  • 1. Data: 2009-09-15 07:26:45
    Temat: idealna żarówka diodowa, jak skonstruować?
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl>

    jak skonstruować idealną żarówkę diodową do plafonu podsufitowego
    - lusterka jak w latarkach (by odbijać w kilku kierunkach jednocześnie)
    - szkło powiększające (czy ono coś by dało?)
    - szkło rozpraszające (mam klosz lekko przysłaniający)

    zastanawiałem się czy lepszy efekt byłby gdyby skierować diody w stronę
    lusterka, a ono odbijałoby światło wielokrotnie
    chodzi o to by stworzyć dużą lampę z dobrą skutecznością a jednak na tyle
    rozproszone światło by nie widzieć pojedynczych diód

    --
    http://zbanki.prv.pl - darmowe bankowanie
    http://zlokaty.prv.pl - kalkulator lokat

  • 2. Data: 2009-09-15 11:41:51
    Temat: Re: idealna żarówka diodowa, jak skonstruować?
    Od: bynio <n...@w...pl>

    Jedyną rozsądną powierzchnią odbijająco-rozpraszającą jest
    powierzchnia biało-podobna,minimalnie matowa.
    Jakiekolwiek powierzchnie lustrzane tworzą skupione punktowe lub
    liniowe refleksy co nie jest miłe dla oczu.

    Inna alternatywa to szkła,plexi itp. satynowe,"mrożone" lub folie
    dyfuzyjne.
    Właściwie wybór zależy od designu lub częściowo konstrukcji lampy.

  • 3. Data: 2009-09-15 12:21:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    bynio napisał:

> [...]
    > dyfuzyjne.
    > Właściwie wybór zależy od designu lub częściowo konstrukcji lampy.

    Za chwile dojdziemy do wniosku, słusznego poniekąd, że jedynym
    rozsądnym rozwiązaniem jest w takich razach matowe szkło,
    takie jak w ś.p. żarówkach. Ale ono dzięki jakimś -- nomen omen
    -- matołom, zostało uznane za zagrażające życiu na Ziemi.

    -- Jarek

    PS
    Czy żarówki ze szkłem mrożonym też są zakazane?

  • 4. Data: 2009-09-15 16:55:25
    Od: AW <s...@p...onet.pl>

    bynio pisze:

    > Właściwie wybór zależy od designu lub częściowo konstrukcji lampy.

    Sorki za drobną złośliwość, ale polecam
    słownik polsko-angielski, ze szczególnym
    uwzględnieniem definicji słowa design.

    AW

  • 5. Data: 2009-09-15 16:56:28
    Od: AW <s...@p...onet.pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

    > Czy żarówki ze szkłem mrożonym też są zakazane?

    Nie są, bo takich nie ma i nigdy nie było.

    AW

  • 6. Data: 2009-09-15 17:54:34
    Od: bynio <n...@w...pl>

    No tak, trochę pojechałem slangiem (nie żargonem) środowiska
    zbliżonego do tworzyw sztucznych.
    Miałem na myśli efekt zamrożonej szyby wykonany np. na powierzchni
    plexi. Istotnie różniący się od efektu satyny
    czy powierzchni piaskowanych.
    Co do designu to większość projektów przedmiotów użytkowych
    rozpoczyna się od designu czyli wstępnego wyglądu (formy) w moim
    rozumieniu.
    Potem brutalna rzeczywistość technologii materiałowej i możliwości
    wykonawczych gasi piękne zapędy grafików i wtedy powstaje k o n s t r
    u k c j a rzeczywista.
    Tak więc jest to troszeczkę inne rozumienie stanu rzeczy.

    Sama konstrukcja nie zawsze musi być poparta designem ;-)
    A może w ogóle jestem w błędzie.
    Chciałem tylko pomóc koledze;-)

  • 7. Data: 2009-09-15 20:20:01
    Od: AW <s...@p...onet.pl>

    bynio pisze:
> [...]
    > Tak więc jest to troszeczkę inne rozumienie stanu rzeczy.
    >
    > Sama konstrukcja nie zawsze musi być poparta designem ;-)

    Luzik :-) ,ja tylko tak pod wpływem chwili.

    AW

  • 8. Data: 2009-09-16 12:41:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    bynio napisał:

> [...]
    > Miałem na myśli efekt zamrożonej szyby wykonany np. na powierzchni
    > plexi. Istotnie różniący się od efektu satyny czy powierzchni

    A mnie właśnie przepaliła się pierwsza żarówka halogenowa w oprawie e27.
    Matowa o mocy 105W. Miała już chyba ponad rok, była intensywnie używana,
    sądzę, że deklarowane 2000 godzin przeżyła, więc żalu do niej nie mam.
    Wkręciłem nową, tej samej mocy, ale przezroczystą, bo innych w sklepie
    nie mieli. W tym przypadku to bez różnicy, bo świeci w zamkniętym
    papierowym kloszu. Ale w półotwartej oprawie wyglądałaby mniej przyjemnie.

    Przy użyciu młotka przeprowadziłem reverse engineering nieboszczki.
    Zmatowienia bańki dokonano za pomocą rozpylenia jakiegoś delikatnego
    białego proszku, łatwego do starcia ze szkła. Na zdrowy rozum, tłumienie
    powinno być zaniedbywalne, zwłaszcza w porównaniu z dowolną zamkniętą
    oprawą rozpraszającą światło.

    W czym do jasnej cholery tym kretynom o leplich łapkach przeszkadzało
    rozpraszające szkło żarówek? Ja wiem, że nieosłonięty żarnik halogenowy
    w wielu wypadkach musi przegrać z rozproszonym światłem świetlówki, więc
    *cel* zakazu był pewnie właśnie taki. Ale może chociaż gdzieś próbowali
    to uzasadniać jakimiś milionami ton dw^Hitlenku węgla lub inną ściemą.
    Wie ktoś coś na ten temat?

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2009-09-16 15:54:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" <j...@l...waw.pl> napisał w
    wiadomości news:slrnhb1n75.45d.jaros@falcon.lasek.waw.pl...
> [...]
    > próbowali
    > to uzasadniać jakimiś milionami ton dw^Hitlenku węgla lub inną

    Ale co - jest jakis zakaz rozpraszania ?
    Jest zakaz na zrodla swiatla o sprawnosci ponizej ~17 lm/W, jesli
    matowy halogen jest lepszy to czemu nie ?

    Tak nawiasem mowiac:
    -oprocz matowego szkla jest jeszcze mleczne, takie "zmatowione w
    masie".
    -efekt wizualny moze gorszy, ale oswietloniowy chyba lepszy przy
    paru innych technikach - typu wlasnie szklo mrozone, groszkowe itp.

    -czy mi sie wydaje czy kompaktowe swietlowki "z banka" to jest
    typowa swietlowka kompaktowa z rurka, ukryta w matowej bance ?

    J.

  • 10. Data: 2009-09-16 16:24:25
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ale co - jest jakis zakaz rozpraszania ?

    Z tego co wszędzie piszą -- jest. Wszysktie żarówki matowe,
    niezależnie od mocy, 1 września stały się "nielegalne"

    > Jest zakaz na zrodla swiatla o sprawnosci ponizej ~17 lm/W,

    A tego zakazu z kolei nie ma. Żarówki o mocy 25W mają sprawność
    około 8 lm/W, a jeszcze przez kilka lat można je sprzedawać.

    > jesli matowy halogen jest lepszy to czemu nie ?

    No właśnie o to pytam.

    --
    Jarek