    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: idealna żarówka diodowa, jak skonstruować?
    Date: Wed, 16 Sep 2009 12:41:09 +0000 (UTC)

    bynio napisał:

    > No tak, trochę pojechałem slangiem (nie żargonem) środowiska
    > zbliżonego do tworzyw sztucznych.
    > Miałem na myśli efekt zamrożonej szyby wykonany np. na powierzchni
    > plexi. Istotnie różniący się od efektu satyny czy powierzchni
    > piaskowanych.

    A mnie właśnie przepaliła się pierwsza żarówka halogenowa w oprawie e27.
    Matowa o mocy 105W. Miała już chyba ponad rok, była intensywnie używana,
    sądzę, że deklarowane 2000 godzin przeżyła, więc żalu do niej nie mam.
    Wkręciłem nową, tej samej mocy, ale przezroczystą, bo innych w sklepie
    nie mieli. W tym przypadku to bez różnicy, bo świeci w zamkniętym
    papierowym kloszu. Ale w półotwartej oprawie wyglądałaby mniej przyjemnie.

    Przy użyciu młotka przeprowadziłem reverse engineering nieboszczki.
    Zmatowienia bańki dokonano za pomocą rozpylenia jakiegoś delikatnego
    białego proszku, łatwego do starcia ze szkła. Na zdrowy rozum, tłumienie
    powinno być zaniedbywalne, zwłaszcza w porównaniu z dowolną zamkniętą
    oprawą rozpraszającą światło.

    W czym do jasnej cholery tym kretynom o leplich łapkach przeszkadzało
    rozpraszające szkło żarówek? Ja wiem, że nieosłonięty żarnik halogenowy
    w wielu wypadkach musi przegrać z rozproszonym światłem świetlówki, więc
    *cel* zakazu był pewnie właśnie taki. Ale może chociaż gdzieś próbowali
    to uzasadniać jakimiś milionami ton dw^Hitlenku węgla lub inną ściemą.
    Wie ktoś coś na ten temat?

    --
    Jarek