  • 1. Data: 2009-08-17 13:08:42
    Temat: gold cap, super cap podłączeniedo linii zasilania +5V przez rezystor?
    Od: "maniek" <m...@b...maila.bo.spamuja.smieciarze>

    Czy kondensatorki super cap (gold cap) jako potrzymanie pamięci (022F -
    1F)należy na linię zasilającą +5V wpinać bezpośrednio 1:1 czy zaleca się
    jakiś szeregowy rezystor kilkaset Ohm? Niby same w sobie te kondensatory
    mają dość dużą rezystancję wew. i tak dumam, że jakieś wielkie prądy
    ładowania gdy kondensator jest pusty nie zabiją prądowo niczego w pobliżu?
    A może jednak taki rezystor wpływa na trwałość takiego gold capa? I lepiej
    stosować jakiś opór ładujący?

  • 2. Data: 2009-08-17 18:24:46
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik maniek napisał:

> [...]
    > A może jednak taki rezystor wpływa na trwałość takiego gold capa? I lepiej

    Podam przykład swojego magnetowidu, który miał 470mikro jako
    podtrzymanie timera i zegara. Dawało to około 20 sekund rezerwy. Po
    wstawieniu na jego miejsce 1F, rezerwa wynosi ponad 25 godzin.
    Nie wstawiałem żadnego rezystora - tylko dolutowałem przewody. Po prostu
    dłużej się ładuje ale nie wywołuje żadnych dziwnych objawów, typu
    opóźnione pojawienie się wskazań na wyświetlaczu po włączeniu zasilania
    230V. Układy wymagajace podtrzymania były zasilane z 5V przez malutki
    "cyfrowy" przełączający tranzystor (w strukturze dwa rezystory), dbający
    wyłącznie o to, żeby kondensator zasilał po padnięciu zailania tylko to,
    co musi mieć 5V a nie wszystkie gałęzie zasilania. U siebie też sprawdź,
    czy masz takie rozdzielenie. Inaczej utracisz wiele z czasu
    podtrzymania, niepotrzebnie zasilając wszystko dookoła.
    Maciek