  • Data: 2014-06-11 09:30:17
    Temat: Re: czy tę foto-skan da się (znacząco) poprawić?
    Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2014-06-11 02:27, 1634Racine pisze:

    > powiesz w pktach - jak?

    Nie chciałem się rozpisywać jeśli uznałbyś, że efekt jaki uzyskałem jest
    do bani.

    Opiszę jak ja postępowałbym ze skanowaniem tego typu dzieł jak
    przedstawiłeś. Niestety nie zrobisz korekt 1 kliknięciem myszki.

    1. Analizujemy czy materiał skanowany ma strukturę mozaikową. Chodzi tu
    o strukturę papieru (np. stare fotografie wyglądają jakby miały
    regularne mikrowytłoczenia) czy sposób drukowania.

    2. Jeśli tak, to skanujemy z na tyle dużą rozdzielczością aby mozaika
    była jednoznacznie widoczna. W przypadku Twojego skanu była ona na
    pograniczu potraktowania jej jako szum.

    3. Znam tylko jedną metodę usuwania mozaiki: analiza FFT i potem
    składanie obrazu po korekcie poprzez odwrotną transformację Fouriera
    (IFFT). Nie wytłumaczę tego 1 zdaniem ale w sieci znajdziesz pluginy jak
    i tutoriale. Bajer tego filtru polega, ze doszukuje się on regularności
    w obrazie i usuwa je nawet z bardzo słabo widocznych miejsc bo
    "spodziewa się" w nich tychże regularności. Pracujemy na 16 bitach.

    4. Tak oczyszczony obraz poddałem odszumianiu w ACR bo w samym PS
    odszumianie niszczy rozdzielczość w znacznie większym stopniu. Dodatkowo
    w ACR można podkręcić mikrokontrast, kontrast i co tam potrzebujesz.

    5. W przypadku tego konkretnego zdjęcia usunąłem jeszcze kurz i rysy w
    PS (taki filtr - znasz go).

    > skad podejrzenie?
    > (jesli zatrzymal, to i sam ruszyl znowu, nie bylo sygnalu o sprawie)

    Chodzi o to, że takie zatrzymania są widoczne na skanie. Wyjaśnię, że
    nie zajmuję się zawodowym skanowaniem i nie mam wiedzy czy skaner A
    będzie lepszy pod tym względem od skanera B. Efekt jest taki, że podczas
    przetwarzania cyfrowego obrazów uwypuklają się punkty zatrzymania
    skanera. Widoczne jest to w szczególności gdy skanowany materiał ma
    mozaikową strukturę.

    Marek