woda 18. Trzeba by sprawdzić jaka jest lepkość przy
    stechiometrycznym 1:1 i jeszcze sprawdzić ten cement. Jeśli ilość wody
    wyjdzie finalnie jako poniżej stechiometrycznej, a dodatkowo wiązanie z
    cementem będzie konkurencyjne to finalne pęcznienie będzie kontrolowane
    dyfuzją wody z zewnątrz, bądź z betonu, bądź nawet z tej frakcji
    związanego cementu.

    > Chyba, ze jak pisalem - CaO w jakis mikrokapsulkach i od wody
    > izolowany przez pewien czas.

    W kapsułkach to nie (drogo), ale np. z jakimś organicznym spoiwem typu
    HPC lub nawet PWA, kto wie, choć z SDS nie wynika.

    > Masz na mysli, ze topi sie pod butami?
    > Raczej nie, to nie te cisnienia.
    > Pod łyżwami tez ponoć nie.

    To jaki to mechanizm?

    > Choc podobno, jak jest naprawde zimno, to snieg i lod przestają byc
    > sliskie.
    >
    > Bardziej skomplikowane
    > https://www.livescience.com/62621-why-is-ice-slipper
    y.html

    Przeczytam przy okazji dokładniej, ale teoria, że są "loose molecules"
    tym bardziej kupy się nie trzyma bo takie loose molecules są praktycznie
    na każdym jednym ciele stałym. Nie bez powodu Tg np. takich polimerów
    jest zupelnie inne na powierzchni niż w masie. Jak już ma być coś z tymi
    loose mlecules to, że pod niewielkim ciśnieniem przyczyniają się do
    rozpuszczania (we włąsnej zupie) fazy stałej, co może być specyficzną
    właściwoscią wody, która jest bardzo dziwną cieczą. W każdym razie
    jakieś ciśnienie wydaje się być do tego procesu potrzebne skoro sam lód
    się z siebie w niskich temperaturach nie topi, więc jednak MZ ciśnienie.
    Nikt przecież nie twierdzi, że wyłącznie.

    > No wlasnie musi zamarznąc z tego otwartego konca.

    Albo jednocześnie na całej długości.

    --
    Marcin