    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: hala katowice
    Date: Thu, 1 Jan 2009 14:48:12 +0100

    Użytkownik "Michał Grodecki" <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to> napisał w
    wiadomości news:gjghle$6ku$1@inews.gazeta.pl...

    > Ale to się tak nie da. Opad śniegu jest procesem losowym. Podlega
    > rachunkowi prawdopodobieństwa. Norma "śniegowa" podaje jakie obciążenia
    > śniegiem należy przyjmować - są one określone dla założonego
    > prawdopodobieństwa że więcej śniegu nie będzie. Ale to prawdopodobieństwo
    > nie jest zerowe - jednak może się zdarzyć że napada więcej. Po prostu
    > zjawiska meteo nie mają górnych granic i tyle...

    Przy projektowaniu obiektów hydrotechnicznych projektuje się je na
    najwyższą wodę z ostatnich iluś tam lat (bodajże 100). Poza tym da się
    grubość warstwy śniegu zbadać statystycznie. Policzyć rozkład Gausa i
    przyjąć od góry z określonym pradopodobiestwem przedział projektowy. Tylko,
    że przyjęcie prawdopodobieństwa załóżmy 99,999% spowoduje, że najpewniej
    projektowana warstwa wyjdzie kilkanaście metrów.

    > Inna bajka że znajomy twierdzi iż parę lat temu rozważano poważnie
    > zwiększenie normowych obciążeń śniegiem - okazało się ponoć że są w nich
    > zbyt małe zapasy bezpieczeństwa. Podobno sprawę zablokowało lobby
    > inwestorów - wiadomo, jak wzrasta obciążenie dachu to tyje cała
    > konstrukcja, a to kosztuje...

    Nie mam teraz dostępu do norm, bo się tym nie zajmuję. Orientuje się ktoś,
    czy po katastrofie zmieniono normatywne obciążenia?

    A swoją drogą, to mi się wydaje, że jakimś tam rozwiązaniem było by
    zastosowanie tensometrycznego opomiarowania i alarmu podobnego do
    przeciwpożarowego na obiektach zagrożonych tego typu awariami, czyli
    generalnie na obiektach o płaskich dachach o dużej rozpiętości. Elektronika
    teraz jest relatywnie tania. Założenie kilku tensometrów w krytycznych
    miejscach i podłączenie tego do jakiejś centralki, która podniesie alarm,
    gdy odkształcenia przekroczą założone powinno moim zdaniem zapobiec
    poważniejszym skutkom podobnych katastrof.