eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikagold cap, super cap podłączeniedo linii zasilania +5V przez rezystor? › Re: gold cap, super cap podłączeniedo linii zasilania +5V przez rezystor?
    From: Maciek <m...@p...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: gold cap, super cap podłączeniedo linii zasilania +5V przez rezystor?
    Date: Mon, 17 Aug 2009 20:24:46 +0200

    Użytkownik maniek napisał:

    > Czy kondensatorki super cap (gold cap) jako potrzymanie pamięci (022F -
    > 1F)należy na linię zasilającą +5V wpinać bezpośrednio 1:1 czy zaleca się
    > jakiś szeregowy rezystor kilkaset Ohm? Niby same w sobie te kondensatory
    > mają dość dużą rezystancję wew. i tak dumam, że jakieś wielkie prądy
    > ładowania gdy kondensator jest pusty nie zabiją prądowo niczego w pobliżu?
    > A może jednak taki rezystor wpływa na trwałość takiego gold capa? I lepiej
    > stosować jakiś opór ładujący?

    Podam przykład swojego magnetowidu, który miał 470mikro jako
    podtrzymanie timera i zegara. Dawało to około 20 sekund rezerwy. Po
    wstawieniu na jego miejsce 1F, rezerwa wynosi ponad 25 godzin.
    Nie wstawiałem żadnego rezystora - tylko dolutowałem przewody. Po prostu
    dłużej się ładuje ale nie wywołuje żadnych dziwnych objawów, typu
    opóźnione pojawienie się wskazań na wyświetlaczu po włączeniu zasilania
    230V. Układy wymagajace podtrzymania były zasilane z 5V przez malutki
    "cyfrowy" przełączający tranzystor (w strukturze dwa rezystory), dbający
    wyłącznie o to, żeby kondensator zasilał po padnięciu zailania tylko to,
    co musi mieć 5V a nie wszystkie gałęzie zasilania. U siebie też sprawdź,
    czy masz takie rozdzielenie. Inaczej utracisz wiele z czasu
    podtrzymania, niepotrzebnie zasilając wszystko dookoła.
    Maciek